Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Mega_Lo
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Mega_Lo » 18 mei 2013, 11:11

Frederik schreef:
Akkoord dat stralen voor de 'finish' een meerwaarde kan bieden. Maar niet méér dan de bewaringstoestand van de trilobiet, dat wilde ik eigenlijk zeggen.
Ik gebruik regelmatig handnaalden voor afwerking, dat werkt verbazingwekkend goed.
Hallo Frederik,
handnaalden wil dus zeggen naalden zonder luchtdruk?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Frederik » 18 mei 2013, 12:44

Ja, zoals de naald op de tweede foto van dit topic (pagina 1)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 18 mei 2013, 14:16

dankjewel voor het antwoord.
ik heb bijna genoeg geld om een prepareer naald op luchtdruk te kopen. ( die van de bodemschat)
en heel misschien gaan we binnen kort naar marroko.... :D

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 14 jul 2013, 16:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opnieuw een preparatieproject met een aantal onverwachte wendingen. Dit is een stuk uit de Couche Rouge aan de basis van Jebel Issoumour, en het ongeprepareerd stuk toont een beeld dat je zelden ziet, waarbij een groot deel van de trilobiet al mooi zichtbaar is bij het openkloppen van de steen. Een veelbelovend stuk, want de bewaartoestand is erg hoog, over de ganse lengte. Een flinke knaap ook, ik schat zo'n 7,5 cm. Uitstekend.

De ontnuchtering volg niet lang daarna, wanneer ik op een luchtbel in de glabella stoot. De schaal is er compleet poederige limoniet, het is echt huilen met de pet op. Een groot deel van het cephalon blijkt dit soort bellen te hebben. Ach, nu weet ik tenminste waar boven en onder was toen dit beestje begraven werd.

De linker librigena is aanwezig, en dat is dan weer goed nieuws.

[Bewerkt door Frederik op 16-07-2013 om 12:03 NL]

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2013, 13:10

Afbeelding

Afbeelding

...en opnieuw een leuke verrassing als ik het pygidium verder uitprepareer, want de stekels op dat staartstuk zijn slanker en langer dan verwacht. Het lijkt erop dat ik hier geen klassieke C. gibbus voor me heb, maar toch iets anders.

De bewaartoestand van het pygidium is nagenoeg perfect. Als je dat ziet is het jammer van het cephalon, maar al bij al gaat dit een mooie en vooral interessant trilobiet worden.

Merk op dat de middelste stekel die zichtbaar is, een stuk mankeert. Dit was een scherf die ontbrak. Ik heb deze holte opgevuld met een epoxyhars, en daarbij de afruk van de bovenkant van de stekel als mal gebruikt. Zo krijg je een epoxy-brug tussen de basis en de tip van de stekel, ruwweg in de vorm die ze moet hebben. Zou dat vrijstaand kunnen geprepareerd worden? :D

something (TH Huxley)

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 16 jul 2013, 14:44

Dat ziet er echt een knap beestje uit Frederik. Ik geniet steeds van je fotoreportages, doorgaan!

Hoe divers is de trilofauna van Marokko eigenlijk? En wat is je favoriete fauna van ginds? Heeft de keuze van je stukken trouwens te maken met het tijdperk, de afzetting, of de soortenrijkdom van een bepaalde laag? Of iets anders?

Over dat repareren met epoxy en negatieven: ge moet er maar opkomen! Knap! Met 2 linkse handen gaan zo'n zaken helaas niet goed :(, daarom blijf ik zelf ook zover mogelijk weg van trilopreppen :D

[Bewerkt door Hieronymus op 16-07-2013 om 13:47 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2013, 16:02

Afbeelding

Het gaat om een geologisch bekken en questa die zich uitstrekt over vlot 350 kilometers, met tientallen verschillende interessante lagen, vnl Pragiaan, Emsiaan en Eifeliaan. Er zijn dus talloze snedes te maken, horizontaal en verticaal, lineages te ontdekken. Sommige fauna's zijn erg divers. Tussenin heb je ook nog eens bekkens met Ordovicium.

Het boeiende is dat de Devoonfauna's gelijkenissen èn verschillen vertonen met de Rheno-hercynische fauna's uit gelijkaardige periodes. Voer voor een hoop biogeografisch studie- en vergelijkplezier!

Ik verzamel zowel breed (verschillende lagen, alle ordes) als gericht Proetida en Phacopida, vnl omdat dit ook bij ons courante ordes zijn. Bijgevoegd een kleine (1cm) Sculptoproetus die ik deze week geprepareerd heb, uit een laag nabij Erfoud die nieuw voor mij is.

something (TH Huxley)

nestor

Bericht door nestor » 16 jul 2013, 19:08

Mooi werk die Sculptoproetus. Heb ik nog niet eerder gezien. Familie Tropidicoryphidae en niet Proetidae als ik het goed heb (?).
De staartstekels bij de Cr.gibbus zijn niet altijd even lang, maar deze is wel flink afwijkend. Zou mooi zijn als je een andere species hebt gevonden

De senioribus nil nisi bene

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2013, 20:00

Sculptoproetus is ondergebracht in de familie, Tropidocoryphidae, superfamilie Proetoidea, orde Proetida. Een hele boterham.

Dat de stekels van de Crotalocephalina binnen de vormvariatie van C. gibbus zitten, zou kunnen. Ik heb niet genoeg specimens gezien om dat te kunnen inschatten. Maar ze zijn, zoals je zegt, wel erg lang.

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 16 jul 2013, 22:05

Leuk spul weer.....

Bij gebrek aan tijd en slaap, dan maar genieten van andermans kunst stukjes

Ondanks de luiers toch even geprobeerd wat te prepareren. Nog voor de compressor op druk was, mocht ik me weer melden :-)

oeps...

Plaats reactie