Leuk dagje Zeeland.
Antw: Leuk dagje Zeeland.
hey Nikola,
Ik ben benieuwd naar de foto's! Welke zeldzame soort denk je gevonden te hebben?
groetjes
Aaron
Ik ben benieuwd naar de foto's! Welke zeldzame soort denk je gevonden te hebben?
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Nikola,vanwaar heb je gruis meegenomen,de Kaloot of het Zwin.GR
strandjutters
ik heb gruis meegenomen van het kaloot.
het tandje doet me denken aan het roggentandje wat Pascal heeft gevonden,maar dan...... anders.
foto's zullen vandaag op het forum verschijnen.
het tandje doet me denken aan het roggentandje wat Pascal heeft gevonden,maar dan...... anders.
foto's zullen vandaag op het forum verschijnen.
Antw: Antw: Leuk dagje Zeeland.
Zeg Aaron,Adron schreef:uiteraard niet maar misschien is er met betere foto's wel nog iets van te maken. Ze worden wel niet gaaf maar ze gaan toch duidelijker zijn.hieronymus schreef:
Maar weet wel dat een nieuwe camera een gerold, kapot tandje niet plots gaaf zal maken...
groetjes
Aaron
wat Hieronymus schreef is toch duidelijk ?
Een gerold ,kapot tandje wordt met beter fotograferen er niet beter , gaver door, ja misschien wel duidelijker, duidelijker dat ie nog steeds sterk gerold en kapot is.
Wat Hieronymus denk ik , duidelijk wil maken is dat bij het ''roepen van eventuele namen'' , van sterk gerolde ,kapotte tandjes, het wijselijk is , om tot de eenvoudige benaming ''puin'' te komen.
Het klinkt hard, vooral als je bedenkt dat elk gevonden tandje ons toch steeds weer die ''kick'' geeft van het vinden.
Als je die kick hebt ervaren, zoals ik nog steeds ervaar , dan wil je elk ''brokkie '' uitpuzzelen en benoemen.
Ga er maar van uit dan ongeveer 80 % puin is , en van plaatsen als de Kaloot misschien nog wel hoger.
Een foto van een mooie gavere tand van bijvoorbeeld de Kaloot zal meer waardering krijgen hier op het forum , (zeldzaamheid is dan niet van belang vind ik ) dan een pagina vol met brokkies.
Ik denk dat velen de afdeling determinatie hier op fossiel.net over het hoofd zien of te weinig gebruiken om zelf ook meer inzicht te krijgen in het benoemen van tanden.
Dus simpel gezegd,
Om meer waardering van onder andere de fotobeheerders en de kenners te krijgen is het plaatsen van betere kwaliteit tanden in combinatie met betere fotoapparatuur een eerste vereiste.
Verder vind ik dat het belangrijk is om te luisteren naar wat onder andere de fotobeheerders en de kenners aan ‘’hints’’ geven , de fotobeheerders en de kenners hebben jarenlange ervaring achter de rug en weten waar ze over spreken.
Ik begrijp het enthousiasme van elk gevonden tand je, zowel gaaf als kapot, het is de kick van het vinden die ons in een ‘’roes’’ brengt.
Maar je moet determineren met een ‘’nuchter ’’ verstand, en eerlijk tegen jezelf kunnen toegeven dat het ene wel kwaliteit is en het andere niet.
Mensen blijf zoeken, blijf enthousiast , maar blijf ‘’nuchter’’ en leer van de kenners, en niet andersom.
Gr Frank
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
hallo Frank,
Ja dat was duidelijk. Ik bedoelde gewoon dat het in deze situatie volgens mij niet alleen ondetermineerbaar is omdat ze gerold zijn maar ook door de slechte foto's. dus als er misschien een goede/scherpe foto genomen wordt, dat het tandje misschien toch niet zo ondetermineerbaar is als we dachten. Ik weet ook wel dat een goede foto een tandje niet gaaf maakt.
.
En met de laatste zin geef ik je helemaal gelijk! Behalve dan de laatste twee woorden. Waarom zou dat niet kunnen?
.
groetjes
Aaron
Ja dat was duidelijk. Ik bedoelde gewoon dat het in deze situatie volgens mij niet alleen ondetermineerbaar is omdat ze gerold zijn maar ook door de slechte foto's. dus als er misschien een goede/scherpe foto genomen wordt, dat het tandje misschien toch niet zo ondetermineerbaar is als we dachten. Ik weet ook wel dat een goede foto een tandje niet gaaf maakt.

