Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door KoenJ » 29 okt 2015, 13:08

Ik zie nu wat je bedoelt. Ik zat alleen te focussen op je microscoopbeelden (zo tegen het middaguur zou ik toch wakkerder moeten zijn). De gehele structuur lijkt inderdaad op een kalkalg. Maar of die zo poreus zijn? Op deze site http://www.paleoweb.net/algae/ zie ik dat de individuele afgestorven cellen poriën achterlaten, maar die zijn wel veel kleiner (tien micrometer of zo) dan de poriën op jouw foto.

Groeten,
Koen

Jeremy
Antw: Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Jeremy » 29 okt 2015, 17:25

dag Olivier

mijn eerste gedacht was dat dit een negatief is?
Dus misschien zien we hier de onderkant? Het zijn die gladde vlakken die anders zijn.
Misschien een stukje rechtsboven lospeuteren?
En anders een dwarsdoorsnede proberen te maken?

groeten
Jeremy

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 29 okt 2015, 17:41

Dag Oliver,

dit kan ik ook niet direct thuisbrengen.
Op het eerste zicht lijkt het mij te onregelmatig te zijn opgebouwd om een kolonie bryozoa te zijn.
Ik zie wel heel wat graafgangachtige sporen, een stukje serpulide en blijkbaar ook een afdruk van een aanhechtingsplaat van een gyropleura.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 29 okt 2015, 20:06

KoenJ schreef:
Het lijkt wel een beetje op de structuren die je ziet als kalksteen oplost in zuur. De groottes van de openingen lijken me inderdaad te onregelmatig voor een Byozoa-kolonie.
De parasitaire boorspons Cliona celata maakt zulke holtes in de kalk van o.a. schelpen. Zij doet dat d.m.v. zuren die door het organisme worden afgescheiden. Cliona celata is een recente soort, maar ik denk wel dat een Cliona-achtige de veroorzaker is van een dergelijke aantasting van de schelp. Met bryozoën heeft het dus inderdaad niets te maken.

PS: Ik heb het nog even nagekeken op het internet:
Google maar eens op Entobia https://www.google.nl/search?q=entobia& ... xv0J7zM%3A

[Bewerkt door Spongebob op 29-10-2015 om 20:12 NL]

Time fades away (Neil Young)

Lugo

Bericht door Lugo » 29 okt 2015, 21:25

Ik kan mij volledig vinden in de stelling van Spongebob.
Er is over deze boorsponzen trouwens een interessant artikel verschenen in het Duitse magazine Fossilien, heft 3, 2015, geschreven door Gero Moosleitner.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 29 okt 2015, 21:42

Bedankt voor de reacties, mannen!

@Luc: ik wou deze topic niet met "niet-bryozoa" vervuilen. Maar op de andere kant gaat het hier om pseudo-bryozoa als je wilt. Niet te vergeten, dat de afscheidingen van de kalkalg Lithothamnium tot 1871 tot de bryozoa gerekend werden. De geoloog C. W. Gümbel heeft dit 1871 door verder onderzoek weerlegd. Misschien inderdaad interessant, om deze vormen voor toekomstige determinaties direct goed te interpreteren.

@Jeremy: Ga jij van een bryozoa-kolonie uit? Zoals ja, stel ik de vraag waarom zich deze met de zoecia naar onderen vastgehecht hebben.

nog een keer @Luc: Er zijn inderdaad meerdere resten/sporen van diverse organismen te vinden. Vooral schelpresten van oesterachtigen. Geen serpuliden, Maar dan wel graafgangen van wormen.

@Tom: Bedankt voor de link! Ik zie wat je bedoeld, maar ik vrees dat het hier geen boorsponzen te werk zijn gegaan. Daarvoor zijn er veel te weinig boorgaten op de oppervlakte te zien. Ik heb vele fossielen in de verzameling, die door Clionaidae aangegrepen werden. Maar deze sporen verlopen van buiten naar binnen. Je hebt dus altijd gaatjes aan het oppervlak. Bij mijn stuk is er eigentlijk maar een definitief gaatje. Onder het gladde oppervlak is echter ALLES poreus. Op de plek waar ik de aanhechtingsvlakte van een oestertje gemarkeerd heb (foto 1) heb ik een beetje van de oppervlakte weggekrast. Eronder kwam direct de celstructuur ten voorschijn, die je op de foto's 3 en 4 ziet.

Ik weet het echt niet, maar ik neig naar Lithothamnium??

Beste Groeten,
Oliver

Jeremy

Bericht door Jeremy » 29 okt 2015, 23:42

Dag Olivier,

stel dat dit een negatief is dan kijken we naar de onderkant van de zoiden.

Jeremy

Lugo

Bericht door Lugo » 02 nov 2015, 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Na heel wat vergelijken en steeds opnieuw nalezen van de verschillende beschrijvingen, die mogelijks in aanmerking komen, denk ik bovenstaande twee Bryozoakolonies te hebben gedetermineerd. Zoals voorheen zijn deze specimen gevonden in de Meerssen Member van de ENCI groeve.

Volgens mijn conclusies:

Foto 1: Heteropora tenera von Hagenow, 1851: doorslaggevend voor mij waren de cilindrische stam met kleine knobbels en uiteraard de kris-kras verspreide mondopeningen van verschillende grootte.

Foto 2: Onychocella dichotoma ( Goldfuss, 1826 ): dit is een bilamellaire kolonie met relatief kleine, zeshoekige, duidelijk omrande cellen en halfcirkelvormige mondopeningen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 08 nov 2015, 20:42

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik nog eens twee bryozoënkolonies uit de Meerssen member ( ENCI groeve )op naam heb kunnen brengen, al blijft het toch een moeilijke opdracht.

Foto 1 is vermoedelijk een Porina quinquepunctata ( von Hagenow, 1851 ): dit is een bilamellaire, dichotoom vertakkende kolonie, waarvan de mondopeningen in V-vormig uitwaaierende rijen liggen en lichtjes verzonken zijn. Elk mondje is telkens omgeven door een vijftal kleine porien.

Foto 2 is een Taenioporina edwardsiana ( von Hagenow, 1851 ); deze weinig verkalkte kolonies zijn erg fragiel. Elke cel is omgeven door een zeskantige boord met centraal de lichtjes verheven, ovale mondjes.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 09 nov 2015, 10:48

Hallo Luc,

alweer mooie stukken! Bedankt voor het tonen.
De tweede is inderdaad T. edwardsiana. Wat de eerste betreft
ben ik niet zeker. Dit zou ook een Beisselina-soort kunnen
zijn.

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie