Trilo

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
suffeleersT
Antw: Trilo

Bericht door suffeleersT » 16 feb 2016, 05:17

Nee. Deze keer niet. Het cephalon zit rechts.

ivok

Bericht door ivok » 16 feb 2016, 09:28

leuk he al die lijntjes....

ook niet mijn sterkste kant, ik vind het al een stuk herkenbaarder als er een plekje schaal vrij gekomen is.
Ook qua aanzet.....

op deze manier heb je wel bijna een garantie dat er geen splinters missen

pseudo..
durf het niet met zekerheid te zeggen, maar kort door de bocht, pseudo = lijkt op maar is het net niet helemaal

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 18 feb 2016, 23:03

Ha bedankt Tim en Ivo voor de info.

Ik vraag mij af hoe ik me dit stuk moet voorstellen,volgens de verkoper een Hellarodops.

Ik zie dus de kop naar voor gangen en dan twee bulletjes ?Wat is dat die bultjes ?

Ik kan mij voorstellen dat een stuk niet altijd langs breekt,maar ook soms dwars of er tussenin.

Dwars kan ik ongeveer herkennen,maar tussen dwars en langs krijg je toch rare beelden te zien,hoe herken je dit ?

GR

strandjutters

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 19 feb 2016, 06:18

Dat herkennen is een kwestie van ervaring. Jaren ervaring. Ik kan zelf ook nog maar weinig herkennen al gaat het al beter dan in het begin.

Ik denk dat dit stuk van rechts te beginnen, eerst zie je de vaste wang zitten (het voorste deel van het cranidium en dan die bult is het glabella met daarachter de occipitale ring en dan verder der thoraxsegmenten. Het kan om een hollardops gaan maar vind die vaste wang vooraan wat lang uitzien.

Maar ben ook geen expert dus ...

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 19 feb 2016, 08:39

Pascal,

zo'n doorsnede herkennen is niet altijd eenvoudig, vooral als het niet duidelijk is hoe die doorsnede verloopt.
Maar aan de vorm van de doorsnede van een thorax segment kan je al snel zien wat de voorkant is en wat de achterzijde. Het tweede segment scharniert in het eerste ( in de "articulating half ring" ), het derde in het tweede, enz.. Op deze site http://www.trilobites.info/ vind je mooie tekeningen, die kunnen helpen.
De doorsnede kan ook redelijk diagonaal lopen, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 19-02-2016 om 08:40 NL]

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 feb 2016, 13:10

Hey Pascal,

Neem maar mee naar de beurs in Ede, dan kunnen we een leuke discussie hebben over hoe deze stukken in elkaar zouden kunnen zitten.

Soms kunnen doorsnedes heel moeilijk te interpreteren zijn. Vaak wordt daar al sterk op geselecteerd als je ongeprepareerde stukken koopt. De verkoper wil kunnen bewijzen dat de hele trilobiet in de steen zit. Als koper zal je sneller een ruw stuk aankopen als je ziet en begrijpt hoe de trilobiet in de steen zit.

Dat merk je goed als je zelf te plaatse zoekt. Van die mooie lengtedoorsnedes komen niet echt vaak voor, veel minder dan 1 op 10 keer, eerder 1 op 20 gok ik voor de vuist weg. Meestal gaat de doorsnede door een deel van de trilobiet. Diagonaal is ook de norm. Als het breukvlak nog eens krom is krijg je de gekste doorsnedes.

Doorsnedes herkennen vraagt een goede kennis van de morfologie van alle soorten die je ergens kan vinden, in combinatie met een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht. En ervaring natuurlijk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 feb 2016, 21:01

Afbeelding

Hallo Frederik,ja ik had je al eens verteld dat ik niet naar zo verre beurzen ga ;)Van Knokke is dit best wel een eind .Kan ze ook moeilijk meebrengen want ik heb ze nog niet ontvangen(maar er komt beweging in ;) )

Ik ben al blij met de antwoorden op deze trilo,ik kan al inbeelden hoe en waar wat zit.

Bij deze hier zie ik de trilo met daarnaast doorsneden van de wangstekels,ik denk dus bij deze Proetus aan een dwarsdoorsnede.

Vandaag ook mijn nieuwe bino binnen,leuk om met dit matriaal te gaan werken,heb dit nooit eerder gedaan,mijn preps zouden er in het vervolg toch beter uit moeten zien ;) heb nu maal 10-20-30.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 19-02-2016 om 21:35 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 23 feb 2016, 22:35

Ja het gaat eigenlijk over die eerste hier in dit topic,ik zie hier geen stekels en denk dan ook niet echt dat het een Metakanthina is ;) Eerder een Hollardops .

GR

strandjutters

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 23 feb 2016, 23:03

Pascal,

de matrix van de eerste trilo in dit topic is inderdaad duidelijk Foum Zguid materiaal en voortgaande op wat zichtbaar is van de trilo lijkt mij dit duidelijk een Hollardops te zijn.
Dit zou Emsiaan ouderdom moeten zijn.
Heb jij ook die info.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 23 feb 2016, 23:14

Hallo Lugo,nee meer info heb ik niet,bij deze stond enkel Femme,zguit.

Wat is zo typisch aan die matrix ?

GR

strandjutters

Plaats reactie