Mosa saurus tanden met kartels??
Antw: Antw: Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??
Dank Erik .erik m schreef:Hoi Arno,arno schreef:Ok, we zullen er nog vraagtekens bij plaatsen. Mogelijk dat Erik het voor nader onderzoek een tijdje wil afstaan?)mike schreef:
maar, maar ..
oordelen op foto's is en blijft tricky (zeker tanden), ook voor Hani (en btw: Anne & Johan zijn ginder op bezoek geweest om oa. scans te maken, geen weet van opgravingen, maar dit ter zijde)!
Zou geen probleem zijn voor mij om het stuk een tijdje voor nader onderzoek uit te lenen.
Groetjes Erik
Alle ""NIET "" mosasaurusexperten vandaag eveneens veilig uit de Malogne geraakt..
gr Fossil-hunter arno
fossiel-hunter Arno
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??
no commentarno schreef:Dank Erik .erik m schreef:Hoi Arno,arno schreef:Ok, we zullen er nog vraagtekens bij plaatsen. Mogelijk dat Erik het voor nader onderzoek een tijdje wil afstaan?)mike schreef:
maar, maar ..
oordelen op foto's is en blijft tricky (zeker tanden), ook voor Hani (en btw: Anne & Johan zijn ginder op bezoek geweest om oa. scans te maken, geen weet van opgravingen, maar dit ter zijde)!
Zou geen probleem zijn voor mij om het stuk een tijdje voor nader onderzoek uit te lenen.
Groetjes Erik
Alle ""NIET "" mosasaurusexperten vandaag eveneens veilig uit de Malogne geraakt..
gr Fossil-hunter arno
grtn,mike
Antw: Mosa saurus tanden met kartels??
Phil schreef:Hola, ik heb meer aan één bericht van plikona dan aan 1000post hoe mooi een fossiel wel is.
Ik zie ook dat er iets raars is met de vervangtand en hoor graag hoe de vork aan de steel zit. De betrouwbaarheid van de leverancier is een erg relatief begrip in dat werelddeel. Mij interesseert wat verkeerd is, hoe het gedaan is en hoe het kan herkend worden
groetjes
A. ook ik wil opheldering hierover. En niet telkens kritiek cq verwijten voorgeschoteld krijgen .Ook als ik de gedane uitspraken van een bekwaam iemand niet deel...
B. Die bekwaam iemand blijf ik ondanks alles respecteren. Waarom? omdat ik van zijn ervaring, kennis en mening wil leren ..
Het moet toch een voldoening zijn voor hem dat hij dit kan overdragen naar ons als amateurs..Zodat deze amateurs zijn kennis later ook weer kunnen doorgeven.
C.Die bekwaam iemand wil ik graag meegeven .Respecteer ook eens andermans mening.
Blijf niet steeds hangen aan je eigen princiepe,s.
Zeker als het gaat over het openbaar maken cq vermelden van bijzondere vondsten het verkopen van fossielen etc etc ..
Je maakt je druk over dingen die wereldwijd dagelijks plaatsvinden al honderden jaren lang.
Maar geniet van het overdragen van jou kennis naar ons toe..
Geef eens blijk van vreugde , dat deze mooie vondsten worden vermeldt op het forum of elders..
Gelukkig behoor ik niet tot die groep ,die stil zwijgende hun vondsten zo snel mogelijk verbergen en hun kasten vullen voor eigen belang ... En bij navraag hebben zo nog nooit iets gevonden ... Dit zijn pas echt Saaie mensen in mijn ogen ..
Zo , en nu ga ik proberen antwoorden te vinden over wat Philippe ook al graag wilde weten .
M.v.g Arno
(edit: quote-tags toegevoegd)
[Bewerkt door Frederik op 05-06-2012 om 19:19 NL]
fossiel-hunter Arno
Hier zijn enkele werken die je absoluut moet gelezen hebben (vooral Luan en Caldwell) om een inzicht te krijgen in tooth replacements bij subpleurodonten, in bijzonder Mosasauroidea.
The Mosasaur Tooth Attachment Apparatus as Paradigm for the Evolution of the Gnathostome Periodontium
Xianghong Luan,1,2 Cameron Walker,1 Smit Dangaria,1 Yoshihiro Ito,1 Robert Druzinsky,3 Kristina Jarosius,4 Herve Lesot,5 and Olivier Rieppel6
Lee, M. S Y. 1997a. On snake-like dentition in mosasaurian lizards. Journal of Natural History 31:303–314.
