Megalodomanie: waarom?
Antw: Megalodomanie: waarom?
@ Pepijn
Squalus alsaticus blijft steeds een leuk tandje dat je treft in het lange zoekwerk in de Boomse klei. Het blijven pareltjes en nemen niet veel plaats in
Gr. Geert
Squalus alsaticus blijft steeds een leuk tandje dat je treft in het lange zoekwerk in de Boomse klei. Het blijven pareltjes en nemen niet veel plaats in

Gr. Geert
- Betelgeuze
Ok, mijn excuses. Het was ook niet specifiek naar jou gericht maar eerder wat ik hier int algemeen vaak zie op het forum, meestal in topics over 'niet alledaagse' vondsten.
Achja, communicatie via internet loopt zoiezo niet altijd even vlot en kan soms heel anders overkomen.
Dat er meer topics zijn over haaietanden daar heb ik opzich niks tegen, dat is nu eenmaal door de situatie hier in de Benelux, tis gewoon iets dat heel sterk opvalt en soms hoop ik wat meer andere dingen te zien.
[Bewerkt door Betelgeuze op 31-01-2010 om 01:17 NL]
Achja, communicatie via internet loopt zoiezo niet altijd even vlot en kan soms heel anders overkomen.
Dat er meer topics zijn over haaietanden daar heb ik opzich niks tegen, dat is nu eenmaal door de situatie hier in de Benelux, tis gewoon iets dat heel sterk opvalt en soms hoop ik wat meer andere dingen te zien.
[Bewerkt door Betelgeuze op 31-01-2010 om 01:17 NL]
Alpha Orionis
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik moest onmiddellijk denken aan deze vraag toen ik het bericht zag dat Smaug vandaag op de frontpagina plaatste:Carboon schreef:
waarom is Megalodon zo'n populaire tand vergeleken met andere tanden?
"Nieuw soort tyrannosaurus ontdekt"
http://www.nu.nl/wetenschap/2172989/nie ... dekt-.html
Als je dan bekijkt hoe er over deze vondst wordt bericht in de populaire media zie je toch dat mensen aangesproken worden door spectaculaire termen die te maken hebben met 'groot', 'tanden' en dergelijke meer:
...het dier had veel meer tanden dan...helicopter...getakeld...meer tanden: 64 in plaats van 54...tanden...
Er moet een diepere biologische verklaring achter zitten waarom te mens zo gefascineerd is door (grote) tanden.
Prooi - Predator relaties met de mens als prooi en de tand van de predator als abstractie van het gevaar en dus als ultieme trofee? Ik zeg maar wat.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Megalodomanie: waarom?
Mijn topfossiel zou toch zijn om een mooie afdruk van een cooksonia te mogen ontvangen in mijn collectie. Of anders wat dieren uit de vendische fauna. Ik vind dat soort dieren, de allereersten, dat vind ik pas fascinerend!Carboon schreef:
Toch blijft het grappig, ook zelf zeg je dat iedere haaientanden verzamelaar minstens 1 Megalodon in de verzameling moet hebben. Dat statement alleen geeft toch al aan dat er iets bijzonders met die soort is, niet?
Groet, Tim
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Dag Forumleden,
Toch maar een nescheiden bijdrage aan deze discussie.
Want laten we wel wezen: zo'n "meg" is natuurlijk gewoon een fantastisch mooi fossiel. Ik ben het vooral eens met Rene: hij spreekt tot de verbeelding en kan aanleiding zijn om je als beginnende zoeker verder te verdiepen in fossiele haaientanden en alles wat daar bijkomt (lineage, evolutie noem maar op) - in ons geval was dat wel zo in elk geval. Zo werkt het toch meestal? Net zoals luisteren naar Jimi Hendrix je kan inspireren om te leren gitaarspelen.
Overigens: megalodon speelt dusdanig tot de verbeelding dat in een crypto-zoölogie (een even twijfelachtige als vermakelijke en onderhoudende vorm van "wetenschap") het uitsterven ervan nog altijd wordt betwijfeld... Laten we maar hopen dat die zogenaamde wetenschappers ongelijk hebben - 't idee van een 15 meter lange superpredator maakt een duik in zee toch net wat spannender.
Overigens: deze tand in natuurlijk uit de VS. Ik ben wel benieuwd naar de mooiste megs die tot nu toe uit de Belgische en Nederlandse bodem zijn gekomen. Niet de grootste dus, maar de mooiste. Als ik de tijd vind, zal ik er nog een topic over starten.
Groeten, Arendsoog sr
wie zoekt zal vinden