Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi
Antw: Fleury la Rievere foraminiferen
Hoi Koen, ik heb er toch wel een stuk of 10 gevonden maar misschien let je er niet op. Ik heb wel een fout gemaakt de 2e foto is een kokerworm. Die is er in geslopen met fotos plaatsen van uit mijn Picasa. Weet niet hoe hij weg kan.(verwijderen)
0000000000
- RobertSpeijer
- Been thanked: 15 times
- Contacteer:
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière
Dag Koen,
Mooie exemparen!
Ik denk dat je met Trochulina turbo helemaal goed zit. Ik ken het materiaal en ook dit geslacht nog niet, maar de beschrijving van het geslacht en de exemplaren van de soort zoals in Loeblich en Tappan (1987: plaat 607, fig. 1-3) gegeven komt denk ik perfect overeen met jouw exemplaren. Heel typisch zijn de secundaire openingen aan de rand van de kamers aan de navelzijde (umbilicaal). De soort is kennelijk ook erg groot, dus dat is ook al geen probleem. De perfecte planoconvexe vorm (plat aan de navelzijde en bol aan de spiraalzijde) suggereert dat deze soort met de platte kant aangehecht aan bv. zeegrassen of wieren kon leven (zgn. epiphyten).
De familie van de Discorbidae begint zich vlgs L&T ergens in het Midden-Eoceen te ontwikkelen (o.a. in de warme ondiepe zeeen van NW Europa) en dit is dus een van de eerste vertegenwoordigers van de familie.
Misschien kun je dit boek ergens op de kop tikken: 'Contribution à l'étude des foraminifères paléogènes du bassin de Paris' van Yolande Le Calvez (1970). Ik vermoed dat daar veel van je soorten wel in zullen staan. Ze heeft er nog meer over gepubliceerd, maar dat ken ik niet en dit is een soort synthese van haar eerdere studies.
Groeten,
Robert
Mooie exemparen!
Ik denk dat je met Trochulina turbo helemaal goed zit. Ik ken het materiaal en ook dit geslacht nog niet, maar de beschrijving van het geslacht en de exemplaren van de soort zoals in Loeblich en Tappan (1987: plaat 607, fig. 1-3) gegeven komt denk ik perfect overeen met jouw exemplaren. Heel typisch zijn de secundaire openingen aan de rand van de kamers aan de navelzijde (umbilicaal). De soort is kennelijk ook erg groot, dus dat is ook al geen probleem. De perfecte planoconvexe vorm (plat aan de navelzijde en bol aan de spiraalzijde) suggereert dat deze soort met de platte kant aangehecht aan bv. zeegrassen of wieren kon leven (zgn. epiphyten).
De familie van de Discorbidae begint zich vlgs L&T ergens in het Midden-Eoceen te ontwikkelen (o.a. in de warme ondiepe zeeen van NW Europa) en dit is dus een van de eerste vertegenwoordigers van de familie.
Misschien kun je dit boek ergens op de kop tikken: 'Contribution à l'étude des foraminifères paléogènes du bassin de Paris' van Yolande Le Calvez (1970). Ik vermoed dat daar veel van je soorten wel in zullen staan. Ze heeft er nog meer over gepubliceerd, maar dat ken ik niet en dit is een soort synthese van haar eerdere studies.
Groeten,
Robert
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Robert,
Bedankt voor het compliment, en ook heel erg bedankt voor de literatuurtip! Ik blijf het lastig vinden mijn weg in de foram-literatuur te vinden. Er is zoveel, maar soms ook zo versnipperd...
Ook erg interessant om wat van de ecologie van dit gedlacht te lezen. Dat maakt het altijd extra interessant!
Helaas beschik niet meer over veel materiaal uit Fleury. Mocht je interesse hebben in een kleine hoeveelheid, dan kan ik kijken of ik nog wat kan vrijmaken.
Bedankt voor het compliment, en ook heel erg bedankt voor de literatuurtip! Ik blijf het lastig vinden mijn weg in de foram-literatuur te vinden. Er is zoveel, maar soms ook zo versnipperd...
Ook erg interessant om wat van de ecologie van dit gedlacht te lezen. Dat maakt het altijd extra interessant!
Helaas beschik niet meer over veel materiaal uit Fleury. Mocht je interesse hebben in een kleine hoeveelheid, dan kan ik kijken of ik nog wat kan vrijmaken.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Hierbij nog een foraminifeer die in het midden-Eoceen is ontstaan, volgens Loeblich & Tappan (1988 ) zelfs echt in Lutetiaan.
