Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Duys
Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Duys » 25 jan 2012, 13:00

Ik zou niet moeten reageren, maar appreciatie kan nooit kwaad, mooi, fascinerend topic.
Duys

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 25 jan 2012, 14:09

Frederik,

ik vind het zeer leerrijk, de manier waarop u uw preparatietechnieken bij trilobieten stap voor stap beschrijft en fotografeert. Daaruit kan ik ook concluderen dat ik nog heel wat heb te leren; maar dit is juist één aspect van de toegevoegde waarde van dit forum. Bedankt hiervoor.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 jan 2012, 14:28

Het is leuk om te weten dat dit topic wordt geapprecieerd. Het is natuurlijk de bedoeling om ervaringen te delen en bij te leren (ik leer zelf ook wel heel wat bij uit de reacties op dit topic, hetzij hier of via mail).

En zolang het leuk is en er materiaal is om te preppen gaan we door natuurlijk. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 jan 2012, 22:39

Afbeelding

...en zo ziet deze eruit als het cephalon half vrijgelegd is. Als je goed kijkt zie je de barsten, linksonder glimmen wat lijmresten.

something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 26 jan 2012, 09:21

Frederik,

nu wordt de ligging van het beestje duidelijk. Ik neem aan dat het pygidium onderin gekruld is. Of zie ik dat toch nog verkeerd?
Inderdaad de barstjes en lijmrestjes zijn goed zichtbaar. Welke lijm gebruikt u en vooral in welke concentratie?

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 jan 2012, 09:57

Afbeelding

Lugo, ik heb geen idee hoe het pygidium zit, als het er al zit want er is altijd een kans dat het ontbreekt. Wel kan je een klein puntje zien uitsteken onder de thorax (zie afbeelding). Dat zou wel eens een pygidiumstekel kunnen zijn (en dan zou je gelijk hebben), maar de steen zit vol met trilobietfragmenten.

Ik zal dus gewoon de centrale as volgen naar achter toe. Duimen dat de rest van de trilobiet er is.

Aanvulling: Lijm is voor mij nog 100% in experimentele fase. Ik gebruik een aantal zaken. Voor de cracks gebruik ik tot nu toe twee types lijm:
- paraloid oplossing in aceton 1:3 die ik net voor het aanbrengen nog wat verder verdun naar believen. het 'uitharden' hiervan gaat zeer (!) snel.
- zeer dunvloeibare secondenlijm voor heel lokale toepassing (kleine beetjes in hoekjes en kantjes dus)

Misschien zijn er betere alternatieven maar deze werken goed voor mij. De paraloid laat zich goed weer wegkuisen met een wattenstaafje en aceton.
Beter een paar keer een klein beetje laten insijpelen dan in 1 keer de hele crack proberen te vullen, zeker als de crack iets breder is.

[Bewerkt door Frederik op 26-01-2012 om 10:02 NL]

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 26 jan 2012, 10:26

En hoe krijg je de secondelijm dan opgekuist...

zijn van vaak van die cyanaat lijmen en die lossen toch niet echt goed op in aceton.
ik heb wel es wat met secondelijm vastgezet en het nadeel is dat deze dan ook nog eens helemaal wit uithard.
Verwijderen gaat bijna alleen maar met mesjes en naalden.
Ik heb wel een oplosmiddel waarmee je hem een beetje op kan lossen of in ieder geval helemaal transparant weer opgepoetst krijgt, maar deze is helaas niet vrij verkrijgbaar vermoed ik.
THF
Is ook vrij duur en best wel rotzooi, wij gebruiken het hier vrij veel met een analysemethode op het werk

Oh weet iemand eigenlijk waar de naam Crotalocephalina vandaan komt.
Ik had er eigenlijk helmaal niet bij nagedacht, maar een van mijn collega's is een wandelende enceclopedie van "nutteloze" feitjes en die bedacht zomaar een heel plausibele verklaring

[Bewerkt door ivok op 26-01-2012 om 10:28 NL]

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 jan 2012, 11:08

Secondenlijm laat zich inderdaad meestal niet goed oplossen, vandaar enkel de plaatselijke toepassing.

Geen idee wat er achter de naam zit. Crotalocephalina lijkt wel een vrouwelijke variant van Crotalocephalus?

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 26 jan 2012, 11:25

Crotalocephalus
Crotalocephalina

daar zit het hem niet in... naamsverklaring is op beide toepasbaar.
Let wel dat ik niet weet of het ook daadwerkelijk zo is, maar op de laatste foto van je zie ik wel echt de gelijkenis

knip de naam maar eens in 2en
Crotalo cephalus

2de naam slaat op het koppie, das een inkoppertje :)

en de eerste op een bijna huisdiertje, waar de vrouw absoluut niet blij mee was.
Kon ik krijgen van iemand en bakkie was al ingericht, helaas op het laatste moment waren er zoveel (gegronde overigens) twijfels dat ik het diertje toch niet in huis mocht halen

ps mocht ons treffen door gaan, kan ik je een klein flesje oplosmiddel meenemen

[Bewerkt door ivok op 26-01-2012 om 11:31 NL]

oeps...

Lugo

Bericht door Lugo » 26 jan 2012, 11:47

Ivok,

dit lijkt mij inderdaad een voor de hand liggende verklaring van de naam crotalo - cephalina.
De gelijkenis met het uiteinde van de ratelslang ( crotalus ) is treffend en cephalina is zoals u al zei afkomstig van het Griekse " kephalos", wat betekent "kop".

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie