Catalogeren, alle tips welkom!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
SebastiaanVR
Antw: Catalogeren, alle tips welkom!

Bericht door SebastiaanVR » 16 nov 2006, 21:27

Nu snap ik wat men vervelend vind van doornummeren. Ik heb net wat fossielen geruild en nu klopt het niet meer. Nu moet ik alles aanpassen en daar ben ik dan wel eventjes mee bezig.
Ik hou nou nummertjes over en daar ga ik dan mee in de war raken.
Ik ga gewoon per afdeling nu opnieuw beginnen met tellen:
zee-egels, 1,2,3 etc.
Ammonieten, 1,2,3

Hopelijk gaat het nu makkelijker.
Tips om iets makkelijk bij te houden zonder veel letters of getalletjes???

gr, Sebas

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 16 nov 2006, 22:59

hoi Sebas,
Als je terugleest wat er over dit onderwerp al gezegd is dan trek ik de conclusie dat iedereen(ik ook) zijn eigen systeem het (aller)makkelijkste vind.
ik denk dat je uit alle tips die voorbij zijn gekomen iets moet zoeken dat bij jou past.
Ik ben (bv)te lui/chaotisch om alles te nummeren en in een database te stoppen, ik weet dat ik dat ooit is zal doen maar nu te druk met andere dingen. Omdat voor mij vindplaats het belangrijkste is, gevolgt door jaartal heb ik daar mijn code op aangepast(zie eerder antwoord). Een doornummersysteem erbij zou later(als ik groot ben) altijd nog kunnen. :D
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 17 nov 2006, 09:11

@Sebas

ik zie het verschil niet als je ruilt of het nu ammoniet 1,2,3 of belemniet 1,2,3 of deze nu gewoon 1,2,3,4,5,6 zouden heten,

als je zes nrs ruilt, dan zijn ze gewoon weg,
zet in je database of een gewoon papieren logboek (voor oplopende nummers vaak nog het overzichtelijkst) gewoon bij dat je ze geruild hebt, weg nr, weg fossiel, is dat zo een probleem?

ook voor rené, wat doen jullie trouwens met fossielen waarvan je niet weet wat ze zijn (ook hier op het forum weten we niet alles) of fossielen die achteraf geen ammoniet blijken?

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Supergraver

Bericht door Supergraver » 17 nov 2006, 16:15

Daarom dus: vindplaats(code)+nummer. Vindplaats is zo goed als bijna altijd bekend.

Gr

Martijn

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Catalogeren, alle tips welkom!

Bericht door Somniosus » 17 nov 2006, 20:11

Ammun Rah schreef:
waar trouwens heel erg veel informatie in kan zitten is een soort dagboek,
maar dan een verzameldagboek,
maw datum, vindplaats, onderzochte lagen, schetsen van de outcrop, vondsten (je kan verwijzen naar de collectienrs), met welke personen je er was, wat die voor speciaals gevonden hebben, mvg stijn
Dat is ook iets wat ik al meer dan tien jaar doe.

Hoplites

Bericht door Hoplites » 22 nov 2006, 08:40

uit ervaring, weliswaar niet met fossielen, maar met m\'n violen. Het is zinnig om zo gauw mogelijk te beginnen met nummeren of wat dan ook. Als je die nummers maar duidelijk in een schrift/database hebt staan, met alle nodige informatie erbij. Achteraf is het soms niet meer te achterhalen waar iets vandaan komt. Zo heb ik een paar gaten/onduidelijkheden. Doornummeren is toch geen probleem wanneer je dingen ruilt/verkoopt/weggeeft. wanneer je dat er bij schrijft, met verkochte violen schrijf ik erbij naar wie en voor hoeveel. Ik begon overigens met een andere soort nummering dan ik nu heb, maar die eersten heb ik niet hernummerd, want dan wordt het pas verwarrend.
misschien heb je hier ook nog wat aan,

Hoplites

SebastiaanVR

Bericht door SebastiaanVR » 22 nov 2006, 17:02

Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga gewoon doornummeren en erbij zetten als er iets is geruild of is verkocht(of iets ergers:)
Gelukkig heb ik nog niet zo veel fossielen, eigenlijk best weinig als je al 7 jaar verzamelt, namelijk 450 ongeveer. Dat komt omdat er bijna geen winkels zijn in de buurt van mijn woonplaats of ik heb geen tijd om naar een vindplaats toe te gaan.

Maar dus in ieder geval bedankt voor de tips!

gr, Sebas

PS: Mark, zeg even als je me mail ontvangt, want mijn hotmail geeft een foutmelding aan en dat kan nooit goed zijn:)

[Bewerkt door fossielenheerser op 22-11-2006 om 17:04 NL]

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 22 nov 2006, 17:11

Een heel verstandig besluit fossielenheerser.

Robert Mensink

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 27 dec 2006, 13:23

Nog even een oude discussie oprakelen.

Op de website van de NGV staat onder \'fossielen\' een goed systeem om te catalogiseren/archiveren.

HJ

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Antw: Catalogeren, alle tips welkom!

Bericht door Fossielenzoeker » 27 dec 2006, 13:40

Fossielenzoeker schreef:
Op de site van de NGV, http://www.geologischevereniging.nl/fos ... sielen.htm ,staat een zeer uitgebreide beschrijving hoe je dit kunt doen. Zéér ingewikkeld.
Ja deuh !

Robert Mensink

Gesloten