Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 16 sep 2016, 15:13

jeremy schreef:
Zou mijn "slang" ook een serpulide kunnen zijn?

:-)

Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Lugo » 16 sep 2016, 16:52

Jeremy,

ik heb inderdaad microslides besteld en dit bij twee leveranciers.
Eentje uit Slovakije en de andere uit Duitsland.
De microslides van beide leveranciers zijn prima en er is zeker geen afgave van roetdeeltjes.
De slovaakse microslides hebben 0.5 mm diepere "cavities", wat wel interessant is.
Ik kan je altijd per e-mail meer info sturen, als je dat wenst.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 16 sep 2016, 17:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog eens enkele foto's gemaakt van een paar bryozoa en ook van een kleine "bijvangst" uit het gruis van de Meerssen member in de ENCI groeve, maar bij de determinatie van deze spulletjes plaats ik voorlopig nog enkele vraagtekens.

Foto 1 vermoed ik dat een Truncatula jellyae Pergens, 1894 is.

Foto 2 heb ik voorlopig gedetermineerd als Zonopora spiralis ( Goldfuss, 1826 )

Foto 3 en 4: uiteraard een regulair zee-egeltje, waarschijnlijk uit de familie van de Saleniidae; maar ik vrees dat door rekristallisatie te weinig details zichtbaar zijn gebleven om er met zekerheid een naam op te plaatsen.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 19 sep 2016, 10:41

Hallo Luc,

het eerste stuk is een bijzondere vondst!! Het gaat om Crisina geometrica (v. Hagenow, 1851). Hagenow beschreef deze soort als Idmonea geometrica. Deze naam werd ook van Voigt in zijn werk "Die ökologische Bedeutung der Hartgründe ( "Hardgrounds" ) in der oberen Kreide" overgenomen (1959). Maar blijkbaar is de genusnaam gerevideerd worden.

Het tweede is naar mijn mening inderdaad een Z. spiralis. Wat de egel betreft heb ik geen idee. Maar het is een tamelijk grote. als ik goed zit heeft hij een diameter van 4,5 mm.

Beste groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 19-09-2016 om 09:41 NL]

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 19 sep 2016, 11:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben het vergane weekend bezig geweest graafgangen-materiaal uit de Meerssen member.
Ik moest van mijn vrouw wel de garage in. In het zomerseizoen worden het te veel keien in huis. ;-)

Hier de beschrijvingen:

Foto 1: Een Castanopora-kolonie met een bewaarde frontale wand (boven).

Foto 2: een ongedetermineerde cribrimophe kolonie (Cribrilaria?) met spinale basen boven de aperturae. Excuseer de slechte foto.

Foto's 3 en 4: Dit stuk kommt redelijk goed overeen met de soort Pithodella impar (Voigt, 1987). Hij beschrijft deze soort althans voor het Dano-Montien. Maar het is niet uitgesloten dat er Danien-materiaal in de graafgangen van de Meerssen member terecht gekomen is. Dit werd ook van Voigt geschreven.

Foto 5: Deze soort komt vrij algemeen voor in de graafgangen. Het gaat om calloporide cheilostomate soort. Mooi te zien zijn de resten van stekels, die rond om de mondopeningen lopen.

Foto 6: Een vreemde kleine kolonie, die zeer chaotisch uitziet. In het midden zit een zooecium op welk de details het beste herkenbaar zijn: relatief rond tot laag peervormig uiterlijk. De aperturae zijn semiovaal, relatief groot en het hele zooecium ligt iets verhoogd, waardoor duidelijke groeven rond de zooecia ontstaan. De frontale wand toont onregelmatige kleine pukkels en beiderseits opesiulae, die bijna over de hele wand lopen.
Kwa uiterlijk zou ik deze kolonie tot de Microporidae rekenen.

Foto's 7 en 8: mooi bewaarde cribrimorphe kolonieen, de eerste met enkele ovicellen.

