Sneak previews nieuwe website

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
ivok
Antw: Sneak previews nieuwe website

Bericht door ivok » 17 sep 2013, 15:39

Dus vanaf begin november moet ik dan echt de juiste terminologie gebruiken in mijn berichten

oeps...

Marijn14
Antw: Antw: Sneak previews nieuwe website

Bericht door Marijn14 » 17 sep 2013, 16:52

Frederik schreef:
Nog een beetje extra toelichting (+ bonus screenshot):
De artikel-module biedt natuurlijk ook ruimte om thematische artikels te plaatsen. Deze kunnen door ons opgesteld zijn, maar uiteraard (lees: eerste en vooral) willen we ook ruimte bieden aan forumleden om artikels in te dienen. Dit kunnen reis- of tochtverslagen zijn, museumbezoeken, artikels over preparatie of conservering, maar ook anekdotes of opmerkelijke waarnemingen. Naargelang de database aangroeit, hebben we de mogelijkheid om deze thematisch te gaan indelen, zodat het overzichtelijk blijft.

Ook hier verschijnen automatisch de kruisverwijzingen naar het glossarium. Ook koppelingen met de andere databanken zijn mogelijk (vb. een museumverslag kan voorzien worden van een koppeling naar de museum-database).

Deze module biedt ook opportuniteiten om vb. een interessante forumdiscussie op te vissen, en in artikelvorm te plaatsen.
Dat ziet er weer goed uit! Ook leuk dat je zelf reisverslagen en andere eigen artikelen toe kan (laten) voegen. De site krijgt echt een flinke uitbreiding qua informatie!

Marijn

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
@Frederik: Sneak previews nieuwe website

Bericht door tandenzoeker » 17 sep 2013, 20:16

Ziet er mooi uit, maar waarom de tijdsbalk bovenaan van jong naar oud ipv oud naar jong? Lijkt mij niet intuïtief?

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 sep 2013, 20:41

Gek, ik heb gespeeld met beide ontwerpen (van jong naar oud en van oud naar jong). Het is niet helemaal contra-intuïtief hoor, het hangt er vooral van af hoe je 't bekijkt. Kijk je terug in de tijd of kijk je vooruit in de tijd?
Stratigrafisch liggen de jonge lagen boven de oude, die 'lees' je van boven naar onder, van jong naar oud dus. De ICS zet de jongste lagen ook bovenaan. Als je dat beeld volgende de leesrichting wil tekenen, teken je dus van jong naar oud.

Andersom kan je het ook doen, maar dat is dan weer voor anderen tegen de intuïtie. Vandaar heb ik toch voor de 'stratigrafische' benadering gekozen.

Overigens, de tijdschaal is op schaal getekend. Kijk eens hoe lang het krijt heeft geduurd! Het precambrium heb ik wel wat moeten inkorten. :D Op termijn zal ik dat eens in een aparte infografiek moeten gieten.

[Bewerkt door Frederik op 17-09-2013 om 20:51 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 17 sep 2013, 21:20

een tegenargumentje: hastalis naar carcharias bvb: evolutie werkt van jong naar oud. Grootste doelgroep heeft hier misschien eerder een paleontologische dan een stratigrafische interesse?
Frederik schreef:
Gek, ik heb gespeeld met beide ontwerpen (van jong naar oud en van oud naar jong). Het is niet helemaal contra-intuïtief hoor, het hangt er vooral van af hoe je 't bekijkt. Kijk je terug in de tijd of kijk je vooruit in de tijd?
Stratigrafisch liggen de jonge lagen boven de oude, die 'lees' je van boven naar onder, van jong naar oud dus. De ICS zet de jongste lagen ook bovenaan. Als je dat beeld volgende de leesrichting wil tekenen, teken je dus van jong naar oud.

Andersom kan je het ook doen, maar dat is dan weer voor anderen tegen de intuïtie. Vandaar heb ik toch voor de 'stratigrafische' benadering gekozen.

Overigens, de tijdschaal is op schaal getekend. Kijk eens hoe lang het krijt heeft geduurd! Het precambrium heb ik wel wat moeten inkorten. :D Op termijn zal ik dat eens in een aparte infografiek moeten gieten.

[Bewerkt door Frederik op 17-09-2013 om 20:51 NL]

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 sep 2013, 21:37

Een perfect logisch argument. Kiezen is nu eenmaal verliezen ;)
Nu, als iets (wat dan ook) om één of andere reden een echte dealbreaker blijkt te zijn sluit ik zeker niet bij voorbaat uit dat we nog eea aanpassen, maar dat zal dan voor na de lancering zijn.

[Bewerkt door Frederik op 18-09-2013 om 16:21 NL]

something (TH Huxley)

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 17 sep 2013, 22:12

Frederik schreef:
Dat kan met terugwerkende kracht geregeld worden, als je wil :D
Altijd leuk om een zo compleet mogelijk overzicht te hebben van vindplaatsen ;) . Ik krijg nog wel eens vragen over het gebied, waarna ik de mededeling krijg dat er een nieuw item op de 'waar-ik-nog-moet-zoeken-lijst' staat :D . Gelukkig is er een hoop info over de North Esk Inlier, hetgeen ik heb getracht te bundelen in het betreffende topic ;) .

dominiek

Bericht door dominiek » 20 okt 2013, 20:09

Ik vind het er allemaal al heel mooi uit zien en de website wordt zeker top maar mijn vraag luid:
Wordt de zoekmachine ook verbeterd want als ik soms een bepaalde vindplaats op zoeken maar kan die dan nergens vinden op de foto pagina, wordt dat verbeterd of komt daar een alternatief voor?

Veel succes.

Gr Dominiek

Keep looking evry time

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 20 okt 2013, 20:56

In de nieuwe website zit alle informatie veel meer in databases. De zoekfunctie is hieraan dan ook aangepast. Het voordeel is onder meer dat de zoekresultaten erg overzichtelijk worden weergegeven.
Hoe goed (of slecht) de zoekfunctie het zal doen bij specifieke termen, zal wellicht uitgebreid getest worden door jullie na lancering. Ik verwacht dat we het systeem dan nog links en rechts zullen kunnen bijschaven. ;)

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 okt 2013, 15:39

Op dit moment en de komende dagen gaan voeren we tests uit op het forum. Wees dus niet verbaasd als je vreemde berichtjes van Herman met allerhande bizarre testwoordjes en zinnetjes ziet verschijnen en weer verdwijnen. Hij is nog steeds bij volle verstand hoor, maak je geen zorgen. ;)

something (TH Huxley)

Plaats reactie