Caldwell, M. W., L. A. Budney, and D. O. Lamoureux. 2003. Histology of tooth attachment tissues in the Late Cretaceous mosasaurid Platecarpus. Journal of Vertebrate Paleontology 23:622–630.
Tooth Replacement in the Late Cretaceous Mosasaur Clidastes
Olivier Rieppel1 and Maureen Kearney2
Ontogeny, anatomy and attachment of the dentition in mosasaurs (Mosasauridae: Squamata)
M. W. CALDWELL*
VERDING L., CORNELISSEN D., MEIJER A.W.F., SCHULP A.S. & JAGT J.W.M. -. On tooth replacement in Mosasaurus.
The Mosasaur Tooth Attachment Apparatus as Paradigm for the Evolution of the Gnathostome Periodontium
Xianghong Luan,1,2 Cameron Walker,1 Smit Dangaria,1 Yoshihiro Ito,1 Robert Druzinsky,3 Kristina Jarosius,4 Herve Lesot,5 and Olivier Rieppel6
Lee, M. S Y. 1997a. On snake-like dentition in mosasaurian lizards. Journal of Natural History 31:303–314.
Caldwell, M. W., L. A. Budney, and D. O. Lamoureux. 2003. Histology of tooth attachment tissues in the Late Cretaceous mosasaurid Platecarpus. Journal of Vertebrate Paleontology 23:622–630.
Ontogeny, anatomy and attachment of the dentition in mosasaurs (Mosasauridae: Squamata)
M. W. CALDWELL*
VERDING L., CORNELISSEN D., MEIJER A.W.F., SCHULP A.S. & JAGT J.W.M. -. On tooth replacement in Mosasaurus.
Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??
dankje louis, zal kijken waar ik deze info kan bemachtigen .plikona schreef:
Hier zijn enkele werken die je absoluut moet gelezen hebben (vooral Luan en Caldwell) om een inzicht te krijgen in tooth replacements bij subpleurodonten, in bijzonder Mosasauroidea.
M. W. CALDWELL*
fossiel-hunter Arno
Ben begonnen met het ontleden van Eriks stuk ..
Het materiaal lijkt harder dan het is. Maar al deze fossielen uit de Maastrichtien laag ,hebben een voordeel. .
Als je water toevoegd en je heb geduld ,dan kun je met het goede materiaal beetje bij beetje het gehele stuk ontleden...
Nadeel natuurlijk dat sommige niet harde delen kunnen verpulveren en/of breken ..
Van beiden tanden die ik er uiteindelijk heb uitgehaald was voorheen niks gebroken.
En de punten waren niet al geplakt of bijgezet ..Wel zaten er al breuklijnen die je goed kon zien met een vergrootglas.
Pas na het eruithalen braken de puntjes eraf en zijn door mij geplakt.
Het kleurverschil en textuurverschil van de matrix tussen de kiemtand kwam ik vrijwel in het gehele stuk tegen.
Op foto,s ziet het er toch iets anders uit dan in werkelijkheid..
Ik ben er zeker dat deze niet is aangevuld met compositiematrix.
Beiden tandjes op de wortel zijn nimmer gebroken of geplakt geweest.Wel loopt er een breukvlak op een ervan ..Ook aan de wortels zelf is niets verlijmd .
Aan beiden wortels kwam ik stukjes kaakgedeelten tegen die er tegen aan zaten. Enkele meerdere stukjes braken gewoon af ..
Nu de tandjes vrij waren kon ik met een speciaal loepje de twee snijvlakken waarnemen die ook op het kiemtandje voorkomen .Hoewel de kartels van deze volwassen tanden bekans niet meer te zien zijn .
Het kiemtandje zelf loopt door tot in het hardere gedeelte. Heb extra een stuk laten zitten zodat je kunt zien dat het tandje nooit ingelegd kan zijn . Het nog kleinere kiemtandje cq 1-2 mm dat rechts onder zit is pas tevoorschijn gekomen nadat Erik het grotere kiemtandje iets wilde vrijleggen .
Om zoiets waar te nemen zul je het eerst moeten ontdekken .En met behulp van een loep zie je pas goed wat het precies is.
Dus een conclussie trekken dat kiemtandje in kiemtandje nimmer kan , lijkt mij nu twijfelachtig ..
Daar zullen zich toch de profesionals over moeten buigen ,lijkt mij ..
Ik ga althans toch proberen om meer uitsluitsel te krijgen van experts..
Ik heb enkele nieuwe foto,s toegevoegd . Mogelijk dat Plikona hier al iets mee kan ? Ik zal zijn mening waarderen ongeacht of hij er anders over oordeeld..
Dit mysterie moeten we ophelderen ...Iedere mening is welkom ..
fossiel-hunter Arno
de discussie met een scheef oog gevolgd.
heb te weinig verstand van mosa's om een zinnige bijdrage te leveren.....
Echter heb wel een ideetje
Mocht het om composiet materialen gaan, dat kan natuurlijk vanalles zijn.
Arno, ik verwacht dat jij via je contacten ook wel kunt achterhalen wat voor types composietmaterialen worden gebruikt en welke lijmsoorten om mosaknutselgevallen te maken (kunstharsen etc of moet je het meer in de cement achtige zaken gaan zoeken.)
Weet je eenmaal wat voor materialen gebruikt worden, kan je kijken in welke oplosmiddelen ze oplossen.
In een geval zoals deze discussie, waaraan preparatie te pas komt, kan je je gruis/verwijderde matrix wat van een "verdachte" plek af komt een paar dagen laten weken in een oplosmiddel, dit filteren en indampen bij voorkeur in een alu bakje.
Opgeloste kunsttoffen blijven meestal als een film achter. Ken je iemand die op een lab werkt, grote kans dat je vlug erachter komt in welke hoek je het moet zoeken.
Een andere truuk, probeer het residu eens te bewerken met een vlammetje... dan ruik en zie je vanzelf of het organisch was.
Arno, ik verwacht dat jij via je contacten ook wel kunt achterhalen wat voor types composietmaterialen worden gebruikt en welke lijmsoorten om mosaknutselgevallen te maken (kunstharsen etc of moet je het meer in de cement achtige zaken gaan zoeken.)
Weet je eenmaal wat voor materialen gebruikt worden, kan je kijken in welke oplosmiddelen ze oplossen.
In een geval zoals deze discussie, waaraan preparatie te pas komt, kan je je gruis/verwijderde matrix wat van een "verdachte" plek af komt een paar dagen laten weken in een oplosmiddel, dit filteren en indampen bij voorkeur in een alu bakje.
Opgeloste kunsttoffen blijven meestal als een film achter. Ken je iemand die op een lab werkt, grote kans dat je vlug erachter komt in welke hoek je het moet zoeken.
Een andere truuk, probeer het residu eens te bewerken met een vlammetje... dan ruik en zie je vanzelf of het organisch was.
oeps...
Volgens mij is het onderhand wel duidelijk dat het hier om een stuk gaat dat zo GEVONDEN is en geen composiet bevat.ivok schreef:
de discussie met een scheef oog gevolgd.
Ik weet dat veel stukken van daar dit wel hebben maar er zijn ook veel echte stukken in omloop.
Het gaat hier nu om de tanden zelf.
Groetjes Erik
E.J.
Was ook meer een algemene stelling, juist in dit soort discussies roept altijd wel iemand een keer knutsel.
bij twijfel gewoon testen.
zoals ik al zei, heb het maar half gevolgd hier en kreeg de indruk dat niet lederen overtuigd was (of is) van de echtheid.
Getuige ook arno's laatste post waar hij nadrukkelijk stelt dat hij zelf een paar dingen heeft moeten lijmen na afbreken en daar niet reeds aanwezig was
bij twijfel gewoon testen.
zoals ik al zei, heb het maar half gevolgd hier en kreeg de indruk dat niet lederen overtuigd was (of is) van de echtheid.
Getuige ook arno's laatste post waar hij nadrukkelijk stelt dat hij zelf een paar dingen heeft moeten lijmen na afbreken en daar niet reeds aanwezig was
oeps...
mike schreef:= niks abnormaalserik m schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb hier een stuk matrix van Marocco met een paar mosa tanden er in nu viel het mij op dat de tand die nog in de wortel van een andere tand zit wat kartels heeft en ook het kleine puntje daar onder heeft het ook.
Wordt dit meer gezien of is het een andere soort die we hier zien.
Ik heb geen verstand van mosa saurus tanden maar met kartels had ik ze nog nooit gezien
Groetjes Erik
Heb de hele discussie eens goed gelezen (voor zover te volgen
De vraag van Erik is duidelijk.
Het antwoord van Mike ook, maar voegt verder helemaal niets toe aan de vraag.
De vraag is naar mijn mening nog steeds onbeantwoord.
Ik heb zelf een kaakfragment met drietanden met kleine karteltjes (de echte tanden, niet de "reserve tanden")dus voor mij is niet de vraag of dit voorkomt, maar meer de vraag komt het bij specifieke soorten voor, en welke soort(en) betreft dit dan?
Peter
donckey