Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
ivok
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door ivok » 14 mei 2012, 20:04

Gewoon met de hand?

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 14 mei 2012, 21:37

Met de hand, inderdaad. Bij Gerastos bijvoorbeeld is typisch de groef tussen glabella en preglabellaire rand erg diep. Dit doe ik met de hand, met een dunne schuin bijgeslepen prepareernaald onder de bino.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Erik-B » 15 mei 2012, 15:22

Frederik schreef:
En nog een nieuwe. Waar het tussen de pleuren te smal werd is de preparatie manueel gedaan.
Zeer mooi Frederik :)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 mei 2012, 16:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een Gerastos uit de El Otfal fm. , deze heb ik geprepareerd voor een vriend. De trilobiet is vrijgelegd in 'achterwaartse salto' houding. :D
Let op de knik tussen het tweede en derde segment (ik mag hopen voor het beestje dat dit post-mortem is gebeurd). Dat er iets niet meer in de haak zat was al snel duidelijk. De eerste twee foto's tonen het specimen bij aanvang van de preparatie, waarbij je al kon zien dat de hoek tussen cephalon en het grotendeels gestrekte thorax te scherp was. Ook kan je op foto 1 zien dat de vrije wang lichtjes los zit (als je goed kijkt zie je de rand van de fixigena als een dun lijntje uitsteken). Bij het prepareren probeer je a priori in te schatten hoe en in welke mate deze elementen nog in verband liggen.
In dit geval verwachtte ik dat de andere librigena volledig weg zou zijn. Dit bleek niet het geval, maar ze is wel grondig verschoven. Ik kwam de onderkant ervan tegen bij het uitwerken van de linkerzijde van het pygidium en laatste thoraxsegmenten.
De schade die je ziet aan de librigena en de cuticula van enkele thoraxsegmenten was reeds aanwezig bij het vinden.

Doordat de linker librigena in los verband ligt, kon ik aan beide zijden een brugje matrix overhouden waaraan de trilobiet vasthangt. Op die manier kon ik de rand en ook een klein stukje van de binnenrand van de wangtip blootleggen, wat natuurlijk niet altijd mogelijk is.

Door de trillingen van de luchtdrukpen is de trilobiet op het laatste moment van de matrix gesprongen. De breuk was erg 'clean', zonder schade aan de cuticula. Omdat er sowieso nog wat fijn prepwerk aan was na het terugzetten, moet je daarvoor wel een stevige lijm gebruiken (epoxy). Na het lijmen laat ik gewoonlijk een dag tussen voor ik voortwerk, zeker met zo'n klein lijmvlak. Doorgaans is de lijm al na enkele uren werkbaar, maar het uithardingsproces loopt dan nog door.

Hopelijk leerrijk!

[Bewerkt door Frederik op 15-05-2012 om 15:29 NL]

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 15 mei 2012, 18:19

Frederik,

het is duidelijk dat elk preparatie-project zijn eigen verrassingen oplevert. Creativiteit is dan ook steeds aan de orde.
De problemen bij deze Gerastos zijn weer mooi opgelost en het eindresultaat is een knap geprepareerd beestje.
Inderdaad zeer leerrijk.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Triassicpark

Bericht door Triassicpark » 15 mei 2012, 21:17

Echt fantastisch!!!
Ik ben het zeker met Lugo eens!

Die vriend mag wel blij zijn!

Grt, maurice

ivok

Bericht door ivok » 16 mei 2012, 19:58

Verrassing ......

Meestal van de onaangename soort :-)

Zeer netjes weer. Leuk als ze opeens er af springen hè
dacht dat je een volledig opgerolde aan het prepareren was.
ben je nog niet door je materiaal heen, ken wel iemand die je mee wilt nemen naar marokko...

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 21 mei 2012, 00:05

Afbeelding

Afbeelding

Opnieuw een Gerastos, zelfde formatie, een kleintje dit keer (tip balpen voor de schaal). Kleine wangstekeltjes, beide librigena aanwezig, de linker zelfs maar een heel klein beetje verschoven. Je zou denken dat deze mooi compleet en gearticuleerd is, maar als je kijkt naar foto 2 dan zie je dat het fout loopt vanaf segment 6. Dat wordt dus graven.

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 21 mei 2012, 13:49

Frederik,

dit is wel een heel kleintje; wordt moeilijk om tussen de pleurae te werken.
Een naald lijkt dan wel een betonijzer.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 21 mei 2012, 21:38

Afbeelding

Hehe, de naald heeft op die schaal inderdaad meer iets van een drilboor. Ik heb dan ook diep (allez ja, onder de bino lijkt het een hele krater) moeten graven, maar toch alles gevonden. Oef! Als je dat moet doen helpt het om op z'n minst op voorhand eens op te zoeken hoeveel pleura je moet vinden. Hier zijn het er dus 10, netjes op een rij gezet.
Niet zichtbaar op de foto, maar onderweg kom je dan nog fragmenten van trilobieten of andere organismen tegen, soms ook donkere minerale plekjes in de steen. Telkens goed kijken, beslissen of je het houdt dan wel verder doorploegt... spannend.

Best met dit soort fossielen is om eerst alles te localiseren en dan pas verder uit te werken. Belangrijk is ook om in te schatten of de individuele segemnten gekanteld zitten (voor / achter, links / rechts).

Next: het zootje verder uitwerken. Opnieuw van top tot teen de cascade af.

something (TH Huxley)

Plaats reactie