Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
Hoi,
Ik zal me best doen om alle gehoorbeenderen te determineren maar het blijft lastig van een foto.
Ik werk van boven naar beneden zodat ik bij ieders gehoorbeenderen iets kan zeggen. Dat lijkt me het eerlijkst. Dus eerst galgowanda.
Daar zitten ook weer een par leuke bij.
- De achterste lijkt me gezien het formaat van een Physeteridae sp. (potvisachtige)
- De complete perioticum ervoor durf ik geen uitspraak over te doen zonder iets betere foto's.
- het gehoorbeentje vooraan is een bulla van een dolfijn. Dit kan van zowel een Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn) zijn. Ze zijn moeilijk te onderscheiden van elkaar.
Over de kapotte gehoorbeenderen durf ik geen uitspraak te doen.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 06-10-2012 om 16:53 NL]
Ik zal me best doen om alle gehoorbeenderen te determineren maar het blijft lastig van een foto.
Ik werk van boven naar beneden zodat ik bij ieders gehoorbeenderen iets kan zeggen. Dat lijkt me het eerlijkst. Dus eerst galgowanda.
Daar zitten ook weer een par leuke bij.
- De achterste lijkt me gezien het formaat van een Physeteridae sp. (potvisachtige)
- De complete perioticum ervoor durf ik geen uitspraak over te doen zonder iets betere foto's.
- het gehoorbeentje vooraan is een bulla van een dolfijn. Dit kan van zowel een Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn) zijn. Ze zijn moeilijk te onderscheiden van elkaar.
Over de kapotte gehoorbeenderen durf ik geen uitspraak te doen.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 06-10-2012 om 16:53 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Weer leuke vondsten, ook het botje is leuk om weer eens te zien op het forum.
Foto 1 en 2: is een perioticum van denk ik van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn)maar omdat die ondersteboven ligt ben ik er minder zeker van.
Foto 3: over kapotte gehoorbeenderen durf ik niets te zeggen.
Foto 4: een bulla van een een Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp.
Foto 5: Goed gezien dat het een botje is maar het is geen onderdeel geweest van een gehoorbeen van een dolfijn. Dolfijnen en walvissen hebben wel een kogelgewricht bij het opperarmbeen maar dat is je vondst niet.
Het gaat hier namelijk om een deel van het dijbeen van een kleine zeehondachtige. (Het is van een volwassen dier geweest omdat het gewricht eraan zit.) Mogelijk is het van Phoca vitulinoides, een kleine zeehond uit het Mioceen.
Gr,
Sander
Weer leuke vondsten, ook het botje is leuk om weer eens te zien op het forum.
Foto 1 en 2: is een perioticum van denk ik van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn)maar omdat die ondersteboven ligt ben ik er minder zeker van.
Foto 3: over kapotte gehoorbeenderen durf ik niets te zeggen.
Foto 4: een bulla van een een Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp.
Foto 5: Goed gezien dat het een botje is maar het is geen onderdeel geweest van een gehoorbeen van een dolfijn. Dolfijnen en walvissen hebben wel een kogelgewricht bij het opperarmbeen maar dat is je vondst niet.
Het gaat hier namelijk om een deel van het dijbeen van een kleine zeehondachtige. (Het is van een volwassen dier geweest omdat het gewricht eraan zit.) Mogelijk is het van Phoca vitulinoides, een kleine zeehond uit het Mioceen.
Gr,
Sander
-
- SantanaFormatie
Hoi Xenina,
Ook een mooi aantal gehoorbeenderen zo te zien.
Foto 1: bulla's van Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dofijn).
Foto 2:
- De meest linker is van een Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijn)
- De andere 2, helemaal rechts zijn ook van Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijn)
- Die op de bovenste rij, ernaast is waarschijnlijk van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn). Het kan ook van een Delphinidae sp. (dolfijn) zijn maar daar ben ik niet zeker van.
- De meest rechter van de 2de rij is van een Delphinidae sp. (dolfijn).
- De onderste is van een Delphinidae sp. (dolfijn).
Over de andere durf ik geen uitspraak te doen zonder betere foto's.
Gr,
Sander
Ook een mooi aantal gehoorbeenderen zo te zien.
