Je beste vondst van 2014
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Je beste vondst van 2014
Je kan de hardheid er eens op nagaan met krastesten, mogelijk is het stuk gesilicifieerd. De hardheid zou dan als ik het goed voor heb rond de 7 zitten op de schaal van Mohs en er zou geen reactie moeten zichtbaar zijn met zoutzuur.
Ik heb gelijkaardige samenspoelingen van gesilificieerde slakjes gezien in kwartsiet in Ethiopië. Het ging daar om zoetwaterafzettingen. Erg mooi.
Ik zie ook wat paars... fluoriet?
[Bewerkt door Frederik op 12-01-2015 om 17:00 NL]
Ik heb gelijkaardige samenspoelingen van gesilificieerde slakjes gezien in kwartsiet in Ethiopië. Het ging daar om zoetwaterafzettingen. Erg mooi.
Ik zie ook wat paars... fluoriet?
[Bewerkt door Frederik op 12-01-2015 om 17:00 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Mijn allerbeste en op één na beste vondsten van 2014 kan ik hier jammer genoeg nog niet laten zien. Op de dag dat ik één van de twee beste vondsten van het jaar deed, had ik samen met een Duitse vriend afgesproken om Frederik en Ivo op een tijdelijke vindplaats in de Calestienne te ontmoeten; op die dag sloeg ik mijzelf op mijn hoofd met een hamer, waarna ik na een ziekenhuisbezoek met een gelijmd hoofd terug op de vindplaats een complete Phacopide vond welke als de preparatie klaar is waarschijnlijk het beste exemplaar van een nog niet beschreven soort is!
Na mijzelf op het hoofd te hebben geslagen werd het jaar echter slechts gelukzaliger, onder andere doordat ik deze vondst deed.
Op 10 augustus zagen we graafwerkzaamheden langs een rijksweg in Noorwegen, en ook al leken de schalie's die er ontsloten waren te ver heen dankzij regionaal metamorfisme, er lagen her en der de sporadische keien die veel weg hadden van stinkkalk-bollen zoals ik ze kende uit het Boven Cambrium van Zuid Zweden.
Op letterlijk de eerste klap kwam dit te voorschijn (eerste foto is de originele foto genomen met mijn telefoon!), natuurlijk hebben we daarna alle nodules die we konden vinden doorgeslagen, en er volgden nog een aantal (minder spannende, doch complete) vondsten.
Tot nu toe heb ik er maar voor gekozen hem nog niet te prepareren, ik vind hem er zo nog niet erg verkeerd uit zien.
Deze trilobiet is er waarschijnlijk een van het geslacht Peltura, een trilobiet van de Olenidae familie (Ptychopariida) die er net als andere geslachten van deze familie waarschijnlijk een nogal vreemde voorkeur voor extreem zuurstofarme omgevingen op na hield.
Deze stinkende stinkkalk-bollen uit het Boven Cambrium stoten bij het openslaan nog steeds smerige naar zwavel stinkende dampen af.
Het moet dus echt een ranzig sediment geweest zijn dat zich toen heeft afgezet.
Na een dagje deze bollen doorslaan zat mijn gezicht vol met een soort fijne zwarte roet, die er maar moeilijk af wilde, dus ik hoop dat het het waard was, want elders in Zuid Noorwegen worden gelijktijdige aluinschalie afzettingen weggehaald uit woonomgevingen omdat ze door hun hoge gehalten radioactieve mineralen zoals b.v. het element Radon (voor mensen zeer giftig) een gevaar voor de volksgezondheid vormen.
Ik hoop dat er tussen mijn verwondingen en vondsten geen causale verbanden geschept kunnen worden.
Tot slot wens ik u allen een goed 2015 vol met vondsten die hopelijk niet ten koste hoeven te komen van uw gezondheid.
Groeten,
Mark
[Bewerkt door MarkW op 12-01-2015 om 21:02 NL]

Mijn allermooiste vondsten uit 2014 voor mij persoonlijk zijn denk ik mijn allereerste en tot nu toe enige stukje trilobiet.
En m'n allereerste zo goed als complete grotere ammoniet.
- Riemer
Misschien is het detail op de schaal na wat bijsnijden beter te zien....
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Fabuleus Mark! Ik ben benieuwd naar die Phacopide!
Voorts vraag ik me af of je ooit nog met mij het terrein op durft... ik begin een patroon te zien.
Ik zal in ieder geval voor de volgende keer mijn ehbo kennis nog wat opkrikken!
Voorts vraag ik me af of je ooit nog met mij het terrein op durft... ik begin een patroon te zien.

Ik zal in ieder geval voor de volgende keer mijn ehbo kennis nog wat opkrikken!
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus

Bedankt Marcel en Fred! Ja zo'n EHBO Cursus zou ik ook moeten doen... Alhoewel voorkomen beter is dan genezen; op de juiste momenten rust pakken en de limieten van lichaam en gereedschap leren kennen is soms een harde les.
Ook de zachtere schalie uit het Cambrium levert in Noorwegen op de sporadische plekken waar niet alles metamorf is ook schaarse doch interessante vondsten op.
Hier bijvoorbeeld een zeldzame complete agnostide, ik denk: Axagnostus fallax (Linnarson, 1869); qua zeldzaamheid ook een vondst uit de top 10; de ontsluiting waaruit deze komt levert wellicht later dit jaar wel mijn vondst van 2015 op, daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Wauw, pareltje!
Knappe foto ook, heb je die zelf genomen?
Knappe foto ook, heb je die zelf genomen?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Leuke noorse beestjes Mark.
Jammer dat de beste vondst niet geshowed kan worden.
Volgens mij had ik net de handdoek in de ring gegooid die dag en heb hem gemist.
Magere vondsten die dag voor mij... maar ja ik had dan ook geen bloedoffer gebracht voor de trilobietgoden die dag.
Jammer dat de beste vondst niet geshowed kan worden.
Volgens mij had ik net de handdoek in de ring gegooid die dag en heb hem gemist.
Magere vondsten die dag voor mij... maar ja ik had dan ook geen bloedoffer gebracht voor de trilobietgoden die dag.
oeps...
Ja, ik heb de plaatjes zelf geschoten, Fred, hoezo?
Ivo, voor volgende keer gaan we het zonder bloedoffers proberen, en vergeet niet, de aanhouder wint!
Groetjes, Mark
Ivo, voor volgende keer gaan we het zonder bloedoffers proberen, en vergeet niet, de aanhouder wint!
Groetjes, Mark