Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Brammiej
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door Brammiej » 14 jan 2012, 22:45

Hey!

Ja die bipuncata is als op de foto. Maar het is geen soort, maar een kleurvariant/ondersoort.

Je mag me ook een email sturen met de kruisjes, ook van het Zwin. Vind je ze hier meer dan op de kaart die ik stuurde? Kan je ook een foto/beschrijving sturen waartussen je ze zoekt? Ik las in het begin dat je zeefde en emmers meenam. Deze zocht je thuis dan uit. Maar later zei je dat emmers meenemen geen zin had??

Ik persoonlijk heb er geen problemenmee vindplaatsgegevens te verspreiden en met mede fossielverzamelaars vindplaatsgegevens te delen. Ik kwam dit ook al tegen op dit forum zodra ik het woordje Mill in de mond nam. Maar ik kan me voorstellen dat jij nog niet genoeg verzameld heb wat trivia's betreft (grapje).

Groetjes Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 15 jan 2012, 18:13

Brammiej schreef:
Ook zijn die met 2 en 3 stippen 2 soorten.
Brammiej schreef:
Hey!

Ja die bipuncata is als op de foto. Maar het is geen soort, maar een kleurvariant/ondersoort.
Hallo,het zal wel aan mij liggen,maar soms begrijp ik het niet goed

[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2012 om 18:16 NL]

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 15 jan 2012, 19:14

Hoi, Het is ook zeer verwarrend allemaal. Officieel is het een soort met ondersoort:

Trivia monacha
Trivia monacha bipunctata

2e naam is soortnaam
3e naam is kleurvariant/geografisch afwijkende variant/hybride

Er zijn biologen/gastropodekundigen die menen dat het 2 soorten zijn, maar dat is niet onderzocht. Dit kan DNA technisch bepaald worden.

Zo beter?

Wil je ook op het andere gezegde reageren?

"Je mag me ook een email sturen met de kruisjes, ook van het Zwin. Vind je ze hier meer dan op de kaart die ik stuurde? Kan je ook een foto/beschrijving sturen waartussen je ze zoekt? Ik las in het begin dat je zeefde en emmers meenam. Deze zocht je thuis dan uit. Maar later zei je dat emmers meenemen geen zin had??"

Groeten Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jan 2012, 20:03

Hallo Brammiej,ja ik zal reageren op je vragen ik was net nog bezig met mijn vondsten proper te maken van vandaag,ze zaten allemaal onder een groene smurrie.Nu wat je vraag betreft van het zeven,in het begin zocht ik met een zeef van 4 mm er waren er die er door vielen,ik heb dit veranderd naar 2,5 mm,nu vallen ze er niet meer door maar het zand (als dit nat is ook niet)daarom neem ik het mee naar huis om dit even te laten drogen.je hebt meerdere soorten schelpengruis op het strand,het schelpen gruis dat je niet moet meenemen,is wat je ziet op het strand,de brede band met allerlei soorten platte schelpen.Ik heb intussen veel bijgeleerd als wanneer ik dit topic starte.Wat betreft je vraag over die kruisjes op de kaart,ik zie het nut er niet van in om dit wel te doen.Ten eerste waarom zou ik,het leukste aan fossielen zoeken is, vind ik het zoeken zelf dat is mijn hobby.Vertel mij eens waarom ik dit zou doen tegenover iemand die tegen Groningen woont,was je dan van plan om hier te komen zoeken zonder mij erbij,want als ik erbij ben hoef je dit toch allemaal niet te weten.Tenzij jij een handelaar bent in Trivia's en dan ben je bij mij niet aan het juiste adres.Wat betreft dat ik er veel vind,is dat ik ook er mijn vrije tijd insteek in combinatie met haaientanden zoeken.Zo ik denk dat we uitgepraat zijn in dit topic,je kunt naar Knokke komen als je wilt,maar ik meld me ziek.GR

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 15 jan 2012, 20:06

Bram,

Even tussendoor naar mijn mening is het geen soort met ondersoort. Je praat de hele tijd over ondersoort maar dit is naar mijn mening duidelijk een kleurvariant. Een ondersoort is een deel van de populatie van een soort dat zich geografisch heeft geïsoleerd. Doordat er geen contact was tussen beide groepen konden ze alle twee apart een proces van evolutie ondergaan. Het vertoond nog de specifieke kenmerken waarop hij is beschreven door de auteur maar ziet er toch anders uit. Het is dus echt een ander soort dat het oorspronkelijke soort. En is dan ook van biologisch belang.

