Macro- microfotografie help !

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Pedro
Antw: Antw: Macro- microfotografie help !

Bericht door Pedro » 09 mar 2006, 00:28

erik m schreef:
In de natuurfotografie heb ik veel gebruik gemaakt van een balg
Met een balg kun je iedere lens gebruiken.
Wel moet je een stevig statief hebben ivm lange sluitertijden.
En de scherptediepte is dan vrij groot.
Een balg is alleen bruikbaar bij de oude camera\'s.

Helaas heb ik die balg niet meer anders had je die kunnen probeeren.
Maar mischien heeft iemand anders er nog een.

Groetjes Erik.
Het gaat niet alleen om de balg, maar ook om de manier van fotograferen (Methode van Scheimpflug).

Pedro Janssen
Venray

Johny
Contacteer:
Antw: Macro- microfotografie help !

Bericht door Johny » 09 mar 2006, 22:19

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
Ik toon hier nog eens voor alle duidelijkheid hoe dat gedoe met die objectieven werkt.
Op foto 1ziet men het fototoestel. De ring bij de rode pijl kan afgeschroefd worden. In de plaats komt dat de tussenring van foto twee (eigenlijk zijn het drie aaneengeschroefde ringen). De lens van het toestel kan vrij in- en uitzoomen daarbinnen.
Daarvoor komt dan het standaardobjectief (50mm) van een traditionele 35mm spiegelreflex. Niet gewoon, maar omgekeerd.
Het is wel even zoeken naar de passende verbindingsstukken, maar dat is al.
Ja Hieronymus, deze opstelling hoort te werken voor elk digitaal (of ander) fototoestel.
Ik raad je aan eens te experimenteren in een losse horizontale opstelling, zo heb ik het ook gedaan.
Zeker het proberen waard, nu iedereen overschakelt maar digitale fotografie zijn degelijke objectieven voor een prikje te koop.
mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gesloten