Cadzand : Muizekiezen .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand : snijtandje muis en nog iets. ?

Hallo iedereen,dit muizenkiesje is anders van formaat,het meet maar 4 mm in de hoogte,en 2 mm in de lengte.Heb het vanavond gevonden in mijn gruis.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi Pascal,
Ander formaat, zelfde beesje.
Het gaat hier waarschijnlijk om een M2 van een woelrat. Als het goed is uit de bovenkaak maar anders weet Francien wel de juiste positie.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-12-2012 om 21:11 NL]
Ander formaat, zelfde beesje.
Het gaat hier waarschijnlijk om een M2 van een woelrat. Als het goed is uit de bovenkaak maar anders weet Francien wel de juiste positie.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 23-12-2012 om 21:11 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,met een beetje geluk steek ik het gebit in elkaar.Maar geef maar toch liever hoorbeentjes,je hoeft er geen bril voor op te zetten.
Ik ben 5 dagen vrij,hoop op wat nieuwe vondsten,al zal het zwakke tij er zeker geen goed aan doen,Zal al blij zijn met één volledig hoorbeentje in 5 dagen zoeken.GR
Ik ben 5 dagen vrij,hoop op wat nieuwe vondsten,al zal het zwakke tij er zeker geen goed aan doen,Zal al blij zijn met één volledig hoorbeentje in 5 dagen zoeken.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,net dit tandje gevonden in het gruis.Ik zie geen breukvlakken,dus ik denk volledig.waarschijnlijk terug een M2 van een Woelrat.Tandje is 2 mm lang en 5,5 mm hoog.GR
Nu ik het vergelijk met mijn eerste M2 zie ik toch wat verschil in het kauwvlak.
[Bewerkt door strandjutters op 23-12-2012 om 20:56 NL]
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi Pascal,
Het is niet zo gek dat het iets verschilt met het kauwvlak van een M2. De nieuwe tand die je hebt gevonden is een M1 bovenkaakkiesje van waarschijnlijk een woelrat.
Je kan zien aan de hoeveelheid lobben en de loop van de tand waar de kies gezeten heeft in de kaak. Dit verschilt per positie van de tand.
Ondanks woelmuizen niet zo'n eye-catchers zijn als gehoorbeenderen, zijn ze toch belangrijk omdat ze bepaalde leefgebieden kunnen aangeven door hun aanwezigheid.
Gr,
Sander
Het is niet zo gek dat het iets verschilt met het kauwvlak van een M2. De nieuwe tand die je hebt gevonden is een M1 bovenkaakkiesje van waarschijnlijk een woelrat.
Je kan zien aan de hoeveelheid lobben en de loop van de tand waar de kies gezeten heeft in de kaak. Dit verschilt per positie van de tand.
Ondanks woelmuizen niet zo'n eye-catchers zijn als gehoorbeenderen, zijn ze toch belangrijk omdat ze bepaalde leefgebieden kunnen aangeven door hun aanwezigheid.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters

Hallo iedereen,nog ééntje bijgevonden vanavond,het tandje is in hoogte de helft van mijn eerder gevonden tandje,op de laatste foto zie je het verschil,waarschijnlijk geen Woelrat dit keer

strandjutters
Hallo Pascal,
Je nieuwste kiesje is m.i. een m1 van Microtus oeconomus (Pallas, 1776). Ik neem aan dat Francien nog meeleest, dus als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag.
Groeten,
Bram
Je nieuwste kiesje is m.i. een m1 van Microtus oeconomus (Pallas, 1776). Ik neem aan dat Francien nog meeleest, dus als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag.
Groeten,
Bram
Antw: Antw: Cadzand : snijtandje muis en nog iets. ?
Hallo Pascal,strandjutters schreef:
Hallo iedereen,nog ééntje bijgevonden vanavond,het tandje is in hoogte de helft van mijn eerder gevonden tandje,op de laatste foto zie je het verschil,waarschijnlijk geen Woelrat dit keerGR
Het lijkt wel of je een muizenplaag hebt in dat gruis van jou.
Maar ik zou ze maar niet bestrijden, ze zijn n.l in deze toestand niet meer schadelijk.
Mooi spul trouwens.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,telkens ik ga zoeken achter perioticums in Cadzand ZW neem ik een emmer gruis mee,dit zoek ik dan uit s'avonds ik doe dit graag.Nog nooit een perioticum gevonden in het gruis maar wel ratten en muizen
.GR
Ho' bedankt Bram,heb haar al gemailt,dit was de afspraak telkens ik iets nieuws vind.GR

Ho' bedankt Bram,heb haar al gemailt,dit was de afspraak telkens ik iets nieuws vind.GR
strandjutters
hallo Pascal,
je eerste kiesje is van Microtus agrestis de aardmuis, dat weet ik omdat het een kleine M2 is met een klein extra lobje aan het uiteinde, geen woelrat dus zoals Sander zei.
Je tweede kiesje is waarschijnlijk wel een M2 van een woelrat (een M1 zou een extra driehoekje hebben).
Je derde kiesje is zoals Bram al zei een m1 van Microtus oeconomus, de noordse woelmuis.
hartstikke leuke vondsten!
je eerste kiesje is van Microtus agrestis de aardmuis, dat weet ik omdat het een kleine M2 is met een klein extra lobje aan het uiteinde, geen woelrat dus zoals Sander zei.
Je tweede kiesje is waarschijnlijk wel een M2 van een woelrat (een M1 zou een extra driehoekje hebben).
Je derde kiesje is zoals Bram al zei een m1 van Microtus oeconomus, de noordse woelmuis.
hartstikke leuke vondsten!
groeten van Muisje