Soms heb je geluk.....

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
juul
Antw: Soms heb je geluk.....

Bericht door juul » 27 sep 2009, 12:01

@ Fabienne: 16. artemisschelp (Dosinia sp.) Met de soortnaam kan ik je niet helpen.

Groetjes,
Juul

mussels
Antw: Soms heb je geluk.....

Bericht door mussels » 27 sep 2009, 23:07

Hallo Fabienne

Dat zijn wel ineens veel foto's. Ik kan niet al je vraagtekens invullen maar wel een aantal. In sommige gevallen zou het helpen als er een maataanduiding bij staat, of een foto van de binnenkant van de schelp.

Foto 1: Clausinella imbricata, een venusschelp.
Foto 3: waarschijnlijk Buccinum undatum, (jonge) wulken.
Foto 7: Colus (? cordatus).
Foto 9: Nassarius sp, een fuikhoorntje.
Foto 12: Neptunea ungulata.
Foto 19: Littorina sp (alikruik)?
Foto 21: Mactra corallina plistoneerlandica, grote strandschelp (het zou ook een Spisula kunnen zijn, moeilijk vanaf een foto te beoordelen).
Foto 22: waarschijnlijk Venerupis decussata, geruite tapijtschelp (vanaf de foto lijkt deze wel een beetje op een afgesleten Eastonia rugosa, maar deze zeldzame schelp is erg kwetsbaar (ik heb bij Nieuwvliet alleen fragmenten gevonden); een foto van de binnenkant zou erg veel helpen).
Foto 23: 2x Nassarius labiosus.
Foto 24: Venerupis aurea senescens, grijze tapijtschelp?
Foto 25: Spisula sp.
Foto 26: 5x Spisula (? subtruncata), afgeknotte strandschelp.
Foto 27: Astarte scaldenis (herkenbaar aan de grove ribben).
Foto 28: Macoma balthica, nonnetje.
Foto 29: Felaniella trigonula astartea?

Vanaf foto 23 raak ik het spoor een beetje bijster. Wellicht ontbreekt een foto - jij hebt 31 nummers maar ik tel maar 30 foto's. Whatever.
O ja, bij een Venus verrucosa zijn de spiraalribben aan de zijkanten wat bobbelig of 'wrattig'. Daaraan herken je ze meteen.

Hopelijk heb je er iets aan. Ik ben benieuwd hoe de binnenzijde van de schelp op foto 22 eruit ziet. Misschien een plaatje op de determinatiepagina?

Lex

sharkteethrene
Antw: Antw: Soms heb je geluk.....

Bericht door sharkteethrene » 27 sep 2009, 23:50

mussels schreef:
Ha René

Ook op het schelpenpad? :D
Je hebt een mooie oester gevonden, in ieder geval een Cubitostrea, waarschijnlijke soortnaam C. ventilabrum. Maar er zijn meer Cubitostrea's en ze zijn soms moeilijk uit elkaar te houden. Ben benieuwd waar je die gevonden hebt (het zou zomaar een Zeeuwse strandvondst kunnen zijn). Als het goed is staat hieronder een link die je naar de oesterfamilie leidt.
http://science.naturalis.nl/media/38548 ... esters.pdf

Lex
Ola Mussels,

Het betreft inderdaad een Zeeuwse strandvondst,je moet wel wat kennis in huis hebben om dit zo te zien.
Super,petje af.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Gesloten