Foto 1: bulla's van Delphinidae sp. (dolfijn) of van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dofijn).
Foto 2:
- De meest linker is van een Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijn)
- De andere 2, helemaal rechts zijn ook van Ziphiidae sp. (spitssnuitdolfijn)
- Die op de bovenste rij, ernaast is waarschijnlijk van een Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn). Het kan ook van een Delphinidae sp. (dolfijn) zijn maar daar ben ik niet zeker van.
- De meest rechter van de 2de rij is van een Delphinidae sp. (dolfijn).
- De onderste is van een Delphinidae sp. (dolfijn).
Over de andere durf ik geen uitspraak te doen zonder betere foto's.
Gr,
Sander
- SantanaFormatie
Hoi,
Misschien is het wel eens waard om weer eens een keer naar Nieuwvliet-Bad.
Klopt, wel gek dat ze opeens zoveel opduiken. Misschien zijn sommige lagen op komen te liggen door het slechte weer van de afgelopen tijd.
@ Xenina: misschien is het leuk om een keer een foto van een perioticum van een walvis te plaatsen in dit topic. Dan weet de rest hoe dat eruit ziet en ik wil hem wel voor je proberen te determineren.
@ Xenina: een ander vraagje. Zou je een paar gehoorbeenderen willen ruilen? Ik mis er nog een aantal en zo kan ik andere forumleden ook weer helpen met het determineren van de gehoorbeenderen.
Gr,
Sander
Misschien is het wel eens waard om weer eens een keer naar Nieuwvliet-Bad.
Klopt, wel gek dat ze opeens zoveel opduiken. Misschien zijn sommige lagen op komen te liggen door het slechte weer van de afgelopen tijd.
@ Xenina: misschien is het leuk om een keer een foto van een perioticum van een walvis te plaatsen in dit topic. Dan weet de rest hoe dat eruit ziet en ik wil hem wel voor je proberen te determineren.
@ Xenina: een ander vraagje. Zou je een paar gehoorbeenderen willen ruilen? Ik mis er nog een aantal en zo kan ik andere forumleden ook weer helpen met het determineren van de gehoorbeenderen.
Gr,
Sander
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Sander,ik zie dat er veel mensen iets gepost hebben vandaag,voor mij was het een drukke werkdag.Maar ik heb nu wat tijd om alles te bekijken.De foto 1 en 2 denk ik niet dat het om hetzelfde gaat,ik maak een foto van beide samen tot zo.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Sander ,bij deze foto's van 1 en 2 samen.Sorry voor de wat vlugge foto's van gisteren,het is zeker niet makkelijk te determineren op die manier.
Xenina,de hoorbeentjes zijn zeker niet verspoeld door stromingen,in het zwin zul je deze niet vinden,in het Eoceen komen die waarschijnlijk niet voor.GR
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
strandjutters schreef:
Xenina,de hoorbeentjes zijn zeker niet verspoeld door stromingen,in het zwin zul je deze niet vinden,in het Eoceen komen die waarschijnlijk niet voor.GR
Hoi Strandjutters
Waar vind je ze dan???
Groetjes, Xenina
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times

Hoi Sander,
bedankt oor je determinatie! Misschien is het een beetje off topic maar je vroeg me naar fotos van potvis-bullae en hier zie je drie. Verder een afgerolde potvis(?)-tand en nog een andere soort bulla (van een grotere dolfijn of potvis?)
Wart het verzamelen en vinden van fossielen aan het Zwarte Polder betreft een waarschuwing: ik vond ze jaren geleden, dus als de strand nog niet opgespoten was!
om te ruilen moet ik eerst mijn partner om toestemming vragen want we hebben alles samen verzameld!

Groetjes, Xenina
- strandjutters
Hallo Nina,dit is niet off topic,er staan er ook al wat op die ik heb gevonden de laatste weken.Vanmorgen richting Zwarte polder geweest,dit was een flop,meer volk dan tandjes,het lijken wel goudzoekers daar,ik had geen enkel tandje.Je eerste vraag Nina(Zie Mail)GR.Ik ga nu nog ff hier bij ons kijken,tot later.
strandjutters