Preparatie trilobieten Marokko
Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Frederik,
prachtige details die je hier laat zien.
Dit is niet alleen uitzonderlijk fijn geprepareerd, maar even mooi in beeld gebracht.
Lugo
prachtige details die je hier laat zien.
Dit is niet alleen uitzonderlijk fijn geprepareerd, maar even mooi in beeld gebracht.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
interessant Fred, die observatie zou zelfs een topic kunnen zijn voor een artikel in een tijdschrift van material sciences of rotsmechanica
vooral weer fantastische foto's
[Bewerkt door Stijn op 03-12-2013 om 09:41 NL]
vooral weer fantastische foto's
[Bewerkt door Stijn op 03-12-2013 om 09:41 NL]
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Everhardus
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Ik heb verder kunnen werken aan de Crotalocephalina / Reedops / Odontochile, en heb tot mijn grote vreugde het hypostoom aangetroffen. En wat voor een hypostoom dat dit beestje had!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Inderdaad weer prachtig om te zien,jammer dat Marokko niet in de Ardennen ligt.Ik blijf er zeker wonen als het zo was:D.
Hoe kom je aan die vreemde structuur in de steen,is dit een ander soort naald(lepelvormig) ?
GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-01-2014 om 20:37 NL]
Hoe kom je aan die vreemde structuur in de steen,is dit een ander soort naald(lepelvormig) ?
GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-01-2014 om 20:37 NL]
strandjutters
misschien niet best bewaard gebleven stuk...
maar wel heel mooi
maar wel heel mooi
oeps...
Dit is inderdaad een hypostoom om U tegen te zeggen. Gewoonweg prachtig.
En om dit zichtbaar te maken is heel wat matrix moeten weggegraven worden.
Ook de combinatie van de drie verschillende trilobieten op een stukje rots is vrij uniek.
Heel knap stuk.
Lugo
En om dit zichtbaar te maken is heel wat matrix moeten weggegraven worden.
Ook de combinatie van de drie verschillende trilobieten op een stukje rots is vrij uniek.
Heel knap stuk.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Heel mooi! Inderdaad een bijzonder hypostoom.
Ik heb overigens nog steeds niet het verschil tussen Crotalocephalina en Crotalocephalus kunnen ontdekken.
Ik heb overigens nog steeds niet het verschil tussen Crotalocephalina en Crotalocephalus kunnen ontdekken.
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Kijk, dit is nu een stuk met een verhaal.
Ten eerste zitten hier drie soorten op een steen die in je hand past: Reedops, Crotalocephalina en Odontochile. Van de laatste enkel een pygidium. Bijzonder.
De Crotalocephalina meet 6,83 cm zonder staartstekels.
Van de Crotalocephalina ben ik zeker (dicht aansluitende gezichtsnaad + hypostoom op z'n plaats), maar ik denk dat ook de Reedops leefde toen deze begraven werd. Dat het sediment zich met kracht heeft gezet staat vast: er zat een stevige druk op de Crotalocephalina. Het cephalon is aan de linkerzijde uit de kom geschoten en halverwege het thorax is het segment ook losgekomen, maar het geheel bleef wel bij elkaar. De druk van de Crotalocephalina op de Reedops was groot genoeg om deze ook in stukken te duwen.
De kop van de Crotalocephalina ligt horizontaal op de bedding. Dit weten we door de luchtbellen die achterbleven onder de glabella, waarin limoniet is ontstaan dat ervoor zorgde dat het beest op die plekken slecht bewaard is gebleven. Elders is de bewaringstoestand echter ronduit schitterend (@ Ivo )
De schaal van de Reedops glabella is losgekomen bij het uitkloppen en niet teruggevonden. Foutje van de vinder (niet ik, maar ik was er wel bij), jammer. Dat breukvlak is gestabiliseerd geweest met een dunvloeibare snellijm. Voor al het ander lijmen is een epoxy gebruikt.
Aan de Crotalocephalina is geknabbeld, en dat minstens twee keer. De linkerzijde heeft verschillende gekortwiekte thoraxsegementen. Deze beschadigingen zijn wellicht relatief kort voor de dood gebeurd en als ze al zijn geheeld, dan toch minimaal. De uiterst linkse stekel van het pygidium is beschadigd geweest maar mooi geheeld (wel ingekort). Duidelijk een oude wonde.
De preparatie is grotendeels met naalden gedaan, maar er is wel wat stralen aan te pas gekomen om de diepere plooien uit te mesten. @ Pascal: de platte stroken die je ziet komen van een zwaardere luchtbeitel met beitelkop, voor het grove werk. Het pygidium van de Odontochile is bewust niet geheel vrijgelegd. In het stuk matrix dat nog staat heb ik twee fragiele stekels éénzijdig uitgeprepareerd. Deze stekels lijken hol vanbinnen en gaan normaal verloren bij het uitpreppen van dit soort trilobieten. Ik vind het een pluspunt om er enkele te behouden.
Jeuj! Veel werk aan geweest, deze.
[Bewerkt door Frederik op 09-01-2014 om 01:23 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)