Foto 9 t/m 11: twee over elkaar gegroeide microporide, Floridina-achtige, kolonieen met een bijzonder detail: een deel van de bovenste kolonie is (gelukkig) open gebroken, waardoor men een gedeelte van de onderkant ziet. Dit gedeelte toont lange tuberkels, die op de grensvlakten tussen de enkele zooecia zitten. Voigt beschreef deze tuberkels 1987 voor de soort Floridina membraniporoides (Voigt, 1987). Bijmijn exemplaar zijn de tuberkels althans extreem lang.

Foto 12 en 13: twee fraai bewaarde Pustulopora sp. met lange peristomale buisjes.

Foto 14: een ongedetermineerde cribrimorphe kolonie met duidelijke avicularia.

Foto 15: een kolonie die vermoedelijk tot Microporina sp. behoord. In het midden is een avicularium te zien.

Beste Groeten en veel kijkplezier!
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 19 sep 2016, 14:27

Dat is weer een prachtige reeks, Oliver.

Ik heb duidelijk de indruk dat de herkenbare cribrimorphe soorten beter vertegenwoordigd zijn in de graafgangen, en dit in vergelijking met de samenstelling van de bryozoa- fauna uit het samen gespoelde gruismateriaal.
Waarschijnlijk overleven de breekbare cribrimorphe fragmenten de stroming van het water niet zo goed en zijn de brokstukken onherkenbaar geworden in het gruismateriaal.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 19 sep 2016, 14:55

Afbeelding

Afbeelding

Oliver,

bedankt ook voor jouw determinatie van mijn eerder geplaatste specimen.
Bij beide bryozoa had ik mijn twijfels, maar met de determinatie van Crisina geometrica ( v. Hagenow, 1851 ), ben ik het volledig met jou eens. Knap speurwerk.
Wat de determinatie van Z. spiralis betreft, hier blijf ik nog twijfelen.
Daarom heb ik een foto geplaatst ( foto 2 ) van een specimen, dat mij beter lijkt overeen te komen met de beschrijving en afbeeldingen van Z. spiralis en dit stuk lijkt toch te verschillen van het eerder geplaatste exemplaar .
Wat is jouw opinie hierover?

De eerste foto is volgens mij een Diaperoecia distans ( (von Hagenow, 1851 ), waarbij de celdeksels mooi gesloten zijn en daardoor de typische facetten zichtbaar zijn. Ook de mondopeningen zijn goed verkalkt en hebben een lichte omranding, die dikwijls afwezig is.
Meestal zijn de celdeksels ook verdwenen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 19 sep 2016, 15:36

Hoi Luc,

het eerste stuk zou ik ook als D. distans benoemen. Mooi bewaard exemplaar!
Jouw twijfels betreffende Zonopora zijn terecht. Althans denk ik dat het bij het eerst getoont stuk om een goed bewaard exemplaar, al dan met ver uitstekende celbundels gaat. Het tweede stuk is tamelijk afgerold.

Voor het Limburgse noemt Voigt drie soorten met een spiraalvormig zoarium:
- Zonopora spiralis
- Heterocrisina candelabrum en
- Spirofascigera paucipora

Ik zal nog eens in de boeken kijken. Maar een Heterocrisina candelabrum is het niet. De laatste moet ik nog eens opslaan.

Groeten,
Oliver

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 19 sep 2016, 15:39

heren,

Op 14-2-2016 heb ik ook een foto van een spiraalvormige kolonie gepost (zie pagina 7 van dit draadje). Deze was volgens Oliver een Zonopora spiralis . De gelijkenis is niet 100%, maar ik zie wel overeenkomsten.

Groeten,
Koen

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 19 sep 2016, 15:39

heren,

Op 14-2-2016 heb ik ook een foto van een spiraalvormige kolonie gepost (zie pagina 7 van dit draadje). Deze was volgens Oliver een Zonopora spiralis . De gelijkenis is niet 100%, maar ik zie wel overeenkomsten.

Groeten,
Koen

Plaats reactie