de grote Euhoplites show
Antw: Antw: de grote Euhoplites show
ik heb het geluk gehad een vrij grote verzameling aan te leggen, om tot determinatie te komen legde ik ze in groepjes en bekeek de verschillen en overeenkomsten en vergeleek met de literatuur. Voor afbeeldingen zit je vrij goed bij Jim Craig, helaas zonder woordje uitleg. Dit was wat puzzelen en zoeken en ben toch zo ver dat ik het durf presenteren.fitch schreef:
je telt die knobbels per winding ofzo?
Maar wat als er een morphologisch verschil zit tussen binnen en buitenwinding - neem je dan de buitenste beschikbare winding om te determineren of de binnenste?)
De soorten die i reeds toonde veranderen niet echt bij het groeien.
Ik heb nog niet alle soorten en ben nog aan het uitzoeken hoe ik de rest presenteer
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: de grote Euhoplites show
En ja hoor, stop dit (en je vorige overzicht van de hamitessen) maar ergens in een determinatietabel! Zo een waar je ja/neen vraagjes kan beantwoorden om tot je uiteindelijke resultaat te komen (als in een flora bvb) Zo'n ding is SUPER handig, kan in het engels en zou wsl massaal kunnen gebruikt worden. Met een tekeningetje bij die natuurlijk de termen verklaard. Een foto is wel leuk, maar zoals de derterminatiefoto's nu zijn op f.net, toch te vaag om echt mee te determineren?
good job phil
good job phil
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
do faillures
do faillures
...
do faillures
do faillures
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Phil,als ik je ooit kan helpen met wat ik heb laat het maar weten,je kent mijn verzameling.GR Pascal
strandjutters
hier het beloofde vervolg, een poging om de vroegste Euhoplitessen te beschrijven. Deze hebben geen echte groef maar een sulcate venter, soms is deze smal en diep zodat hij er toch als een groef uitziet maar anders dan in de vorige beschreven groep.de soorten : microceras
loricatus
meandrinus
pricei
subtuberculatus
aspasia
cantianus
bilobus
subtabulatus
voor zover ik weet werd van de subtuberculatus slechts één fragment gevonden door Spath.
Om er wat orde in te krijgen gebruik ik hier ook het aantal umbicinale knobbels per winding
loricatus
meandrinus
pricei
subtuberculatus
aspasia
cantianus
bilobus
subtabulatus
voor zover ik weet werd van de subtuberculatus slechts één fragment gevonden door Spath.
Om er wat orde in te krijgen gebruik ik hier ook het aantal umbicinale knobbels per winding
philippe

Euhoplites microceras wordt als vroegste Euhoplites beschouwd, wordt in Folkstone reeds in bed II gevonden tot bed IV.
Dit zijn 2 en een halve uit de P4 van CBN.
Bemerk dat de tweede een hoger uitstekend ventraal knobbeltje heeft, dit is volgens mij reeds een overgang naar E. loricatus
philippe

Euhoplites loricatus heeft zoals E. microceras een tiental umbicinale knobbels. In de ventrale uitsteeksels komen meerdere ribben samen en vormen hoog uitstekende 'vleugeltjes'. Dit is mijn tot nu toe mooiste fragment (4cm)uit de P4 van CBN.
philippe
Euhoplites meandrinus is dicht verwant met E.loricatus maar hier zijn de 'vleugeltjes' op de buitenrand niet hoog en zien er meer als boogjes uit. deze nog niet gevonden
maar zo heb ik toch nog iets om naar uit te kijken 

philippe