Preparatie trilobieten Marokko
Antw: Preparatie trilobieten Marokko
ja die collega van me,
een kop wie een ratelslang... Nee maar dan echt, kijk maar eens naar de naam
Toen zag ik ook de gelijkenis, en inderdaad crotalus had ik eigenlijk zelf op moeten komen. Ben al lang met slangen bezig, ook al heb ik er momenteel geen.
Crotalus heeft me altijd gefascineerd
een kop wie een ratelslang... Nee maar dan echt, kijk maar eens naar de naam
Toen zag ik ook de gelijkenis, en inderdaad crotalus had ik eigenlijk zelf op moeten komen. Ben al lang met slangen bezig, ook al heb ik er momenteel geen.
Crotalus heeft me altijd gefascineerd
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Goed nieuws en slecht nieuws.
Goed: er zit blijkbaar een opgerolde Reedops naast de Crotalocephalina (2de foto, centraal onderaan)
Slecht: ik ben daarachter gekomen door met de naald recht door het rechteroog te ploegen.
Het beest heeft gelukkig twee ogen. Ik heb de prut die ik terugvond erop geplakt maar het voelt niet echt beter. Klaar voor vandaag...
[Bewerkt door Frederik op 26-01-2012 om 21:56 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
dit wordt een complexe compositie en preparatie wordt er allicht niet makkelijker op.
Ik ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit gaat zien.
Lugo
dit wordt een complexe compositie en preparatie wordt er allicht niet makkelijker op.
Ik ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit gaat zien.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Klopt, de Reedops beperkt de vrijheidsgraden voor de preparatie van de linkerzijde van de Crotalocephalina.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
wel jammer dat je nog steeds niet door de matrix heen kan kijken anders had je de reedops misschien niet geraakt.
Daar moesten ze toch eens op iets vinden, wat dan ook nog enigszins betaalbaar is.
Maar ben er van overtuigd dat het wel weer een mooi geheel gaat worden.
En het moet ook niet te makkelijk worden, dan is de uitdaging straks helemaal weg.
Daar moesten ze toch eens op iets vinden, wat dan ook nog enigszins betaalbaar is.
Maar ben er van overtuigd dat het wel weer een mooi geheel gaat worden.
En het moet ook niet te makkelijk worden, dan is de uitdaging straks helemaal weg.
oeps...
Crotalocephalus of Crotalocephalina?
De naam is inderdaad afgeleid van de kop van een ratelslang. Overigens lijkt het erop dat Crotalocephalus gibbus en Crotalocephalina gibba hetzelfde beestje aanduiden. Sam Gon noemt ze in zijn Systematic listing of trilobite families wel nog als afzonderlijke genera. Anderen noemen Cr. cephalina de nieuwe naam van de trilo. Wat de verschillen zouden kunnen zijn heb ik niet kunnen ontdekken. Maar misschien weet een van jullie meer? (Overigens heb ik ook al Cheirurus als de nieuwste aanduiding gezien).
De naam is inderdaad afgeleid van de kop van een ratelslang. Overigens lijkt het erop dat Crotalocephalus gibbus en Crotalocephalina gibba hetzelfde beestje aanduiden. Sam Gon noemt ze in zijn Systematic listing of trilobite families wel nog als afzonderlijke genera. Anderen noemen Cr. cephalina de nieuwe naam van de trilo. Wat de verschillen zouden kunnen zijn heb ik niet kunnen ontdekken. Maar misschien weet een van jullie meer? (Overigens heb ik ook al Cheirurus als de nieuwste aanduiding gezien).
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Ik heb de relevante publicaties niet in mijn bezit, maar zoals ik het begrepen heb zijn het wel degelijk afzonderlijke genera.nestor schreef:
Overigens lijkt het erop dat Crotalocephalus gibbus en Crotalocephalina gibba hetzelfde beestje aanduiden. Sam Gon noemt ze in zijn Systematic listing of trilobite families wel nog als afzonderlijke genera.
Trouwens... het ziet er naar uit dat het exemplaar dat ik momenteel aan het preppen ben een vervellingsrest is. Zo is de linker librigena foetsie.
Hoe langer ik met het stuk bezig ben, hoe meer problemen er opduiken. De bewaringstoestand van de Reedops is ook maar zo-zo.
[Bewerkt door Frederik op 30-01-2012 om 13:14 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Binnenkort nog een update over de Crotalocephalina / Reedops. Intussen een parallel projectje, foto is ongeveer zoals het stuk is gevonden (de centrale as is al een beetje vrijgelegd en de steen is wat gekleind). Een kleine hoek is ter plaatse er terug aangezet met een tweecomponenten epoxylijm.
Zit de kop er nog aan of niet? Soms een spannende vraag, maar hier niet, tel de pleuren maar eens.
[Bewerkt door Frederik op 02-02-2012 om 22:26 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
ik denk dat ik rechts een stukje van het pygidium zie zitten en dan 13 pleurae, voor dat het beestje in de steen verdwijnt.
Een occipetale ring zie ik niet zitten.
Maar ik durf hier geen conclusie aan te koppelen.
Lugo
ik denk dat ik rechts een stukje van het pygidium zie zitten en dan 13 pleurae, voor dat het beestje in de steen verdwijnt.
Een occipetale ring zie ik niet zitten.
Maar ik durf hier geen conclusie aan te koppelen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

De genera die in aanmerking kunnen komen voor deze trilobiet (ik verwacht Barrandeops, we zitten hier sowieso binnen de Phacopidae) hebben typisch 11 thoraxsegmenten.
Je hebt goed geteld, alleen het meest rechts 'segment' hoort eigenlijk nog bij het pygidium (rood op de foto), ik kan er dus van uitgaan dat het meest linkse 'segment' de rand van het cephalon is (ook rood op de foto).
[Bewerkt door Frederik op 03-02-2012 om 13:14 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)