En met de laatste zin geef ik je helemaal gelijk! Behalve dan de laatste twee woorden. Waarom zou dat niet kunnen?

groetjes
Aaron
hallo Frank,
Ik wil met dit tandje nog even tonen wat ik bedoel. Op de eerste foto ziet het gerolde tandje er erg slecht uit voor een goede determinatie. Op de tweede is hij, nog altijd gerold, maar toch veel duidelijker
groetjes
Aaron
Beste Aaron,Adron schreef:
hallo Frank,
Ja dat was duidelijk. Ik bedoelde gewoon dat het in deze situatie volgens mij niet alleen ondetermineerbaar is omdat ze gerold zijn maar ook door de slechte foto's. dus als er misschien een goede/scherpe foto genomen wordt, dat het tandje misschien toch niet zo ondetermineerbaar is als we dachten. Ik weet ook wel dat een goede foto een tandje niet gaaf maakt..
En met de laatste zin geef ik je helemaal gelijk! Behalve dan de laatste twee woorden. Waarom zou dat niet kunnen?.
groetjes
Aaron
Ik begrijp je enthousiasme en passie, maar wil je graag advies geven en mijn mening uiten.
Als fotobeheerders en kenners op een afstand al kunnen zien wat en hoe de toestand van een tandje is, waarom neem je dat niet aan?
Waar komt die '' eigenwijsheid'' nou toch vandaan om je gelijk toch te willen halen?
Ik ben ook op de Kaloot begonnen, ik was zo enthousiast dat ik ooit een los bijspitsje deed fotoraferen , omdat ik dacht dat het ''iets '' was. Pascal haalde mij gelukkig uit mijn droom, het was dus een klein ''brokske'' van een groter '' brokske''.
Wat ik wil zeggen is , als je naar een plek gaat met veel gerold materiaal, en je vindt er dan veel tandjes, dan zijn ze allemaal gerold en kapot. Als je bij die tandjes gaat kijken naar wat is de slechtste van de gerolde, kapotte tandjes is ,en wat is de beste uit het stel, dan word dat jou referentiekader.
Dus de beste van de kapotte ,gerolde is nog steeds gerold en kapot.
Die enkele ,mooie gave die je dan zou vinden, die moet je plaatsen hier, en dan zal de fotobeheerder heus wel van een afstand kunnen zien ( als je dan nog geen betere fotoapparatuur hebt ) dat het een goede kwaliteit is .
Wbt de laatste zin , je zegt dat je me daarin gelijk geeft, op de laatste twee woorden na.
Dus jij wilt beweren dat , zeg maar iemand die nog nooit autorijles gehad heeft , de auto rijles instructeur advies kan geven hoe hij moet rijden?
Dus jij wilt beweren dat, zeg maar iemand die nog nooit een brood gebakken heeft, de bakker advies kan geven om nog mooiere broden te bakken?
Dus jij wilt in principe de fotobeheerders en kenners iets proberen te leren?
Hieronymus schreef eerder al dat spreken zilver is en zwijgen goud, daar zal ie mee bedoelen denk ik dat je moet leren luisteren wat een ervaren persoon je probeert uit te leggen, maar blijkbaar wil jij hem iets uitleggen, iets leren.
Gr Frank
hallo Frank,
Ik wou niet eigenwijs overkomen. Sorry als dit wel zo was.
Wat ik met dat laatste bedoel is dat iedereen van elkaar kan leren. Volgens mij kunnen ervaren mensn soms iets leren van minder ervaren mensen die iets gehoord of gezien hebben wat niet iedereen weet. Maar dat is dan weer mijn mening
. Ik zit ook nog zeer diep in de 'leer' fase.
Nogmaals sorry als ik eigenwijs overkwam!!!
groetjes
Aaron
Wat ik met dat laatste bedoel is dat iedereen van elkaar kan leren. Volgens mij kunnen ervaren mensn soms iets leren van minder ervaren mensen die iets gehoord of gezien hebben wat niet iedereen weet. Maar dat is dan weer mijn mening

