Preparatie trilobieten Marokko
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bedankt voor het enthousiasme. Naarmate dit topic vordert wordt het natuurlijk steeds moeilijker om nog nieuwe dingen te tonen, nieuwe tips mee te geven.
Het volgend projectje had ik daarom initieel overgeslagen, maar er valt toch nog iets nieuws uit te leren. En het resultaat is ook nog eens mooi om zien, wat wil een mens nog meer?
Maar eerst mag, voor zover je dit stuk nog niet hebt gezien, je opnieuw raden welk beestje er in de steen zit. Opnieuw Emsiaan.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Ziet er alvast zeer sterk en helder uit. Ben er al benieuwd naar!Frederik schreef:
Fijn dat het gesmaakt wordt.
Ook leuk dat jullie de avatar leuk vinden. Die is in de kantlijn ontstaan terwijl ik bezig was met wat illustratiewerk voor de nieuwe website. Maar dat is een ander verhaal.
Frederik,
ik ga mij onthouden, maar verwacht toch dat van de triloliefhebbers op dit forum het juiste antwoord snel gaat volgen
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 16-05-2013 om 18:44 NL]
ik ga mij onthouden, maar verwacht toch dat van de triloliefhebbers op dit forum het juiste antwoord snel gaat volgen

Lugo
[Bewerkt door Lugo op 16-05-2013 om 18:44 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dat zou ik ook denken, het is niet zo'n moeilijke deze keer. Maar het is opvallend rustig op het trilobietenfront 

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Goed ik ken het stuk van Frederik niet, maar ik gok dat ik er zelf al eens zoeen gedaan heb.
Zit ik goed met diadeem?
Volgens mij wel een andere dan die van mij.
Wangen lopen iets minder ver door en de staart lijkt me wat afwijkend. Helaas is het lipje nog niet te zien.
Of ik zit er mijlenver naast
[Bewerkt door ivok op 17-05-2013 om 10:48 NL]
Zit ik goed met diadeem?
Volgens mij wel een andere dan die van mij.
Wangen lopen iets minder ver door en de staart lijkt me wat afwijkend. Helaas is het lipje nog niet te zien.
Of ik zit er mijlenver naast
[Bewerkt door ivok op 17-05-2013 om 10:48 NL]
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Ah, Dat lijkt er al beter op. Helemaal juist, Diademaproetus.
De trilobiet komt uit Zguilma, en op deze foto's kan je duidelijk zien dat deze trilobieten soms een witachtige korst van calcitisch materiaal hebben, grotendeels amorf maar soms met kleine kristalletjes. Het ziet er niet uit en het verbergt de hele fijne details soms.
Je kan deze verwijderen met de prepareernaald (héél voorzichtig), en dat doe ik met de grote plekken wel, maar het is zenuwslopend werk, met een hoog risico op schade.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Helaas te laat. Eerlijkheidshalve: ik zou aan de hand van de eerdere foto,s cornuproetus gezegd hebben, omdat er inderdaad geen "lipje" te zien was.
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Cornuproetus was een heel erg goede gok geweest. De beide geslachten zijn ook zo gelijkaardig, dat je volgens mij een boek vol kan schrijven over of je ze wel van elkaar moet onderscheiden.
Het lipje was nog verborgen, maar is niet het enige kenmerk dat als typerend voor Diademaproetus in deze lagen kan gezien worden. Ook de centraal terugwijkende curve aan de posterieurezijde van het pygidium is kenmerkend. Dit kan je net zien op de eerste foto, als je weet waarnaar je moet kijken.
Ik heb eerst nog met een fijn pennetje de achterrand van deze trilobiet, incl. zoom en onderzijde, blootgelegd. Omdat de trilobiet met de linkerzijde vrijwel tegen een verweringsvlak ligt, is de breuk daar erg lelijk. Het verweerde gesteente is poederig en brokkelt gemakkelijk af bij het doorkloppen van de steen. Hier moet ik de breuk nog een beetje meer opvullen, voor de stevigheid op lange termijn.
Het lastige calcietlaagje ligt eigenlijk bijna los op de trilobiet en laat zich goed verwijderen door te stralen. Hierbij loop je natuurlijk het risico om fijne details te beschadigen of af te vlakken, en die willen we net behouden, maar gelukkig heeft dat korstje niet veel nodig om weggeblazen te worden. Daarom is erg kort gestraald (< 1 seconde), met lage druk en met een erg zacht medium (Natriumbicarbonaat), met de straalpen op enige afstand van de trilobiet. Dat laatste haalt ook weer wat kracht uit het medium en laat wat meer controle toe, en fijn hoeven we niet te werken want de korst zit overal op.
Het resultaat is erg fijn.

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Inderdaad heel fraai. Hogeschoolprepwerk!
De senioribus nil nisi bene