Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 66 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Lugo » 09 nov 2015, 17:54

Hallo Oliver,

bedankt voor de reactie en de bevestiging van T. edwardsiana.

Voor het andere mosdiertje had ik ook de optie van het genus Beisselina bekeken.
Maar bij de twee beschreven soorten wordt telkens melding gemaakt van lichtjes verhoogde mondranden, terwijl bij dit specimen juist trechtervormig verzonken mondopeningen te zien zijn.
Zo ben ik beland bij Porina ( Eschara ) quinquepunctata, al denk ik dat Eschara goniostoma ook nog een mogelijke kandidaat is.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 09 nov 2015, 21:01

Hallo Luc,

ik heb nog eens de literatuur geraadpleegd. In het werk van Voigt "Bryozoen der Kunrader Schichten in Südlimburg (1979)" schrijft Voigt over het genus "Porina" dat CANU de diverse soorten onder de naam "Beisselina" samengevat heeft. Athans heeft hij geen rekening gehouden met de soorten die peristome avicularien tonen. Dit helpt jouw dus niet verder, want jouw vondst toont juist deze avicularien.

Hij schrijft verder dat voor de exacte determinatie van de Eschara-soorten, die von Hagenow op plaat 7 (fig. 1–18 ) en plaat 8 (fig. 1–5) afbeeld een omvattende revisie nodig is. Helaas zijn de originele stukken, die de basis vormden voor de monografie van Hagenow, net zoals de collectie Voigt, tijdens de tweede wereldoorlog vernield worden.

Een revisie van de genera Beisselina en Porina heeft blijkbaar niet meer plaatsgevonden. Tenmindste niet in de voor amateurs toegangelijke literatuur.

Ik zou het dus op Porina sp. houden...

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 09-11-2015 om 21:02 NL]

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 09 nov 2015, 21:08

Ik was het bijna vergeten: ik heb de oplossing voor het UFO, dat ik jullie een paar posts geleden heb laten zien. Het gaat om een structuur, die de oester Pycnodonte vesicularis achtergelaten heeft, dus geen mosdiertje. Maar ik denk dat de foto's toch terecht HIER staan, omdat de getoonde celstructuur echt op een bryozoa-kolonie lijkt.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 09 nov 2015, 22:44

Oliver,

heel fijn dat je het antwoord hebt gekregen op de voorgestelde UFO; ik neem aan dat de inbreng van Bob ( boorspons Entobia sp. ) doorslaggevend was.

Ik ben ook volledig mee met uw analyse van de aangehaalde literatuur ivm Beisselina.
Alleen stel ik mij opnieuw de vraag; blijft de bestaande nomenclatuur niet geldig totdat een nieuwe gepubliceerde revisie het oudere werk vervangt?
Ik had ook al dezelfde vraag bij Pustulipora virgula.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 09 nov 2015, 23:52

Lugo schreef:
Oliver,

heel fijn dat je het antwoord hebt gekregen op de voorgestelde UFO; ik neem aan dat de inbreng van Bob ( boorspons Entobia sp. ) doorslaggevend was.

Ik ben ook volledig mee met uw analyse van de aangehaalde literatuur ivm Beisselina.
Alleen stel ik mij opnieuw de vraag; blijft de bestaande nomenclatuur niet geldig totdat een nieuwe gepubliceerde revisie het oudere werk vervangt?
Ik had ook al dezelfde vraag bij Pustulipora virgula.

Lugo
1. Spongebob had "Cliona" geadviseert. Dit was niet correct. Het is de oester P. vesicularis.

2. De laatste "revisie" is uit 1979 van Voigt. Daarna is niets gepubliceert. Dus is het Porina sp. De foto van P.Q. van Voigt komt imo niet 100% overeen met jouw stuk.

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door KoenJ » 10 nov 2015, 08:51

hubertus68 schreef:
Het gaat om een structuur, die de oester Pycnodonte vesicularis achtergelaten heeft
Erg interessant, ook omdat Pycnodonte toch regelmatig in krijtafzettingen voorkomt. Kun je iets meer vertellen over de relatie tussen deze oester en de structuur, en hoe je hier achter bent gekomen.

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 10 nov 2015, 13:17

Hoi Koen,

ja, ik vond het ook merkwaardig en heb dit nog nooit zo gezien.
Maar ik had John Jagt van het NHMM gevraagt. Hij herkende het
als typische structuren van de oester Pycnodonte.

Je vind wel al eens vaker de juveniele schelpen op zee-egels, belemnieten etc.
Maar een zo groot exemplaar kende ik nog niet.

Groeten,
Oliver

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 10 nov 2015, 15:28

Hallo, mannen, ik volg jullie topic al een tijdje maar ben het spoor bijster geraakt. Jullie hebben het over een Pycnodonte afdruk, maar ik zie alleen maar Bryozoen voorbij komen .
Is het mogelijk om des betreffende foto nogmaals te plaatsen.
Groet,Ben

0000000000

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 nov 2015, 15:37

Ik ken absoluut nougatbollen van bryozoa, maar wil toch even kwijt dat ik dit een enorm boeiend en mooi topic vind, dat ik met plezier -en in stilte- volg. Meer van dat!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 10 nov 2015, 15:55

Dag, Ben,

het gaat om de 8. post op pagina 2.

Groet,
Oliver

Plaats reactie