wetenschapper of verzamelaar?
Antw: Antw: Antw: wetenschapper of verzamelaar?
wil je mij zo een cadoo doensomniosus schreef:Neen, ik laat niets liggen. Sommige dingen zal ik ook wel bijhouden zonder het echt te verzamelen (voor één keer om estetische reden, ligt mooi in mijn vitrinekastBetelgeuze schreef:
Dus laat je fossielen van andere tijdperken of soorten liggen?
Voorlopig wil ik net zoals anthonie een overzicht krijgen, want zo groot is m\'n verzameling nu ook weer niet maar laten wil ik me vooral bezig houden met het Mesozoicum., andere dingen gebruik ik om te ruilen of om cadeau te geven aan beginnende verzamelaars.
Mesozoicum is een zeer interessante periode waar nog héél wat werk kan verricht worden, spijtig dat het niet zo algemeen te bemonsteren valt...
Antw: wetenschapper of verzamelaar?
mij ook. ik ben relatief een beginnend verzamelaar.
Groeten, Casper
P.S. ik herhaal:
maar ik vraag mij af: wat is het nut van paleontologie?
volgens mij is het helemaal nutteloos.
[Bewerkt door Casper op 25-10-2004 om 19:16 NL]
Groeten, Casper
P.S. ik herhaal:
[Bewerkt door Casper op 25-10-2004 om 19:16 NL]
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: wetenschapper of verzamelaar?
dan weet je er toch al veel van hoor al die moeilijke begrippen
p.s kijk eens op je mail
p.s kijk eens op je mail
heb een mailtje teruggestuurd.
herhaal mijn vraag, moet in het zicht blijven, ik ben er wel benieuwd naar:
Groeten, Casper
herhaal mijn vraag, moet in het zicht blijven, ik ben er wel benieuwd naar:
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: wetenschapper of verzamelaar?
Wat is het maatschappelijk nut van paleontologie, kennis van oude, lang vervlogen culturen, talen die niet meer gepsroken worden, munten die lang gelden werden gebruikt als betaalmiddel, wandschilderingen van tienduizenden jaren oud etc.Casper schreef:
Groeten, Casper
Ik denk dat je kunt zeggen: het geeft inzicht in de wereld die er nu is, de mens die we nu zijn en licht een tipje van de sluier op wie we in de otekomst kunnen zijn.
Overigens leven we m.i. in de tijd van cultuurnihilisme. Voornoemde aspecten zijn steeds minder van belang, het kunnen consumeren wordt steeds belangrijker geacht.
Helaas is het niet meer: ik denk dus ik ben maar ik consumeer dus ik ben.....
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
maar is het van belang voor de \"mensheid\", of ten minste de maatschappij?
volgens mij is het doel van paleontologie niet om inzichten te krijgen over wie we misschien in de toekomst zouden kunnen zijn.
volgens mij is dat meer een bijkomstige \"toevalligheid\" waarmee paleontologen zowel de wereld als zichzelf proberen te overtuigen dat ze iets nuttigs doen. want zijn er voorbeelden van ontdekkingen van de paleontologie die van belang zijn geweest voor \"de maatschappij\", of zelfs \"de mensheid\"?
niet dat ik weet.
één ding is zeker: het heeft de uitbreiding van het atheïsme enorm gestimuleerd.
Groeten, Casper
volgens mij is het doel van paleontologie niet om inzichten te krijgen over wie we misschien in de toekomst zouden kunnen zijn.
volgens mij is dat meer een bijkomstige \"toevalligheid\" waarmee paleontologen zowel de wereld als zichzelf proberen te overtuigen dat ze iets nuttigs doen. want zijn er voorbeelden van ontdekkingen van de paleontologie die van belang zijn geweest voor \"de maatschappij\", of zelfs \"de mensheid\"?
niet dat ik weet.
één ding is zeker: het heeft de uitbreiding van het atheïsme enorm gestimuleerd.
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Antw: wetenschapper of verzamelaar?
ik denk dat ik consumeer.....Maarten schreef:
Helaas is het niet meer: ik denk dus ik ben maar ik consumeer dus ik ben.....
Post mortem we sort 'em!
Wat is het nut van palaeontologie? Haha, goede vraag eigenlijk.
Ten eerste het (ten goede of ten kwade) proberen reconstruren van oude levensvormen aan de hand van lang vervlogen overblijfselen. Soms gaat dat gemakkelijk, soms al wat moeilijker.
