Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Hallo Sander,hier een paar foto's met Bruinvissen,één van Knokke en één van Cadzand.Deze lijken perfect op elkaar,we hebben ze ook vergeleken met een recente bruinvis en dit klopte 100%.Wat zie ik nu met de nieuwe dat hij anders is van vorm,en op de laatste foto zie je ook dat hij een stuk hoger is.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time

Hoi Pascal,
Super dat je zoveel al kan vergelijken in je eigen collectie.
De rivierdolfijn lijkt me redelijk te kloppen.
Helaas mijn determinatie van de bruinvis klopt helemaal niet. Maar door de nieuwe foto's denk ik het nu beter te zien. Het gaat hier denk ik om een Kentriodontidae.
Dit omdat ik denk een S-vorm te herkennen (zie foto) en door de smalle anterior proces.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 18-02-2013 om 21:44 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,bij de determinatie die ik gedaan had bij dit beentje zie je dat Mark ook soms twijfeld bij deze soorten,hij plaatst soms de beide namen bij één beentje met een vraagteken,ze lijken zeer goed op elkaar,maar de S vorm is wel typisch voor de primitieve soort.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Hoi Pascal,strandjutters schreef:
Hallo Sander,bij de determinatie die ik gedaan had bij dit beentje zie je dat Mark ook soms twijfeld bij deze soorten,hij plaatst soms de beide namen bij één beentje met een vraagteken,ze lijken zeer goed op elkaar,maar de S vorm is wel typisch voor de primitieve soort.GR
Het determineren van walvissen kan soms erg lastig zijn. Dit weet ik ook uit eigen ervaring.
Bij perioticums van Delphinidae en Kentriodontidae heb je ook nog eens dat beide soorten erg divers zijn, dit is ook terug te zien in de perioticums. Dan heb je ook nog dat Kentriodontidae uiteindelijk overgaan naar Delphinidae (evolutie).
Ik kan goed begrijpen dat Mark het verschil soms ook niet goed kan zien.
Groeten,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 19-02-2013 om 22:18 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters

Hallo iedereen,dit barre weekend heb ik drie strandwandelingen gemaakt,ik heb eindelijk niets speciaals te melden buiten dat ik weer wat perioticums heb gevonden waaronder twee zo goed als volledig en wat leuke fragmenten,ik neem deze stukken ook altijd mee naar huis,we zien later wel voor wat het goed was,weggooien kun je altijd.Ook wat leuke Bulla's erbij.
Ook heb ik terug wat zwarte gevonden die weer totaal anders zijn van vorm.wat me wel opvalt is dat je nooit een volledige zwarte vind,ze zijn telkens een stuk van het slakkenhuis kwijt.
Ik denk dat dit komt omdat deze zwarte perioticums ouder zijn in tijdperk en allemaal kappot zijn door een toen ijstijd periode.Het zit nammelijk zo dat de binnenkant van het slakkenhuis een leegte zit,en als die volsteekt met water en dan vervriest het stuk uit elkaar valt,dit zeker door de permavrost die toen in de tijd wel eens voorkwam,ik heb er anders geen verklaring voor.Gr
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Hoi Pascal,strandjutters schreef:
Ook heb ik terug wat zwarte gevonden die weer totaal anders zijn van vorm.wat me wel opvalt is dat je nooit een volledige zwarte vind,ze zijn telkens een stuk van het slakkenhuis kwijt.
ik heb wel vier volledige zwarte Perioticums van de Zwarte Polder. (Zie foto)Maar je heb gelijk: ze zijn, ook stuk, veel zeldzamer dan de bruine.
Groetjes en verder veel success, Xenina
- strandjutters
Hallo Nina,ik heb ook zwarte volledige van ZW maar ik bedoelde eigenlijk deze met een niet bekende naam,en niet stereo type uitzicht.Zeg maar deze die er anders uitzien,daar vind ik geen volledige van.
Ook heb ik reeds teruggevonden waarom de ééne zwart is en de andere niet,daarover later wat uitleg.GR
Ook heb ik reeds teruggevonden waarom de ééne zwart is en de andere niet,daarover later wat uitleg.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Nina,zie hier de rechtse,deze soorten bedoel ik.GR
strandjutters