Galeocerdo Aduncus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
KoH
Antw: Galeocerdo Aduncus

Bericht door KoH » 16 sep 2017, 07:18

Hallo Pascal,

Eigenlijk heeft Galeocerdo Cuvier helemaal geen Anteriors. De anterior en laterale tanden zijn niet duidelijk van elkaar te onderscheiden. Vandaar dat deze "anterolaterale" tanden genoemd worden. Van UA3 positie kun je dus niet echt spreken bij Cuvier.

Maar even los van de naam... er zat natuurlijk wel een tand op die plek :D

Het is alleen niet zo'n vervormd dingetje zoals bij hastalis, etc..etc..

Groeten

Ko

KoH

Bericht door KoH » 16 sep 2017, 09:52

Overigens, nog even terugkomend op het bovenstaande:

Bij G. Cuvier heb je dus geen duidelijk onderscheid tussen anterior en laterale tanden. Dat wil niet zeggen dat dit ook zo is voor G. Aduncus.

Leriche ( 1926 ) en Applegate ( 1978 ) gaan uit van anteriors en laterale tanden voor G. Aduncus. Applegate gaat zelfs verder en geeft aan dat er duidelijk onderscheid is tussen tanden uit de boven- en onderkaak (iets wat bij G. Cuvier niet zo is). Later is geopperd dat hij mogelijk Contortus tandjes heeft gebruikt voor de onderkaak. De hele discussie over P. vs. G. Contortus heeft de hele boel zoiezo weer op zijn kop gezet. Physogaleus is sterk heterodont en Galeocerdo sterk homodont.

Ik ben er van uit gegaan dat de tandjes met een duidelijke dikkere wortel op de plekken van de "anteriors" voor in de kaak horen. Worteldikte dus aflopend van dik ( positie "anteriors" ) naar dunner ( positie "laterale" ). Ook vwb de vorm en afmetingen van de tanden klopt dit naar mijn mening wel.

[Bewerkt door KoH op 16-09-2017 om 09:14 NL]

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 17 sep 2017, 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Ko.

Foto 1,ik heb nog wat van die kleintjes terug gevonden ;)

Foto 2-3 ,zie je wat tandjes vanwaar ik van denk dat het anteriors zijn,foto 2 ,de twee onderste hebben een verdikking(Labiale richel )
Van deze twee denk ik aan onderkaakse tanden.Op foto 3. de 3 bovenste ,deze hebben dit niet,je kunt deze ook niet rechtop zetten op hun wortel.Bij deze denk ik aan bovenkaakse anteriors.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 21 sep 2017, 20:19

Hallo Ko.

Heb hier nog geen reactie op gekregen,ben wel benieuwd naar je mening !

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 22 sep 2017, 11:57

Hallo Pascal,

Ik ben het niet vergeten. Simpelweg behoorlijk druk :(.

Ik hoop dat ik in het weekend wat tijd heb om er even goed naar te kijken en onderbouwd antwoord te geven.

Wel een vraagje: hoe groot zijn deze tandjes? En zou je een foto van de andere tand van de tandjes kunnen maken?

Groeten!

Ko

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 sep 2017, 20:22

Hallo Ko,ze liggen al terug in mijn bakjes,maar gemiddeld zijn deze tandjes 18 mm bij de langste zijde,eigenlijk de gewone maat van een normale aduncus.

Laat maar weten van welke tand je betere foto,s wilt.

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 24 sep 2017, 08:32

Hallo Pascal,

De kinderen zijn altijd vroeg wakker in het weekend. Voor mij een uitgelezen kans om even rustiger te reageren op jouw post :) .

Ik denk dat de tandjes die je laat zijn de eerste tandjes zijn naast de medial. Vanuit de foto’s kan ik niet helemaal opmaken of ze uit de boven/onderkaak komen. Maar ik denk dat jouw analyse hierover al klopt.

Bij G. Cuvier worden deze tandjes naast de medial uit de onderkaak symphysaire tandjes genoemd en volgens deze definitie zouden ze erg verschillend moeten zijn van de overige anterolaterale tanden en gelijkenis vertonen met medial tandjes. Maw… een soort “grote medial tandjes”.

De positie in de bovenkaak is de 1ste anterolaterale positie (in de bovenkaak zitten geen symphysaire tandjes naast de medial).

Zoals ik al aangaf in mij posts; ik denk dat de 1ste anterolaterale positie in de bovenkaak bij Aduncus sterk afwijkt van anterolaterale tanden en te herkennen is aan een relatief hoge kroon/smalle wortel en een wat korte worteltak richting de medial tand. Als dit klopt; dan zou het betekenen dat het gebit van G. Aduncus toch hier en daar wat afwijkt van G. Cuvier.

Overigens liggen deze tandjes in mijn dentition netjes op hun plek :)

Groeten

Ko

[Bewerkt door KoH op 24-09-2017 om 07:33 NL]

Plaats reactie