Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
BTW Hans,ik had nog een vraagje,hoe is het in jouw verzameling met de Spitssnuitdolfijn,komt die regelmatig voor in Mill en Leizel,ik hoor je er weinig over praten.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 20-01-2013 om 00:34 NL][/quote]
Hallo Pascal,
Van Mill heb ik 4 perioticas van spitssnuitdolfijnen.
Ik heb er ook 10 tanden van.
Maar net als elk individu maar twee perioticums heeft, heeft ook elk individu maar twee tanden.
Dus ze komen best wel voor in het laat mioceen.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Hallo Hans,leuk om weten,heb je er ook foto's van ? en maten.
De Spitssnuitdolfijn heeft nu maar twee tanden meer(alleen de mannetjes)maar vroeger was dit niet zo,ze zijn van tandwalvis overgeschakkeld naar zuiger,ze zuigen nu dus hun maaltje binnen.Vroeger had een Potvis ook aan biede zijden tanden,nu alleen aan de onderkant,maar die gebruikt hij niet echt meer,want een Potvis is ook een zuiger(hij slok dus zijn hap in één keer binnen,er word niet op gekauwd)Waarschijnlijk heeft een Potvis binnen een paar miljoen jaar ook nog maar twee tanden,de mannetjes toch om te vechten voor een wijfje.GR
De Spitssnuitdolfijn heeft nu maar twee tanden meer(alleen de mannetjes)maar vroeger was dit niet zo,ze zijn van tandwalvis overgeschakkeld naar zuiger,ze zuigen nu dus hun maaltje binnen.Vroeger had een Potvis ook aan biede zijden tanden,nu alleen aan de onderkant,maar die gebruikt hij niet echt meer,want een Potvis is ook een zuiger(hij slok dus zijn hap in één keer binnen,er word niet op gekauwd)Waarschijnlijk heeft een Potvis binnen een paar miljoen jaar ook nog maar twee tanden,de mannetjes toch om te vechten voor een wijfje.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo,nog iets waar we nog geen aandacht hadden aan geschonken is grootste versus kleinste.Hier zie je goed de reus en de dwerg bij dolfijnen.Redelijk goed op naam te brengen.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo ,Hier bij deze reus versus dwerg bij Spitssnuitdolfijnen.Hier is niets op naam te brengen tot nu toe.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,vandaag heb ik mail ontvangen van Mark Walvis,dit over mijn mooie Bulla die ik heb gevonden in Cadzand(Zie Pag 8 )ook Hans heeft die ooit in Cadzand gevonden.
Het betreft een nogal primitieve vorm van Balaenopteroida,een voorloper van de Vinvissen.Mark heeft ze uit de Schelde en Antwerpen.Niet echt zeldzaam,maar zeker niet algemeen.
Helaas is er nog nooit een schedel gevonden met dit soort Bulla,en weten ze niet hoe het dier er heeft uitgezien.GR
[Bewerkt door strandjutters op 22-01-2013 om 18:54 NL]
strandjutters
strandjutters schreef:
Hallo iedereen,vandaag heb ik mail ontvangen van Mark Walvis,dit over mijn mooie Bulla die ik heb gevonden in Cadzand(Zie Pag 8 )ook Hans heeft die ooit in Cadzand gevonden.
Het betreft een nogal primitieve vorm van Balaenopteroida,een voorloper van de Vinvissen.Mark heeft ze uit de Schelde en Antwerpen.Niet echt zeldzaam,maar zeker niet algemeen.
Helaas is er nog nooit een schedel gevonden met dit soort Bulla,en weten ze niet hoe het dier er heeft uitgezien.GR
[Bewerkt door strandjutters op 22-01-2013 om 18:54 NL]
Hallo Pascal,
Uit welk tijdvak schat Mark deze bulla ?
In het laat mioceen van Liessel wordt ook gesproken over balaenopteride walvissen.
Alleen is niet bekend of het vroege vormen of modernere vinvissen waren.
mijn schedel met gehoorbeen behoort mogelijk ook toe aan een vinvis.
Klaas Post en Mark Bosselaers hebben mij in ieder geval nog niet benadert om het fossiel eens life te bekijken.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,net een mail verstuurd naar Mark,met de nodige vragen hieromtrent.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi,strandjutters schreef:
Hallo ,Hier bij deze reus versus dwerg bij Spitssnuitdolfijnen.
Dat er verschillen zijn in het formaat tussen gehoorbeenderen is niet zo gek, zelfs niet voor gehoorbeenderen van dieren uit dezelfde familie. Een voorbeeld uit mijn eigencollectie is bijvoorbeeld: bulla's van Cetotheriidae, een is ter grote van een bulla van een spitssnuitdolfijn en de andere is een centimeter of acht (gehoorbeen niet gemeten).
Wat bedoel je hier precies mee? Het genus? Want soms kun je gehoorbeenderen niet verder determineren dan de familie.strandjutters schreef:
Hier is niets op naam te brengen tot nu toe.GR
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,inderdaad bedoel ik hiermee niet op Genus of soort.Er zijn heel wat fossiele spitssnuitdolfijnen bekend de grootste tot wel 7 m lengte,er waren ook kleinere van nog geen 2 m lengte.
Ergens zou het logisch zijn dat de grootste perioticum bij de grootste spitssnuit hoort,maar daar is ook geen bewijs voor denk ik ?
Ook is het zo,waneer heb je de grootste gevonden,mijn laatste was mijn grootste tot nu toe,maar misschien vind ik er weekend terug één die groter is.Dit weet ik niet.Ik ga dit ook eens vragen aan Mark,wat tot nu toe het grootste perioticum is ooit gevonden van een Spitssnuitdolfijn,ik heb er geen flauw idee van,jij wel ? GR
Ergens zou het logisch zijn dat de grootste perioticum bij de grootste spitssnuit hoort,maar daar is ook geen bewijs voor denk ik ?
Ook is het zo,waneer heb je de grootste gevonden,mijn laatste was mijn grootste tot nu toe,maar misschien vind ik er weekend terug één die groter is.Dit weet ik niet.Ik ga dit ook eens vragen aan Mark,wat tot nu toe het grootste perioticum is ooit gevonden van een Spitssnuitdolfijn,ik heb er geen flauw idee van,jij wel ? GR
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi, beste mensen,
10 paginas lijken me toch erg veel voor een thread te zijn en ik vind het moeilijk om alles te lezen. Maar het is toch een heel belangrijke topic en er bestaat niet veel literatuur van dit thema.
Darom vraag ik me af als jullie niet zoiets als een bericht met de determinatie-resultaten voor dit forum kunnen maken of een determinatie-tabel met fotos en vindplatsen. Dat zal ik best leuk vinden!
Groetjes, Xenina
10 paginas lijken me toch erg veel voor een thread te zijn en ik vind het moeilijk om alles te lezen. Maar het is toch een heel belangrijke topic en er bestaat niet veel literatuur van dit thema.
Darom vraag ik me af als jullie niet zoiets als een bericht met de determinatie-resultaten voor dit forum kunnen maken of een determinatie-tabel met fotos en vindplatsen. Dat zal ik best leuk vinden!
Groetjes, Xenina