Je spreekt nog een kleurvariant als een Trivia monacha (da Costa, 1778) met 3 vlekken een kind kan krijgen met 2 vlekken. Ook is kenmerkend dat ze gewoon met ze alle door elkaar leven in een verspreidings gebied. Dit betreft dus geen ander soort dan het oorspronkelijke soort. En heeft dus geen biologische waarde.

Aangezien Trivia monacha (da Costa, 1778) in het zelfde gebied voorkomt als Trivia monacha bipunctata gaat het dus om een kleurvariant.

Aangezien het een kleurvariant betreft is de notatie van het soort ook anders

Trivia monacha f. bipunctata
(de f. staat voor het latijnse woord forma)
Ik kan er op internet voor de rest niks over vinden over deze kleurvariant, kan jij me naar literatuur verwijzen? En wat is de beschrijven van de variatie en het jaartal.

Gr, Jordy

PS: dit was gewoon wat informatie hoor (: niet om je aan te vallen :P

[Bewerkt door jordyvanderbeek op 15-01-2012 om 20:15 NL]

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

Brammiej

Bericht door Brammiej » 15 jan 2012, 23:04

Ha Jordy,

De Trivia monacha bipunctata kan waarschijnlijk niet met een monacha voortplanten. Dit is volgens jou beschrijving dus een ondersoort? Dirk Fehse komt dit jaar nog uit met "Contributions to the knowlegde of Triviidae, genus Pusula" en gaat hierin ook vermelden dat er een 2e monacha is. Dit omdat er veel nieuwe pusula's zijn beschreven in Europa en dit deel ook de Europese trivia's zal gaan beschrijven. Hij vertelde mij dit: de 'bipunctata' wordt momenteel beschreven. Eind februari worden er DNA monsters genomen en de uitslagen zullen verwijzingen geven of het daadwerkelijk gaat om een ondersoort, kleurvariant of nieuwe soort(dit laatste betwijfel ik)

Mocht het de kleurvariant zijn zal hij dus een f-je in de naam krijgen? De auteur zal dan ook Fehse, 2011 zijn denk ik.

@ Pascal,

Ik woon niet tegen Groningen, maar in Ede. Het is voor mij 2 uur en wat rijden. Ik zou samen met mijn broer gaan, maar wij willen daar om 7uur in de ochtend zijn. We zijn relatief jong, 26 en 27, maar hebben alleen wat ervaring in groeves en Mill, geen strand. Ik wil graag met jou zoeken, maar nam aan elkaar te treffen op het strand.. Tenzij je liever hebt dat we je oppikken/volgen met je eigen vervoer. Ik begrijp dat je je verzamelplaatsen niet wilt delen met jan en alleman, maar ik doelde meer op of we langs de zee, langs de duinen, tussen de golfbrekers of ergens anders op het strand moeten zoeken. Moeten we kuilen graven of laagjes zeven. En dan misschien links op de kaart, of rechts of overal evenveel kans. De schelpengruisbanken zijn niet goed, maar welke dan wel, zijn er banken met bijvoorbeeld turfstukjes/hout en ander materiaal?

Wij wilden daarom ook weten of het dus zin heeft om wat emmers mee te nemen en een zeef. Zodat we thuis ook kunnen uitzoeken of er iets in zit.