Met haaien bijvoorbeeld is dat héél moeilijk. Wanneer er geen moderne vertegenwoordiger is en er zijn enkel losse tanden als overblijfsel, dan is er een probleem. Haaien produceren soms totaal verschillende tandvormen naargelang boven en onderkaak. Ook tussen mannetjes en vrouwtjes kunnen er verschillen bestaan. Bestaat er niets modern om mee te vergelijken, dan denkt men nogal vlug dat het over twee soorten haaien gaat, terwijl het eigenlijk over één en dezelfde soort gaat.
Dan is er, wat Stegosaurus reeds aanhaalde, het proberen reconstrueren van het toenmalige milieu of klimaat. Bijvoorbeeld aan de hand van gevonden vogelresten en drijfhout wat wijst op kustnabij. De schelpenfauna is een handig hulpmiddel om het klimaat te achterhalen. Verder is het ook plezant om de fauna te vergelijken en bepaalde soorten met elkaar in verband te brengen, prooi-roofdier relatie bijvoorbeeld. Faunas van dezelfde (relatieve) ouderdom vergelijken en zich bijvoorbeeld afvragen waarom die welbepaalde soort op die éné plek zo veelvuldig voorkomt en op de andere bijna niet. In sommige gevallen omdat er een andere soort is die deze verdrukt of die hetzelfde voedsel gebruikt en zich beter heeft aangepast. Andere soorten zijn diepzee haaien en komen dus zelden aan de kust. Enzoverder. Palaeontologie is veel meer dan alleen verzamelen, maar toch blijft het verzamelen voor mij het allermooiste wat er is.
Daarom is het van belang om als je gaat zoeken op een bepaalde plek, dat je alle fossielen dat je tegenkomt verzamelt. Later kunnen die nog van pas komen om bepaalde zaken te weten te komen. Ik heb me dat vroeger al beklaagd. Belemnieten bijvoorbeeld zijn een goede ouderdoms indicator.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik voornamelijk haaientanden verzamel en zodus veel van het hierboven vertelde is van toepassing op haaienfaunas.
Ten eerste het (ten goede of ten kwade) proberen reconstruren van oude levensvormen aan de hand van lang vervlogen overblijfselen. Soms gaat dat gemakkelijk, soms al wat moeilijker.
Met haaien bijvoorbeeld is dat héél moeilijk. Wanneer er geen moderne vertegenwoordiger is en er zijn enkel losse tanden als overblijfsel, dan is er een probleem. Haaien produceren soms totaal verschillende tandvormen naargelang boven en onderkaak. Ook tussen mannetjes en vrouwtjes kunnen er verschillen bestaan. Bestaat er niets modern om mee te vergelijken, dan denkt men nogal vlug dat het over twee soorten haaien gaat, terwijl het eigenlijk over één en dezelfde soort gaat.
Dan is er, wat Stegosaurus reeds aanhaalde, het proberen reconstrueren van het toenmalige milieu of klimaat. Bijvoorbeeld aan de hand van gevonden vogelresten en drijfhout wat wijst op kustnabij. De schelpenfauna is een handig hulpmiddel om het klimaat te achterhalen. Verder is het ook plezant om de fauna te vergelijken en bepaalde soorten met elkaar in verband te brengen, prooi-roofdier relatie bijvoorbeeld. Faunas van dezelfde (relatieve) ouderdom vergelijken en zich bijvoorbeeld afvragen waarom die welbepaalde soort op die éné plek zo veelvuldig voorkomt en op de andere bijna niet. In sommige gevallen omdat er een andere soort is die deze verdrukt of die hetzelfde voedsel gebruikt en zich beter heeft aangepast. Andere soorten zijn diepzee haaien en komen dus zelden aan de kust. Enzoverder. Palaeontologie is veel meer dan alleen verzamelen, maar toch blijft het verzamelen voor mij het allermooiste wat er is.
Daarom is het van belang om als je gaat zoeken op een bepaalde plek, dat je alle fossielen dat je tegenkomt verzamelt. Later kunnen die nog van pas komen om bepaalde zaken te weten te komen. Ik heb me dat vroeger al beklaagd. Belemnieten bijvoorbeeld zijn een goede ouderdoms indicator.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik voornamelijk haaientanden verzamel en zodus veel van het hierboven vertelde is van toepassing op haaienfaunas.
erg interessant en bedankt voor de info, maar ik vroeg Wat is het NUT van paleontologie?
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!