van welke haai is deze tand ?
- sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
Ola Aaron,strandjutters schreef:Adron schreef:mag ik vragen wat die knik is? Ik snap niet goed wat je bedoeltsharkteethrene schreef:
Kijkt men Mesiaal of distaal naar de tandkroon bij Lamna nasus dan is er een "knik" waarneembaar deze bevindt zich op de labiale zijde. Dit verschijnsel/gegeven is nimmer waargenomen bij Odontaspis reticulata.
PS: voor mij ook nasus![]()
Deze "knik" is waarneembaar als men kijkt naar de foto's die genomen zijn vanaf de zijkant van de tand.
Hierop is zichtbaar dat de tandkroon niet in een vloeiende lijn doorloopt.
Er zit een "onregelmatigheid" in.
Deze wordt nog eens extra onderstreept (letterlijk) door het kleurenpatroon

Groetjes
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: van welke haai is deze tand ?
Bedankt! Distaal kijken, hoe kjk je dan?
Groetjes Aaron
Groetjes Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- sharkteethrene

Dag Aaron,
Dit is gezien vanuit een der de zijkanten.
Zie bijgevoegde foto.
Groetjes
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Mischien ook het fenomeen "bourlette" eens onder handen nemen..maar nu ben ik wel heel erg off Topic..
Goede vraag, misschien een voedingstoffenbesparend iets? megalodon en benedeni hebben er een, hebben beide zware tanden, zo besparen ze op glazuur?
Of een constructie om de tanden minder breekbaar te maken.
Maar een gedacht.
Duys
[Bewerkt door Duys op 18-11-2012 om 13:04 NL]
Goede vraag, misschien een voedingstoffenbesparend iets? megalodon en benedeni hebben er een, hebben beide zware tanden, zo besparen ze op glazuur?
Of een constructie om de tanden minder breekbaar te maken.
Maar een gedacht.
Duys
[Bewerkt door Duys op 18-11-2012 om 13:04 NL]
Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
hallo Pascal,strandjutters schreef:
Hallo Hans,verklaar je eens wat nader?Dit tandje van Ben komt uit Oosterhout,en is niet gevonden in Antwerpen in situ.GR Pascal
Allereerst is dit tandje volgens mij niet gevonden in Oosterhout, maar in de formatie van oosterhout.
Maar dat moet Ben maar even aangeven.
Aan de basis van een nieuwe afzetting wordt door transgressie op sommige plaatsen een Basisgrint gevormt waarin het fossiel materiaal wordt opgenomen uit onderliggende oudere weggewerkte afzettingen.
In Hoevenen is het boven mioceen en een gedeelte van het midden mioceen opgeruimt.
De fossielen die daarin zaten zijn opgenomen in het Basisgrind.
Aangezien C. reticulata in het midden mioceen algemeen voorkomt en in het begin van het laat mioceen verdwijnt komt je hem hier dus regelmatig tegen in de basis van het plioceen.
In Mill Is alleen een gedeelte van het laat mioceen opgeruimt.In Mill komt C.reticulata nog maar schaars voor.
In lochum waar volgens mij de boormonsters van Ben vandaan komen gaat de basis van het plioceen zonder noemenswaardig basisgrintvorming over in het boven Mioceen.
Hier zijn dus weinig of geen boven miocene afzettingen opgeruimt.
Dit is een globale uitleg, in werkelijkheid is de vorming van basisgrinden veel conplekser.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Bedankt Hans,heb het ff afgeprint en steek het in mijn map,interessant.GR
strandjutters
Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
hallo Strandjutters, ik heb inderdaad Oosterhout geschreven maar vooralle duidelijkheid moet het natuurlijk Formatie van Oosterhout zijn. Ik heb hier van ca. 40m tot 85m Plioceen tepakken. Basisgrind is eigenlijk te verwaarlozen. Na 85m gaat het glauconiet-glimmerrijke fijne zand over in vette klei, dit is zeerwaarschijnlijk Boven Mioceen. Er is tot 100m geboord en de uitgespoelde monsters geven geen duidelijke schelpresten te zien. ook foraminiferen zijn niet aangetoond. Op zich een beetje vreemd. Maar het is niet anders.strandjutters schreef:
Hallo Bedankt Hans,heb het ff afgeprint en steek het in mijn map,interessant.GR
Gr.Ben
0000000000