Nieuw projectje: raden maar!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
ivok
Antw: Nieuw projectje: raden maar!

Bericht door ivok » 19 jan 2015, 08:29

Wat een tijdrovende klus volgens mij.
Geen leuke verrassing tegen gekomen onder weg?

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 jan 2015, 10:08

De steen zit echt vol met schaalresten. Heel veel ostracoden ook. Onderweg stoppen bij elk schaalrestje om te kijken of het wat is is dus erg tijdrovend en levert weinig op. Ik heb wel nog een paar stukken met de hamer weggenomen, maar in de doorsnedes die zo ontstonden zat er niets.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 jan 2015, 14:12

De schaal van de Drotops zelf vertoont erg veel fijne details als ik ze onder de microscoop leg. Ze is duidelijk uit verschillende lagen opgebouwd, waaronder dat dunne wittige laagje dat er zo gemakkelijk afkomt. Daarin zie ik erg subtiele lijn- en kringvormige banden die de morfologie wat volgen (kringvormig rond de tuberkels). Waar het witte laagje loskomt zie ik heel fijne porie-achtige puntjes, met een hoge densiteit. Naast tuberkels heeft het pantser ook macroporen, die licht verzonken liggen.
De tuberkels zelf lijken ook een macropore te bevatten aan de top. Die lijkt eerder spleetvormig te zijn, en ligt niet steeds mooi in het midden bovenaan. Naarmate de prep vordert zal ik eens proberen een paar van deze zaken op foto te zetten. Dat zal een hele opgave zijn, het gaat om heel kleine details op dit grote beestje.

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:
Drotops prep project

Bericht door Frederik » 03 feb 2015, 16:49

Afbeelding

Afbeelding

Het werk van de afgelopen week draaide vrijwel uitsluitend rond het gecontroleerd verwijderen van overtollige matrix. Tot nu toe heb ik af en toe een goede scherf eraf gehaald met een lichte hamer. Ik ben nu iets dichter bij de trilobiet gekomen, en vanaf hier verkies ik controle over snelheid. De twee helften van de trilobiet zijn nog niet aan elkaar gezet, elke slag kan dus nog steeds een scherft doen loskomen van het breukvlak.

Om het toch wat vooruit te laten gaan, slijp ik een aantal paralelle sleuven. Hierna kan ik met een klein beiteltjes en wat lichte tikjes elk reepje steen verwijderen. Dit heb ik twee keer gedaan over de hele lengte van de steen, wat overeenkomt met 1-1,5 cm verwijderde matrix.

Ook als er wer-ke-lijk niets te beleven valt, mogen jullie meekijken. :D
De volgende update is spannender, beloofd.

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 03 feb 2015, 19:57

Het weg halen van overtollig materiaal is inderdaad niet zo spannend als het echte vrijleggen van een oogje of een stukje van het pygidium.
Maar het hoort nu eenmaal bij het leven van een preparator.
Bovendien is het onspannend wegdrillen van wat matrix in afwisseling met het secure prepwerk soms welgekomen.
Zeker als je weet dat elke splinter, die wegvliegt, je een stapje dichter brengt bij het eindresultaat.

Nog veel succes.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 03 feb 2015, 21:39

Ik haat matrix weg halen. ..
Hamertje zal je net zien dat het verkeerd breekt of in mijn geval sla je net iets te hard op je knoken.

Hoeveel uur ben je nu bezig met steen weg bikken

oeps...

Everhardus

Bericht door Everhardus » 03 feb 2015, 22:23

We hebben dezelfde methode, zaagsnedes maken en dan met de naald of fijne beitel overtollig spul verwijderen. Schiet lekker op maar je moet flink zeker zijn van de ligging en grootte van je object.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 feb 2015, 09:34

Ja, dat is wel een vereiste. Als er iets op een onverwachte plaats ligt, zoals een andere trilobiet, dan ploeg je daar wel zonder meer door. Dat is een nadeel.

Er zit trouwens echt wel veel grut in de matrix: vooral veel ostracoden, maar ook tal van brachiopoden (zowel kleintjes als grotere), en vervellingsresten van trilobieten, vnl. Gerastos en Cyphaspis.
Dat laatste zorgt ook weer voor vertragingen natuurlijk, want als ik iets tegenkom is het initieel moeilijk te zien of het om een vervellingsrest gaat. Je weet maar nooit.
Ook vlak tegen de trilobiet ligt heel wat rommel. Gelukkig is de kleur van de Drotops erg typerend licht. Het grut is steevast donkerder, dus dat herken ik wel vrij gemakkelijk.

[Bewerkt door Frederik op 04-02-2015 om 12:14 NL]

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 11 feb 2015, 15:10

Afbeelding

Langzaam maar zeker kruipen we vooruit. Op dit ogenblik is er zicht op de occipitale ring, de aanzet van de glabella, en de eerste 4 à 5 segmenten (rechts is richting kop, links richting staart). Omwille van de grootte van het stuk en de hanteerbaarheid onder de microscoop hou ik beide helften van de steen liever nog apart.

something (TH Huxley)

TheRock

Bericht door TheRock » 11 feb 2015, 17:29

Ziet er goed uit! Wel veel werk hoor, ik had helemaal vanaf het begin gedacht dat het sneller zou gaan. Maarja erg logisch, kijkend naar alle individuele uitsteeksels en dergelijken.

- Riemer

Plaats reactie