groetjes
Aaron
Hoi Aaron, soms wat tegen gas kan geen kwaat. We proberen allemaal ons best te doen. Er zijn nog zoveel dingen die ter discussie staan. De gevestigde orde weet ook niet alles maar begrip is al heel wat waart. Gr.BenAdron schreef:
hallo Frank,
Wat ik met dat laatste bedoel is dat iedereen van elkaar kan leren. Volgens mij kunnen ervaren mensn soms iets leren van minder ervaren mensen die iets gehoord of gezien hebben wat niet iedereen weet. Maar dat is dan weer mijn mening. Ik zit ook nog zeer diep in de 'leer' fase.
groetjes
Aaron
0000000000
Hallo Aaron,
zie het maar als positieve kritiek, opbouwend laten we maar zeggen.
Het is niet de bedoeling iemand af te kraken, ik wilde, en wil nog steeds duidelijk maken dat het soms beter is te luisteren naar ervaren kenners, dan er zo maar op los te determineren.
Frederik vertelde ooit hier dat je elke uitspraak moet kunnen onderbouwen en /of verdedigen, maar soms krijg ik de indruk dat het hier bij determinatie meer een raad spelletje is.
Dat is niet de bedoeling vind ik van dit forum.
Als de fotobeheerders en/of kenners een bepaald antwoord geven, of advies geven aan beginners,dan vind ik dat beginners daar naar moeten luisteren.
Je schrijft nog steeds dat ervaren mensen soms iets kunnen leren van beginners, daar heb ik mijn twijfels over.
Voorbeeld;
Ikzelf ben afgestudeerd als diamantslijper en Diamantair,zowel in Nederland als internationaal, ik ben nu 52 jaar en ben met diamant al bezig vanaf mijn 18e jaar.
Een leek zal mij niets meer kunnen leren van wat hij of zij toevallig aan nieuwigheid over diamant heeft gehoord. Daar is mijn kennis te groot en te ruim voor.
Vertaal dit voorbeeld naar het tandengebeuren, dan kunnen de beginners nooit de ervaren kenners iets leren .
Mensen als Hans ( Stiek ) , Somniosus, Arien, Pascal , de fotobeheerders, Erik en velen anderen , zijn al jaren bezig, sommigen wel 20 jaar of langer.
Een leek,beginner zal deze mensen nooit iets bij kunnen leren, daar hebben ze teveel tanden voor door hun handen laten gaan.
Misschien is het beter als je wilt leren determineren , om een lijstje te maken naast je pc, gewoon voor jezelf, en dan deze antwoorden te vergelijken met de antwoorden die gegeven worden op het forum. Zo leer je luisteren wat de kenners voor antwoorden geven, en kan je achteraf je antwoorden vergelijken, zonder dat er weer een discussie ontstaat over het ‘’ te snel ‘’ antwoorden die achteraf foutief blijken te zijn.
Ik waardeer je passie en enthousiasme , net zoals de fotobeheerders dat doen, maar wilde gewoon even zeggen hoe ik er over denk/dacht.
Wil je professioneel verder, pak het dan ook professioneel aan.
Groeten en veel plezier met deze mooie hobby,
Frank
[Bewerkt door Pangeaman op 18-05-2013 om 11:16 NL]
[Bewerkt door Pangeaman op 18-05-2013 om 12:33 NL]
zie het maar als positieve kritiek, opbouwend laten we maar zeggen.

Frederik vertelde ooit hier dat je elke uitspraak moet kunnen onderbouwen en /of verdedigen, maar soms krijg ik de indruk dat het hier bij determinatie meer een raad spelletje is.
Dat is niet de bedoeling vind ik van dit forum.
Als de fotobeheerders en/of kenners een bepaald antwoord geven, of advies geven aan beginners,dan vind ik dat beginners daar naar moeten luisteren.
Je schrijft nog steeds dat ervaren mensen soms iets kunnen leren van beginners, daar heb ik mijn twijfels over.
Voorbeeld;
Ikzelf ben afgestudeerd als diamantslijper en Diamantair,zowel in Nederland als internationaal, ik ben nu 52 jaar en ben met diamant al bezig vanaf mijn 18e jaar.
Een leek zal mij niets meer kunnen leren van wat hij of zij toevallig aan nieuwigheid over diamant heeft gehoord. Daar is mijn kennis te groot en te ruim voor.
Vertaal dit voorbeeld naar het tandengebeuren, dan kunnen de beginners nooit de ervaren kenners iets leren .
Mensen als Hans ( Stiek ) , Somniosus, Arien, Pascal , de fotobeheerders, Erik en velen anderen , zijn al jaren bezig, sommigen wel 20 jaar of langer.
Een leek,beginner zal deze mensen nooit iets bij kunnen leren, daar hebben ze teveel tanden voor door hun handen laten gaan.
Misschien is het beter als je wilt leren determineren , om een lijstje te maken naast je pc, gewoon voor jezelf, en dan deze antwoorden te vergelijken met de antwoorden die gegeven worden op het forum. Zo leer je luisteren wat de kenners voor antwoorden geven, en kan je achteraf je antwoorden vergelijken, zonder dat er weer een discussie ontstaat over het ‘’ te snel ‘’ antwoorden die achteraf foutief blijken te zijn.
Ik waardeer je passie en enthousiasme , net zoals de fotobeheerders dat doen, maar wilde gewoon even zeggen hoe ik er over denk/dacht.
Wil je professioneel verder, pak het dan ook professioneel aan.
Groeten en veel plezier met deze mooie hobby,

Frank
[Bewerkt door Pangeaman op 18-05-2013 om 11:16 NL]
[Bewerkt door Pangeaman op 18-05-2013 om 12:33 NL]