nep-fossielen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
The Stone
Contacteer:
Antw: nep-fossielen

Bericht door The Stone » 18 jan 2005, 11:12

Afbeelding

Hierboven een echte niet bijgewerkte Tienpootkreeft van Solnhofen. Niks gekleurd en klasse preparatie.
Volgende foto een detail, noem dat maar kwalitieit.
Bij henskens fossils.

Ik bedoel maar, je kan 5 keer een slecht fossiel kopen en dan heb je op het eind nog niks, dan kun je veel beter een keer iets meer uitgeven voor iets goeds!

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 18 jan 2005, 11:15

Afbeelding

Check it out, no bullshit here!!!!!

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

ak-sm
Contacteer:

Bericht door ak-sm » 19 jan 2005, 19:48

En verwacht je binnenkort maar aan een bezoekje. Je hebt echt prachtige stukken. Na mijn examens en project komen we zeker eens langs (met de nodige euro\'s ;) )

Maarten

Bericht door Maarten » 23 jan 2005, 08:47

Stukje over nep trilobieten uit Marokko, ik vrees dat veel, wellicht de meeste trilobieten op de beurs nep trilobieten zijn!

Sterkte met kritisch kijken naar de lievelingstrilobiet in je verzameling.....

Guidelines to Check for Fake Trilobites

Look for tiny holes resulting from popped air bubbles in the \"trilobite\". During the casting process, air will typically be compressed out of the paste and leave behind these tiny holes in the cast.
Look for the separation between the original matrix and the casted matrix. This is not always clear and will be hidden with multiple scratches with a nail.
Look for too many scratches on the matrix. In general, it is the common prep quality of Moroccan trilobites that are casted. When the local workers prep authentic trilobites, they add (for some reason) nail scratches to the matrix as a finishing touch. With casted trilobites, there are WAY more scratches than seen on the other common prep quality trilobites.
Look for a lack of fine details preserved on the trilobite. With wear from usage, the details of the mold such as the tubercles (bumps) on the glabella are quickly lost and you end up with completely smooth trilobites. Be careful though, not all trilobites are bumpy to begin with, so it helps to know your species.
You have seen the same bug, same size, same position, possibly even same body defects too many times at too many dealers. More often than not, any dealer who has 20 of the exact same trilobite shoved in a box under the table is not selling authentic fossils. This is where it helps to use common sense.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 jan 2005, 09:46

hoe hard zijn de schalen van nep-trilobieten?

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten
Antw: Antw: nep-fossielen

Bericht door Maarten » 23 jan 2005, 10:49

Casper schreef:
hoe hard zijn de schalen van nep-trilobieten?

Groeten, Casper
De neppers zijn gemaakt van een stukje rots. overigens heb ik de overtuiging dat meer dan 90 procent van de trilobieten die uit Marokko komen nep zijn: verreweg de meeste trilobieten die ik in verzamelingen heb gezien zijn ook nep, helaas willen verzamelaars me niet geloven....

Met de sterk toenemende belangstelling voor fossielen wordt dit steeds erger, met name de ongelooflijk mooie exemplaren zijn eigenlijk altijd nep. Koop een paar niet uit geprepareerde exemplaren en ga daar mee aan de gang. Of accepteer ze zoals ze zijn: echt!!!

Die dingen waar je de oogjes kunt zien en weet ik wat voor details: werk van een handig jongetje die er drie kwartier over heeft gedaan! OOk uit Rusland heb ik neppers gezien hoor!!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 jan 2005, 10:56

het gaat om de trilobiet op m\'n website, onder fossielen en dan onder geleedpotigen, de eerste. Anthonie heeft al gezegd dat hij nep was en ik geloof hem ook best maar ik wil graag echte zekerheid voordat ik hem ga ruilen. ten eerste omdat ik dat niet graag doe met een verjaardagsgesschenk, ten tweede omdat ik best wel aan dit fossiel gehecht ben geraakt, en als hij echt is zou ruilen dus zonde zijn.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten

Bericht door Maarten » 23 jan 2005, 11:02

Ik ga kijken!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 jan 2005, 11:10

ok, dan zal ik ondertussen wat kenmerken noemen die niet goed te zien zijn:
-er is een heeeeel klein gaatje in het schild van de trilobiet. je kunt er met een naald niet door maar met een haar makkelijk. er zit geen grote holle ruimte achter, maar toch is het wel hol.
-er zitten deukjes of gaatjes in het pygidium
-er zitten lijmresten op de voorkant
-de schaal is wel keihard
-de schaal vertoont een breuk die je ook bij de meeste mineralen tegenkomt en niet bij kuntstof
-er is enorm detail
-ik kon de trilobiet nog een klein stukje verder prepareren op sommige stukken langs de rand
-er zit in de steen nog een rest van een ander beest
-de steen ziet er niet erg als sediment uit.

hoop dat dit genoeg is.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten
Antw: Antw: nep-fossielen

Bericht door Maarten » 23 jan 2005, 11:14

Casper schreef:
het gaat om de trilobiet op m\'n website, onder fossielen en dan onder geleedpotigen, de eerste. Anthonie heeft al gezegd dat hij nep was en ik geloof hem ook best maar ik wil graag echte zekerheid voordat ik hem ga ruilen. ten eerste omdat ik dat niet graag doe met een verjaardagsgesschenk, ten tweede omdat ik best wel aan dit fossiel gehecht ben geraakt, en als hij echt is zou ruilen dus zonde zijn.

Groeten, Casper
Ja, duidelijk een nepper: Hij ligt er bovenop, de \"trilobiet\" is niet van hetzelfde materiaal als de matrix, vergelijk met die uit Utah, die is 100 procent echt. Er is bij de nepper veels te veel gekrast op de matrix en er is geen overgang tussen trilobiet en matrix. Overigens komt deze uit Marocco en niet uit Duitsland.

Je bent dus bedonderd. Trosst je, de meeste van de leden van dit forum hebben nep trilobieten in hun verzameling.

Uitkijken met: mosatanden met wortel, al of niet op matrix;
Mosakaken (op ebay is 99 procent nep en in gewone handel 90 procent): zijn composities, samenstellingen uit verschillende onderdelen, bijna altijd enchoduskaken met mosatanden.
Duurdere en mooi uitziende dinotanden
Megalodon (exemplaren waar alle karteltjes perfect zijn zou ik laten liggen, bestaan n.l. niet)
Dinoeieren: je moet echt een kenner zijn als je doe gaat kopen, of het laten kopen door een kenner
Garnalen uit China en Libanon (geverfd)

Vertrouuw handelaren niet: sommige kunnen of erg goed liegen of weten niet dat ze valse waar hebben, voor ons maakt dat niet uit: nep is nep.....

Gesloten