Preparatie trilobieten Marokko
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Sommige zijn boller dan andere, soms zij ze ook platgedrukt in de steen. Soms ontbreekt de schaal ook volledig.strandjutters schreef:
ik wist ook niet dat ze zo bol zijn vanbinnen,dacht eerder plat.
Het komt er dan zeker op neer als je een trilo vindt ,dat je dan de afdruk aan de andere kant zeker ook moet opzoeken om terug een geheel te krijgen.
Dat is vaak een goed idee, ja.
Het is niet altijd eenvoudig, nee. Daarom zijn er soms wel wat mensen teleurgesteld, de eerste keer dat ze trilobieten zoeken.Klinkt allemaal leuk,maar in werkelijkheid waarschijnlijk niet zo éénvoudig.Heb je aan de onderkant ook schaal,of alleen aan de bovenkant ?
Of je aan de onderkant ook schaal hebt, welnee. Het leverde dier had wel vanalles onder de schaal hangen: poten, kieuwen, spijsverteringsstelsel, spieren en ligamenten, etc. Maar een harde schaal zoals op de bovenkant, nee. Daarom rolden veel trilobieten zich bij gevaar op: om de zachte binnenkant af te schermen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Hallo Frederik,bedankt misschien nog een rare vraag,maar als er enkel op de bovenkant schaal zit en niet aan de onderkant,uit wat bestaat het onderste deel onder de schaal dan ? Welke mat: ?
GR
GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Wel, ik denk dat het verschil 'm vooral zit in de mate waarin het materiaal verhard is.
Vergelijk het met als je 'n scampi pelt. Het dorsale schild op de staart is harder, de ventrale zijde bevat alle bewegende delen, poten en kieuwen, en is zachter en flexibel.
Daarnaast bestond, in tegenstelling tot andere arthropoden waarvan het pantser uit chitine en cellulose-gebaseerde componenten bestaat, het pantser van trilobieten uit calciet. Wellicht een reden waarom het pantser zo goed bewaarde.
Maar we gaan stilaan off-topic.
[Bewerkt door Frederik op 17-07-2013 om 20:54 NL]
Vergelijk het met als je 'n scampi pelt. Het dorsale schild op de staart is harder, de ventrale zijde bevat alle bewegende delen, poten en kieuwen, en is zachter en flexibel.
Daarnaast bestond, in tegenstelling tot andere arthropoden waarvan het pantser uit chitine en cellulose-gebaseerde componenten bestaat, het pantser van trilobieten uit calciet. Wellicht een reden waarom het pantser zo goed bewaarde.
Maar we gaan stilaan off-topic.
[Bewerkt door Frederik op 17-07-2013 om 20:54 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Ik heb eindelijk de kans gezien nog wat vooruitgang te maken met dit projectje. Ondanks de verschillende gebreken aan het stuk vind ik dit toch een leuke, niet in het minst omdat de bewaartoestand op vele plaatsen echt bijzonder goed is. De Crotalocephalina ligt met het cephalon op een Reedops, die halverwege gedisarticuleerd is. Het stuk schaal dat op de Reedops ontbreekt is wellicht weggesprongen bij het openkloppen van de steen en niet meer gerecupereerd. Ik heb de rand van de breuk voor de prep verstevigd met lijm.
Een pygidium van Odontochile oid maakt het af. Stevig beschadigd, maar toch leuk, drie soorten op een rij uit de Couche Rouge.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dit is inderdaad een niet alledaagse trilo-associatie; drie verschillende soorten samen gefossileerd op een stukje paleozoische zeebodem van een zakdoek groot.
Hebben zeestromingen hier een rol gespeeld en betreft het vervellingen???
Vooral de Crotalocephalina vertoont zeer mooie details op het cephalon en pygidium.
Heel mooi.
Lugo
Hebben zeestromingen hier een rol gespeeld en betreft het vervellingen???
Vooral de Crotalocephalina vertoont zeer mooie details op het cephalon en pygidium.
Heel mooi.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik ben voorzichtig aan het kijken of ik het hypostoom van de Crotalocephalina kan vinden (zonder succes). Vervellingen? Mogelijk wel, al zitten de librigena van de Crotalocephalina nog goed vast.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Deze heb ik uit de steen getikt op onze laatste trip naar Marokko. Het is een Diademaproetus antatlasius uit de Diademaproetus couche @ Jebel Ofaten. Je kan 'm herkennen aan de uitstulping aan de voorzijde van de zoomvormige cephalonrand. De breuk is verre van ideaal: ze loopt quasi horizontaal door de trilobiet. Stukken van het pantser zitten ofwel in de afdruk ofwel liggen ze nog ergens op de berg. Al bij al valt hetgeen ontbreekt nog wel mee: enkele kleine splinters.
Op de foto zie je de trilobiet zoals gevonden (aan de voorzijde heb ik een paar kleine randjes vrijgelegd), en een blik op de rand van het cephalon nadat beide delen aan elkaar gezet zijn.
[Bewerkt door Frederik op 23-11-2013 om 15:11 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,prachtig je ziet duidelijk dat het topje van de neus langer is dan bij deze van mij die ik heb geprept.
GR
PS : Net terug van de Ardennen,heb waarschijnlijk mijn tweede al gevonden vandaag,nog ff uitpakken GR Pascal
GR
PS : Net terug van de Ardennen,heb waarschijnlijk mijn tweede al gevonden vandaag,nog ff uitpakken GR Pascal
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Vorderingen. De schaal is op veel plaatsen gebarsten, wat preparatie bemoeilijkt. Deze barsten zijn of bij de diagenese ontstaan, of later, door tektonische vervormingen. Het bemoeilijkt de prep, en ik moet regelmatig wat lijm aanbrengen ter versteviging. Eens de lijm in de barst zit en uitgehard is, haal ik hetgeen op het oppervlak zit er weer af.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,dit ziet er een moeilijke prep uit,maar het komt bij jou wel goed denk ik.
GR
GR
strandjutters