Het gaat hier m.i. om het genus Articulina (d'Orbigny, 1826), mogelijk om de 'type species' (wat is daar de Nederlandse term voor?) A. nitida .
De onderste helft zou uit meerdere kamers moeten bestaan, maar dat vind ik bij dit exemplaar moeilijk te zien. Verder voldoet hij aan alle kenmerken.
Overigens zien we hier ook een boorgat van een predator.
[Bewerkt door KoenJ op 09-01-2016 om 23:39 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Dag Koen,
Ik denk dat je weer juist zit met je determinatie. Het oogt wel een beetje vreemd, een porceleinschalige (Miliolida) met een uiterlijk van een Nodosaria. Jammer dat het spiraaldeel ontbreekt.
Bedankt voor het aanbod van materiaal, maar ik vermoed dat onze oude gesteentecollecties wel wat materiaal van de locatie zullen bevatten.
Robert
Ik denk dat je weer juist zit met je determinatie. Het oogt wel een beetje vreemd, een porceleinschalige (Miliolida) met een uiterlijk van een Nodosaria. Jammer dat het spiraaldeel ontbreekt.
Bedankt voor het aanbod van materiaal, maar ik vermoed dat onze oude gesteentecollecties wel wat materiaal van de locatie zullen bevatten.
Robert
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
- KoenJ

Dank voor je reactie, Robert!
Hier heb ik een foram die ik echt heel moeilijk vind. Volgens mij is het eerder een planktonische soort dan een bentische. Dit exemplaar is slechts tussen de 0,3 en 0,4 mm groot. Ik kom dan een beetje aan de rand van wat kk met mijn houtje-touwtje-fotografie kan bereiken.
Ik heb even getwijfeld of het een Baggina (Cushman, 1926) of een Globigerina (d'Orbigny 1826) is. Grootste probleem is eigenlijk dat ik geen opening kan vinden. In de één-na-laatste kamer zit een opening, maar dat is volgens mij een beschadiging. Eerlijk gezegd vermoed ik dat deze soort meer een geperforeerde opening heeft, zie bijv laatste foto. Daarmee vallen de twee genoemde geslachten eigenlijk al af.
Baggina heeft overigens ook een ondoorzichtig, verkalkt gedeelte, wat ik hier ook niet terug vind.
Wie het weet mag het zeggen.....
[Bewerkt door KoenJ op 11-01-2016 om 21:59 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hoi Koen, ik zou het maar op Globigerina sp. houden. Baggina komt volgens de boeken alleen in het Kwartair en Holoceen voor.
De beschadiging lijk wel of er een stukje opgeplakt zit, komt onduidelijk over.
Groet, Ben.
0000000000
- KoenJ
Hoi Ben,
Bedankt voor het meedenken. Volgens Loeblich & Tappan (1988) en Kaasschieter (1961) komt Baggina ook in het Eoceen voor. Welke boeken heb jij geraadpleegd?
Overigens twijfel ik of het überhaupt een van die twee is.
Bedankt voor het meedenken. Volgens Loeblich & Tappan (1988) en Kaasschieter (1961) komt Baggina ook in het Eoceen voor. Welke boeken heb jij geraadpleegd?
Overigens twijfel ik of het überhaupt een van die twee is.
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Contacteer:
Dag Koen,
Vorm, aantal kamers, porien en (vermoedelijke) centrale positie van de apertuur suggereren dat dit plankton is dat vroeger (bv. Kaasschieter) onder 'Globigerina' geschaard werd. Sinds zo'n 30 jaar wordt die naam alleen nog gebruikt voor Neogeen-Recent plankton. Dit kan een Subbotina of een verwante groep zijn.
Robert
Vorm, aantal kamers, porien en (vermoedelijke) centrale positie van de apertuur suggereren dat dit plankton is dat vroeger (bv. Kaasschieter) onder 'Globigerina' geschaard werd. Sinds zo'n 30 jaar wordt die naam alleen nog gebruikt voor Neogeen-Recent plankton. Dit kan een Subbotina of een verwante groep zijn.
Robert
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
Hoi Koen, de naam Baggina heb ik opgezocht op Foraminifera.eu, vandaar . Subbotina is inderdaad een plankton form. Maar uit de grote familie Globigerina,s, probeer daar maar is een verschil in te zoeken, lijkt mij niet een voudig. Planktonische forms zijn zo i zo een apart verhaal. Maar ja Krijt forms zijn ook een aparte fauna daar moet je echt in thuis zijn. De Fransen hebben veel mensen die daar me bezig zijn op forums ook in de micro fauna. Daar kan nederland nog een voorbeeld aan nemen(Krijt).
Groet,Ben
0000000000