Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 26 apr 2016, 23:53

Hoi Luc,

dit zijn heel mooie vondsten, die jij hier toont. En er zitten een paar bijzondere stukken tussen!

Stuk 1: dit is in ieder geval een Reteporidea. Ik denk aan Reteporidea georgiknetschi (Voigt, 1984). Ik zal morgen nog eens in de boeken kijken. Mooie vondst!

Stuk 2: Ik denk dat je goed zit met jouw determinatie. Alleen heeft Voigt deze soort 1953 tot het genus Lichenopora gerekend. De correcte naam is dus Lichenopora cavernosa (v. Hagenow, 1851). Heb ik nog niet gevonden.

Stuk 3: Hoe ziet de andere kant er uit?

Stuk 4: Dit lijkt mij een basaal gedeelte van Reteporidea te zijn. Heel mooi bewaard trouwens!

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 27-04-2016 om 08:52 NL]

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 27 apr 2016, 19:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw inbreng en ik ben blij met de bevestiging van de determinatie van de Lichenopora cavernosa ( v. Hagenow, 1851 ). De benaming van Ceriopora is inderdaad voorbijgestreefd.

Ik ben ook benieuwd wat jij denkt van het eerste mosdiertje (Reteporidea? ).

Van het schotelvormige specimen heb ik een bovenaanzicht, onderaanzicht en een zij-aanzicht geplaatst.
Helpt dit jou iets verder?

Alvast bedankt

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 28 apr 2016, 11:23

Hoi Luc,

bedankt voor de extra-foto's!
Dit is een heel vreemd specimen. Met wat recherchewerk ben ik blijven hangen bij een soort die 1885 door Pergens werdt ingevoerd: Camerapora recta. Maar helaas is de beschrijvingstekst op frans. En daar heb ik mijn problemen mee. Het PDF is vrij vervoegbaar, daarom stuur ik het jou dalijk via PM. De titel van het boekje is: "Nouveaux Bryozaires du Cretacé superieur".

Groeten,
Oliver

P.S.: het eerste stuk in jouw voorlatste post is overigens geen Reteporidea. Ik denk het inderdaad om Idmidronea macilenta zou kunnen gaan. Wat mij echter een beetje laat twijfelen is de structuur van de dorsale zijde en het feit dat de takjes relatief fors zijn. Verder lijkt het als of de fascicels aan de frontale zijde samenlopen. Bij I. macilenta zouden zij alternerend moeten zijn.

Lugo

Bericht door Lugo » 28 apr 2016, 12:38

Dag Oliver,

ik denk dat jij inderdaad juist zit met Camerapora recta: de afbeeldingen en ook de beschrijving lijken zeer goed te kloppen.
Bedankt voor dit knappe speurwerk ( jij hebt ook een PM ).

Lugo

ps; ik denk dat de vraag over Idmidronea / Reteporidea nog open blijft.

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 29 apr 2016, 16:55

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het uitzoeken van gruis uit de Meerssen Kalksteen van de ENCI groeve, kwam ik vandaag deze kleintjes tegen:

Foto 1 : het prille begin van een bryozoën-kolonie ( Defrancia sp.?? ) op de binnenkant van een schaalfragment van een zee-egel. De diameter van deze kolonie is iets meer dan 1 mm.

Foto 2 : een gelijkaardig verhaal, maar ditmaal is het substraat een fragment van een Onychocella sp. Deze kolonie is zelfs nog kleiner dan de vorige.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 30 apr 2016, 07:27

Hallo Luc,

dit is niet het prille begin van een kolonie, maar het zijn relatief volwassen exemplaren van Lichenoporidae (mogelijk Lichenopora sp). De tweede zou misschien een Disporella kunnen zijn. Ik kan het vanaf de fotos niet zo goed beoordelen. Krijg je de exemplaren nog iets groter in beeld? Mooie vondsten trouwens!

Groeten, Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 30-04-2016 om 12:38 NL]

Lugo

Bericht door Lugo » 30 apr 2016, 19:55

Hoi Oliver,

bedankt voor de verbetering; jij hebt absoluut gelijk.

Ik vermoed ook dat het tweede specimen een Disporella sp. zou kunnen zijn.
Morgen probeer ik om nog meer details op de foto te krijgen.

Groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 01 mei 2016, 10:47

Afbeelding

Afbeelding

Oliver,

hier zijn de foto's, die iets meer details geven.
Mij lijkt het specimen op foto 1 goed overeen te komen met hetgeen d'Orbigny in 1851 beschrijft als Lichenopora irregularis.( Pl. 645 fig 9-12 )
Maar deze soort zou nu benoemd worden als Disporella irregularis ( d'Orbigny, 1851).
Heb jij dat ook zo begrepen?
Voor het tweede, kleinere specimen kom ik niet verder dan zeer vermoedelijk een Disporella sp.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 02 mei 2016, 15:35

Beste Luc,

bedankt voor de foto's! Het blijft moeielijk, omdat de details niet zo goed te zien zijn.
Maar ik denk dat het eerste stuk inderdaad een Discocavea irregularis (d'Orbigny, 1851) is. Het blijkt echter dat de naam Disporella irregularis een synoniem hiervoor is.

Het tweede stuk is naar mijn mening Lichenopora reticulata (v. Hagenow, 1851).

De verschillen zijn marginaal, maar het eerste stuk toont duidelijke monoserieele fascicels en een duidelijk "vrij" centrum met diverse onregelmatige porieen.
Bij het tweede stuk zijn de facicels zeer onduidelijk en onreglmatig. Ook kan ik geen centrum herkennen. De fascicels lopen blijkbaar tot het midden van de kolonie.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 02 mei 2016, 20:02

Hoi Oliver,

ik ben het volledig met jou eens wat het eerste specimen betreft: Disporella ( Discocavea ) irregularis ( d' Orbigny, 1851 ).

Onder de bino is het nog duidelijker te zien; de monoserieële bundels van cellen, die als stralen naar de rand lopen, maar het centrum van de kolonie vrijlaten.
De tekening in het werk van d' Orbigny komt perfect overeen met dit specimen.
Ik heb trouwens vanavond nog 2 zandkorreltjes verwijderd, die op de foto te zien zijn en het centrum "vervuilden".

Over het tweede specimen durf ik mij niet uitspreken.

groeten

Luc

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie