vaststelling

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Carboon
Has thanked: 435 times
Been thanked: 525 times
Antw: Antw: vaststelling

Bericht door Carboon » 24 mar 2011, 00:09

stijnboy9 schreef:
(...)Je praat over Paleogeen / Neogeen materiaal dat door populair is. Ikzelf ben niet echt een meeloper ofzo, maar vind het Neogeen gewoon een super fauna om in te zoeken (...)
Oh maar daar is ook helemaal niets mis mee hoor! Heel mooi materiaal zelfs :D Heeft ook niets met 'meelopen' te maken wat mij betreft. Doelde slechts op dat als er voldoende draagvlak is het makkelijker is om het gesprek op gang te houden. Hoe meer mensen meedoen hoe gemakkelijker dat gaat (nou ja, dan blijft het langer leuk in ieder geval).
stijboy9 schreef:
(...)Ook is er bij mijn weten toch iemand onder ons van de jeugd die dol is op planten: Ward (wdew) Die heeft ondertussen al een mooie verzameling van Gressesac in Frankrijk(...)
Kijk aan! Gaaf! :D Maar als ik op Gressesac (of op Graissessac, want zo spel je het eigenlijk ;)) zoek met de zoekfunctie binnen het forum krijg ik alleen berichtjes uit 2006 of ouder terug. Met andere woorden: zelfs als er mensen geinteresserd zijn, er wordt niet over gepost...

@ Ward (wdew): laat je vondsten eens zien dan als je wil. Ben heel benieuwd! :D Kun je de foto-pagina's niet uitbreiden met materiaal uit Graissessac? Dat zou namelijk heel mooi zijn! Als je daar hulp bij hebben wilt (met determineren bijvoorbeeld, als dat nodig is) dan wil ik graag proberen te helpen en ik weet eigenlijk wel zeker dat voor Ziepe hetzelfde geldt.

Op zoek naar groen in het zwart.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 mar 2011, 00:35

sharkteethrene schreef:
Ola,

Vind het ook allemaal wel wat overtrokken!
Het Forum brengt gelijkgestemde met elkaar in contact en er wordt wel degelijk heel veel info gedeelt.
Mede door het Forum heb ik goede contacten en ook vele vriendschappen verkregen
Dat men voorzichtig is met het delen over info over locaties is begrijpelijk.
Precies zoals Martijn al aangeeft,voor je het weet zitten er honderd man.
Er zijn op die manier vele locaties verloren gegaan!
De personen onder ons die wat langer met deze hobby bezig zijn hebben dit maar al te vaak aan den lijfen ondervonden.
Gewoon zelf erop uit gaan en naar locaties zoeken is de beste raad die ik eenieder kan geven.
Wat het Forum betreft,vind het nog steeds een toppie site,is ook maar net wat je er zelf mee doet!
Je kan klagen of proberen iets positiefs toe te voegen,mijn bescheiden meing althans.
Helemaal mee eens Rene.

Verder hoor ik ook wat Tim (Carboon) zegt.
90% van de druk en krampachtigheid gaat over haaientandenvindplaatsen. Op één of andere manier veroorzaakt dat steeds weer een gold rush van jewelste, waarbij -excusez le mot - de rede soms snel zoek is.
Verder heeft het ledenbestand niet voldoende kritische massa voor vele andere onderwerpen, dit geldt zeker voor planten, maar ook bijvoorbeeld voor trilobieten. Idem voor prepareertechnieken. De doorsnee lagelander heeft genoeg aan een schup en een zeef.

Wat niet is kan nog komen, maar dat hangt voor een deel af van de input van individuele leden.

[Bewerkt door Frederik op 24-03-2011 om 10:01 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Slownick
Antw: vaststelling

Bericht door Slownick » 24 mar 2011, 12:19

Tjah, hoe het exact zit met die vaststellingen dat er minder aangeboden wordt ter determinatie hier weet ik ook niet, wss zal er al een antwoord op gegeven zijn door iemand anders.

Ben eigenlijk al een dikke 15 jaar bezig met fossielen, en ben er een aantal jaar uitgeweest, maar toch ben ik er door gefascineerd. Hoewel het determineren wat moeizamer verloopt soms, probeer ik het te doen met de middelen die ik heb.

Moet zeggen dat ik me zelf ook al schuldig heb gemaakt aan het mailen van bepaalde personen om bepaalde vindplaatsen. Ook omdat ik weinig mogelijkheden heb om zelf aan vindplaatsen te geraken zonder rijbewijs... Er wordt aan gewerkt, en ik ga zeker op zoek naar nieuwe plaatsen op mn uppie, of met andere enthousiastelingen :p De 2 "opleiders" naar mn passie voor het verleden zijn helaas overleden, en 1 heeft een hele hoop unieke vindplaatsen meegenomen naar het hiernamaals.

Zal ik jullie ook eens een plezier doen, en de omgeving van Hh. uitspitten. Woon er zelf maar een km of 8 vanaf! Makkelijk te doen met een scooterke! Hou jullie dan op de hoogte. :p

In elk geval vind ik echt vragen om fossielen een no-no. En wat vindplaatsen betreft, voor wat hoort wat als je verschillende soorten taart hebt in je koelkast hihi.

[Bewerkt door Slownick op 24-03-2011 om 12:21 NL]

[Bewerkt door Slownick op 24-03-2011 om 12:21 NL]

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 mar 2011, 12:34

Slownick schreef:
En wat vindplaatsen betreft, voor wat hoort wat als je verschillende soorten taart hebt in je koelkast hihi.
Ik wil je nu niet beledigen, Slownick, allesbehalve zelfs, maar in mijn opinie is dit net de gedachtengang die leidt tot wat hier genoemd wordt als zijnde de "vindplaatsproblematiek".

Stel dat jij nu een vindplaats wil weten waar je wat aan hebt, en ik zou je toevallig aan eentje kunnen helpen maar ik wil er wel een andere productieve vindplaats voor in de plaats, maar ik heb dan ook weer contacten die dezelfde regel hanteren en die mij dan weer een ander vindplaatsje geven in ruil voor die plek die ik bijvoorbeeld van jou heb...
Zie je waar het naartoe gaat? Op de duur wéét iedereen gewoon elk plekje zijn, en voor sommige plekken is dat -zoals reeds eerder gezegd- weinig of geen probleem (denk aan Cadzand) maar voor andere plekken (ik zeg maar wat, iets dat in-situ vondsten levert en een oppervlakte heeft van 30m² en dus behoorlijk tijdelijk is) dan levert dit wel problemen. Zij die dat plekje eerst ontdekten komen bij hun volgende zoektocht aan om te ontdekken dat die 30m² volledig weggegraven is, net nu ze een uniek plekje gevonden hadden.

Hierdoor worden mensen achterdochtig en worden geen vindplaatsgegevens meer gedeeld.
Is dit ergens egoïstisch? Ja. Vind ik dat persoonlijk een groot probleem gezien de mogelijke consequenties? Nee.

Bon, misschien is dit allemaal wat extremer voorgesteld dan het in werkelijkheid is, maar in mijn ogen zijn er toch behoorlijk (voor sommigen) herkenbare parallellen te trekken tussen mijn hypothese en de werkelijkheid.

Ik wil met deze post trouwens niemand tegen de benen schoppen, dat even terzijde.

MAAR, ik denk dat het topic van Theo wel een beetje in een negatieve spiraal ontspoord is, iets wat wellicht zijn bedoeling niet was. Hij zocht gewoon een antwoord op de vraag "waarom" de regen aan botten op het forum zo plots gestopt was.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: vaststelling

Bericht door sharkteethrene » 24 mar 2011, 12:50

hieronymus schreef:

MAAR, ik denk dat het topic van Theo wel een beetje in een negatieve spiraal ontspoord is, iets wat wellicht zijn bedoeling niet was. Hij zocht gewoon een antwoord op de vraag "waarom" de regen aan botten op het forum zo plots gestopt was.
Hier sluit ik me uiteraard geheel bij aan,jammer dat dit topic weer een andere wending kreeg.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Slownick

Bericht door Slownick » 24 mar 2011, 13:26

Ik moet zeggen dat je gelijk hebt Hieronymus, dat is ook zo, maar ik denk dat als je een kleine vindplaats hebt gevonden dat je die ook liever voor jezelf houdt. Maar goed, het is inderdaad weer uit de hand gelopen met het topic, en om even terug ontopic te komen...

Het zal wel met periodes te maken hebben. Is het kouder, dan hebben mensen meer de neiging om hun fossielen uit de dozen te halen, en ze te determineren, en dan komen er veel meer reacties hier op het forum. Als mensen gaan zoeken met het mooie weer van de laatste dagen, dan komen er op het forum ook minder reacties en vragen ter determinatie.

Ook als er gezien wordt dat mensen bereid zijn om hier vragen over determinatie te beantwoorden, heeft dit een effect op het aantal vragen/topics/antwoorden. Hetzelfde zie ik gebeuren op een ander forum dat ik regelmatig bezoek.

ivok

Bericht door ivok » 24 mar 2011, 18:46

als het dan toch over vindplaatsen problematiek gaat ipv geposte botten???

Zo nu en dan lees ik wel eens de berichtjes waar vooral veel *** en ... of xxxx worden gebruikt las het om plaats aanduiding gaat.
Ik snap best dat bepaalde vindplaatsen niet aan een grote klok kunnen worden gehangen.

locaties waar zoekers gedoogd worden in kleine getalen, hele kleine kwetsbare ontsluitingen etc etc.

Toch heb ik sterk het gevoel dat een aantal kwetsbare plaatsen niet zozeer op het wetenschappelijk belang of de echte kwetsbaarheid berusten maar op
"is voor mij"
vat het aub niet persoonlijk op maar, sorry als ik een bericht lees, slechts 100-200 tanden per dag terwijl dat vroeger 1000 was. Is dat wetenschappelijk zoeken of is dat verzamelwoede.
Hoe goed je je vondsten ook labeled wij blijven hobbyisten en geen wetenschappers, een unieke vondst doneren of samenwerken met een museum dan noem ik iets wetenschappelijk zoeken.

je kan lezen dat een vindplaats minder productief is, of dat meerdere hobbyisten kunnen genieten van een paar 100 tandjes.

Dit is een stukje in de hobby waar ik me al vanaf het begin mateloos aan stoor.
Er zijn genoeg vindplaatsen waar gewoon gezocht kan worden, stranden en klifs die weg eroderen, maar waar dan een bepaalde laag zit met veel moois
iets wat angstvallig geheim wordt gehouden door een kleine groepje die ondertussen kasten vol hebben van dat moois, maar op een of andere manier het niet kunnen verkroppen dat iemand anders ook zoiets zou vinden.
Zelf heb ik het meegemaakt in een actieve mergelgroeve waar ik veel ben geweest,
daar kon je relatief veel bot materiaal vinden .. mosa of schildpad ed.
Ik heb die laag zelf nooit gevonden maar wist dat dit in het actieve deel van de groeva lag
HET WERD DAGELIJKS WEGGEGRAVEN.
Een aantal mensen die ik kon via een vereniging zijn door dom toeval wel op de juiste plek terecht gekomen en wilden dit met niemand delen,
dit ging zelfs zover dat ze eens bijna de groeve zijn ontvlucht omdat ik diezelfde dag toevallig daar was.
Dit soort grappen heb ik al vaker meegemaakt, zelfs dat mensen agressief werden, omdat ik de "verkeerde kant" op liep.
ik werd op een recente kliff instorting gewezen waar vast heel veel te vinden was ....aan het strand nota bene.
Toen ik niet geinteresseerd was en het oude spul wilde bekijken, waar ik al eens eerder had gezocht en gevonden, werd ik als 18 jarige door 3 volwassen kerels fysiek een andere kant op geduwd, tas wegpakken van dat soort flauwe grappen...
toen mijn mede zoekers dit in de gaten kregen werd ik pas met rust gelaten

en masse een plaats bezoeken is overigens ook niet iets van de afgelopen jaren hoor
Dit is ook een probleem wat al bestond lang voor vindplaatsen op internet terug waren te vinden.
Ik ben ook al een keer in Mill geweest, nee niet via dit forum (bestond geloof ik niet eens), via een bekende die toendertijd al waarschuwde voor parkeerproblematiek aldaar omdat het zo druk bezocht werd.

[Bewerkt door ivok op 24-03-2011 om 18:50 NL]

oeps...

Johwi
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: vaststelling

Bericht door Johwi » 24 mar 2011, 23:10

sharkteethrene schreef:
hieronymus schreef:

Hier sluit ik me uiteraard geheel bij aan,jammer dat dit topic weer een andere wending kreeg.

Groetjes,
Rene.
@Rene je heb een mailtje gehad van ons.

Groeten J&I.

SeeYou!

Gesloten