Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens.
Antw: Hulp gevraagt bij mogelijk sierraad oermens.
Het gat in de tand lijkt me zo vanaf foto gedaan met een metaalboor.
Vindt het niet een typisch boormosselgat.
Sluit steentijd niet direct uit! Maar vanaf foto is een overtuigende determinatie niet te doen. Moet eigenlijk onder de microscoop gebeuren.
Overigens liepen er in de middeleeuwen ook nog veel mensen rond met halskettingen van dierentanden. Zwijnentanden waren hierbij altijd zeer populair!
Vindt het niet een typisch boormosselgat.
Sluit steentijd niet direct uit! Maar vanaf foto is een overtuigende determinatie niet te doen. Moet eigenlijk onder de microscoop gebeuren.
Overigens liepen er in de middeleeuwen ook nog veel mensen rond met halskettingen van dierentanden. Zwijnentanden waren hierbij altijd zeer populair!
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!

Donny,
Het is maar een gissing, qua ouderdom kan ik niets zeggen heb van HVH geen verstand, wel heb je al een rits vondsten gedaan, misschien zit er een draad in. In Antwerpen vind je geregeld vondsten, de meeste zijn te dateren, doordat er onderzoek is naar gedaan(Swiftbandcultuur). Hier niet van toepassing, een bijgevoegde foto laat een vb zien. Prehistorie van de Perigord, om maar aan te tonen dat zulke fijne gaatjes best tot de technologie behoorde.
Mogelijk kan je zoeken naar vbn van paardetanden/rundertanden, eerdere vondsten, zo heeft iedere cultuur wel eigen verschijnselen.(zwijnetanden)
Duys
PS Wat The Stone zegt met de microscoop lijkt me het sterkst, mogelijk moet je zien naar krassen, groeven.
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-02-2010 om 11:55 NL]
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Tsja, we kunnen met zijn allen blijven speculeren en de tand alvast uitroepen tot 'spectaculaire vondst'. Feit is dat alleen Donny hierin duidelijkheid kan brengen door de tand ter bestudering aan te bieden bij een archeoloog.
Wat mij betreft houdt het hier voor mij even op.
@Donny: hou ons op de hoogte!
Wat mij betreft houdt het hier voor mij even op.
@Donny: hou ons op de hoogte!
Robert Mensink
donny schreef:
Hoi mensen.
Vandaag heb ik deze tand, vermoedelijk zwijnen tand gevonden op het strand van H.v.H.
Het gekke eraan is dat er een perfect rond gat in zit, alsof hij aan een ketting heeft gehangen.
En dat terwijl de tand toch echt niet recent is.
Hij is op de geglazuurde delen mooi zwart en blauw. En bij de wortel holte zit ook aangekoekt sendiment, wat ik ook bij mammoetkiezen en andere fossielen tanden heb aan getroffen.
Hier de vraag : Is het ook een zwijnen tand? En liep de oermens ook met sierraden?
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
Alvast bedankt.
Gr. Don.
Hoi Allemaal.
Ik ben vandaag naar Future land maasvlakte geweest, en heb gelukkig nu meer duidelijkheid.
Er is door meerdere mensen naar gekeken.
En het gat is inderdaad een gat gemaakt door de oermens.De tand is een Neolitiche tand en heeft een leeftijd van tussen de 5 en de 8 duizendjaar oud. Men denkt dat 8000jr er het dichtst in de buurt komt.
Hier ben ik erg blij mee.
Tevens bleek ik veel meer mooie vondsten in mijn bezit te hebben.
Zoals: een zeer zeldzaam stuk onderbeen van een oer ezel. Diverse botten van een jongen/baby mammoet. Een stuk gewei bleek een werktuig/beitel te zijn.
En het mooiste was nog wel het stuk schedel waarvan ik dacht dat het van een grotten leeuw was, dit bleek nammelijk ook van een grottenleeuwen schedel te zijn.
Ze wilden daar sommige stukken graag houden, dit omdat ik een hoop mooie en zeldzame stukken bleek te hebben.
En ik had nu nog maar een heel klein deel mee genomen, ben nu toch wel erg benieuwt naar de andere stukken die nog gedetermineerd moeten worden. Heb namelijk nog een paar honderd kilo liggen.
Dus wie weet wat voor verrasingen ik nog tegen kan komen.
Al met al was het een zeer geslaagde dag.
Tevens wil ik nog iedereen bedanken voor alle hulp die ik heb gehad, zowel hier als daar.
Gr. Don.
Don
- DragonSearcher
Hi Donny,
gaaf om te horen joh! Mooie vondsten!
Weet jij zo of er ook op andere dagen als dit weekend determinatiemomenten zullen zijn? Heb ook nog het een en het ander dat ik wil laten determineren namelijk
Gr Jerry
gaaf om te horen joh! Mooie vondsten!
Weet jij zo of er ook op andere dagen als dit weekend determinatiemomenten zullen zijn? Heb ook nog het een en het ander dat ik wil laten determineren namelijk

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
http://www.pleistocenemammals.com/new/?p=2037
Dag Jerry, het lukt me niet om de juiste link te plaatsen maar via bovenstaand adres kom je op de site met het programma van Futureland.
Mooie spullen Donny
groet Kees
Dag Jerry, het lukt me niet om de juiste link te plaatsen maar via bovenstaand adres kom je op de site met het programma van Futureland.
Mooie spullen Donny
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
het is dus wel gelukt.
Kees
Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
- DragonSearcher
Hi Kees,
ik had de link van FutureLand zelf al gevonden
Het ging mij meer om determinatiemomenten NA dit weekend. (Waarom ik niet gewoon dit weekend niet ga? Het is allemaal beetje in het 100 gelopen...
)
Gr Jerry
ik had de link van FutureLand zelf al gevonden

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Hoi Jerry,
Misschien ken je het al, maar ik kreeg een folder van het natuur historisch museum Rotterdam, waarin staat dat ze elke 1e woensdagmiddag van de maand een spreekuur hebben. De eerstvolgende is 3 maart. Via hun website kan je wel meer te weten komen.
Misschien ken je het al, maar ik kreeg een folder van het natuur historisch museum Rotterdam, waarin staat dat ze elke 1e woensdagmiddag van de maand een spreekuur hebben. De eerstvolgende is 3 maart. Via hun website kan je wel meer te weten komen.
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
hehehe grappig dat je naar net mee komt, ik zat net precies op de site van Natuurhistorisch Museum Rotterdam te kijken en zag inderdaad staan
TNX!

... Eternity awaits ...