Erg jammer denk ik dat je zo fel reageerde, was niet mijn bedoeling je overstuur te maken. Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb. Ik ben zeer zeker geen handelaar. Ik koop wel veel... Ik ben eerder een egoistische, maar extreem fanatieke triviaverzamelaar die alles zelf wilt behouden. Ik ruil soms trivia's tegen andere trivia's. Ik zoek zelfs andere soorten schelpen(die geen enkele waarde persoonlijk hebben) om te kunnen ruilen. Ik denk ook niet dat de trivia's die op de Noordzeestranden van waarde zijn, hetgeen wat we er zelf aan vinden. Op www.conchology.be staan er enkele te hoop van een schelpenhandelaar, 2 euro de stuk...

Ik hoop je hier weer te zien in dit topic en dat we 4 februari samen kunnen zoeken. Wij zullen er in ieder geval zijn rond de klok van 7, aan jou of je dan weer beter bent!

Vriendelijke groeten Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jan 2012, 23:44

Hallo Brammiej,wat kom je hier doen om 7 uur als het om 8 uur in Febr nog niet klaar is,laat staan iets te vinden dat je met volle daglicht amper ziet.Je zou beter 2 uur later komen en twee uur langer zoeken.Met een gebogen rug of op de knieen hou je dit toch geen dag vol hoor ,ben je nu 26 of 51 gelijk ik ,daar ben ik dan wel zeker van.Ik heb vanmorgen naar het strand geweest waar ik er gisteren 33 of zo had en ik had er vanmorgen 3 K'heb dan maar haaientanden gezocht op die plaats.Vanmiddag heb ik me verplaats naar ergens totaal anders en ik had er 68 stuks ze lagen wel in een groene laag Smurrie waarschijnlijk de eerste bloei van het zeewater.Als je weet dat de bloei van het zeewater maar in maart op gang komt belooft dit niet veel goeds in FEBR.Ik heb geen ervaring van het zoeken naar Trivia's in deze maanden.Wat ik wel heb is ervaring in het zoeken naar tanden en deze vind je niet samen, wat ik wel weet is als er bloei op het water zit je een strook heb tussen de 5 en 20 meter groene smurrie op de hoogwaterlijn en dan is van Trivia's zoeken geen sprake meer.GR(Wel vreemd,een paar antwoorden eerder toon ik een vreemde Trivia die ik vond en je hebt er nog geen woord over gesproken,ik vond hem toch niet alledaags)

[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2012 om 00:00 NL]

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 16 jan 2012, 00:13

Ik denk dat die trivia vergroeide ribben heeft. Gr bram

[Bewerkt door Brammiej op 15-01-2012 om 00:14 NL]

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 16 jan 2012, 15:56

Ah dat is leuk. Dan wacht ik dat gewoon af voor verder oordeel. Ik zie dat er al heel veel versies van zijn verschenen, heb jij ze al allemaal?

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 jan 2012, 19:24

Hallo iedereen,een vraag waar ik al een tijde mee zit.Uit de zanden van Oorderen zijn de Trivia's wit.Uit de Kattendijk formatie zijn ze ook wit,uit het Vrasenedok in Kallo zijn ze ook wit.Nu mijn vraag,zijn de witte Trivia's die ik hier vind in Knokke ook afkomstig uit deze opgespoten zanden,komen deze formaties voor aan onze kust ,ze lijken mij precies het zelfde.Mijn tweede vraag : Uit welke zanden komen dan de blauwe- en de bruine- en de zwarte- en de oranje en ga zo maar door.Is er iets bekend over de zanden waar blauwe schelpen voorkomen.Kan ik ze per kleur plaatsen in een bepaalde formatie,en of tijdperk.Zijn er plaatsen in Belgie waar ze in situ alleen blauwe of bruine schelpen vinden,volgens mij zou dit wel kunnen maar ik weet alleen niet waar.Hoe ziet een Eocene Trivia er uit welke kleur hebben deze dan.Allemaal vragen die ik me afvraag,stom Hé maar ik zou dit graag weten.GR

[Bewerkt door strandjutters op 16-01-2012 om 19:30 NL]

strandjutters

Gesloten