Nijlpaard aan de noordpool
Antw: Nijlpaard aan de noordpool
@cru84
Je schreef: \'Je lijst heeft een aantal gevolgen ipv oorzaken en veranderingen in het aardmagneet veld kan worden geschrapt.\'
Hoezo?? Variaties in het aardmagnetisch veld heeft zijn invloed op de zonnewind (op zijn/haar beurt een variatie vertonend door de 11jarige zonmagnetische activiteit). De zonnewind \'blaast\' de kosmische straling weg bij hoge magnetische activiteit en laat meer kosmische straling passeren tijdens lage magnetische activiteit. Kosmische straling geeft een neerslagverhoging zoals Svensmark en Brekke in hun werk al aangaven.
Deze tijden van verhoogde kosmische straling zijn vastgelegd in radioactief koolstof 14C door het \'aantikken\' van gewone koolstof in de lucht door deze kosmische straling (en aldus een electron bijvoegend) en het vervolgens opnemen van planten (bomen) en veen.
De massale volksverhuizingen naar het zuiden en de daarbijhorende val van het Romeinse rijk zijn er een rechtstreeks gevolg van. Alsook het koloniseren van Groenland (al iemand er aan gedacht WAAROM dit Groenland heet) en het daarna alweer verlaten door de vikingen.
MVG
Je schreef: \'Je lijst heeft een aantal gevolgen ipv oorzaken en veranderingen in het aardmagneet veld kan worden geschrapt.\'
Hoezo?? Variaties in het aardmagnetisch veld heeft zijn invloed op de zonnewind (op zijn/haar beurt een variatie vertonend door de 11jarige zonmagnetische activiteit). De zonnewind \'blaast\' de kosmische straling weg bij hoge magnetische activiteit en laat meer kosmische straling passeren tijdens lage magnetische activiteit. Kosmische straling geeft een neerslagverhoging zoals Svensmark en Brekke in hun werk al aangaven.
Deze tijden van verhoogde kosmische straling zijn vastgelegd in radioactief koolstof 14C door het \'aantikken\' van gewone koolstof in de lucht door deze kosmische straling (en aldus een electron bijvoegend) en het vervolgens opnemen van planten (bomen) en veen.
De massale volksverhuizingen naar het zuiden en de daarbijhorende val van het Romeinse rijk zijn er een rechtstreeks gevolg van. Alsook het koloniseren van Groenland (al iemand er aan gedacht WAAROM dit Groenland heet) en het daarna alweer verlaten door de vikingen.
MVG
Antw: Antw: Nijlpaard aan de noordpool
plikona schreef:
(al iemand er aan gedacht WAAROM dit Groenland heet)
euhh..
Omdat na er na het smelten van het ijs weer groen zal worden??
Jammer dat velen dat niet mee zullen maken, al dat ( en ander) water zal een groot deel van ons landje immers onder water zetten. ( neem ik ook aan van \' de wetenschappers van Gore\')
Alle respect trouwens voor de wijze waarop je de kennis die je over het onderwerp hebt vergaard naar voren brengt Plikona, wat doe je eigenlijk voor werk? iets in die richting?
Johan
wie zoekt zal vinden.
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Weliswaar ben ik blij met de relativerende opmerkingen van Plikona,die hiermee inderdaad onderbouwde kanttekeningen zet bij \'alom aanvaarde waarheden\', maar dit neemt niet weg dat een klimaatverandering desastreus zal zijn. (Een nieuwe ijstijd is overigens mi erger dan een opwarming). (Trouwens, ook in het recente verleden waren er decaden met een afwijkend klimaatregiem. Zo werden de jaren \'40 gekenmerkt door veelvuldige, strenge winters en de slechte zomers der zestiger jaren waren berucht - blij dat die over zijn!!!).
Het aanstaande energietekort en de overbevolking zijn, erfzondecomplex of niet zeer grote problemen die bepalend zullen zijn voor onze \'beschaving\'.
Terzijde: al jarenlang pleit ik voor twee oplossingen voor deze vraagstukken:
a)het terugbrengen van de gemiddelde lengte ve mens tot +/- 5 of ev. 10cm dmv genetische manipulatie; en
b) het chlorophyliseren van de menselijke huid zodat we kunnen fotosynthetiseren.
Maar ik vind opmerkelijk weinig gehoor - ik begrijp dit niet zo...
Citaat: \'de zonnewind (op zijn/haar beurt...)\' --- het woord \'zonnewind\' is mannelijk dus: \'op zijn beurt\', althans zolang het woord nog geen geslachtstransformerende operatie heeft ondergaan, doch dit ook terzijde...
Het aanstaande energietekort en de overbevolking zijn, erfzondecomplex of niet zeer grote problemen die bepalend zullen zijn voor onze \'beschaving\'.
Terzijde: al jarenlang pleit ik voor twee oplossingen voor deze vraagstukken:
a)het terugbrengen van de gemiddelde lengte ve mens tot +/- 5 of ev. 10cm dmv genetische manipulatie; en
b) het chlorophyliseren van de menselijke huid zodat we kunnen fotosynthetiseren.
Maar ik vind opmerkelijk weinig gehoor - ik begrijp dit niet zo...
Citaat: \'de zonnewind (op zijn/haar beurt...)\' --- het woord \'zonnewind\' is mannelijk dus: \'op zijn beurt\', althans zolang het woord nog geen geslachtstransformerende operatie heeft ondergaan, doch dit ook terzijde...
HJ
Henk Jan schreef: knip knip
maar dit neemt niet weg dat een klimaatverandering desastreus zal zijn.knip knip
tot zover ben ik het dus 100% met je eens
Over de oplossingen voor je 2 nieuw aangehaalde problemen ga ik nadenken.
Wellicht is het zinvol hier een nieuw topic voor te starten. ( alhoewel ik eigenlijk vind dat geen van beide problemen ook maar enig raakvlak met onze gezamenlijke hobby heeft)
Johan
wie zoekt zal vinden.
Antw: Antw: Antw: Nijlpaard aan de noordpool
natuurlijk was dit niet echt serieus, het echte antwoord moest ik ook even opzoeken.Guido schreef:plikona schreef:
(al iemand er aan gedacht WAAROM dit Groenland heet)
euhh..
Omdat na er na het smelten van het ijs weer groen zal worden??
Jammer dat velen dat niet mee zullen maken, al dat ( en ander) water zal een groot deel van ons landje immers onder water zetten. ( neem ik ook aan van \' de wetenschappers van Gore\')
Johan
Kalaallit Nunaat is de officiele Inuit benaming voor Groenland en betekend zoveel als Land van de Groenlanders. Het zegt dus niets over het feit of Groenland al dan niet ooit eens Groen was.
Als we jouw wetenschappers mogen geloven namen de Inuit pas rond 600 na Chr. bezit van Groenland gevolgd door de Denen.. en toen was het al een koude besneeuwde plek.
zo, en nu stop ik er echt mee.
Johan
wie zoekt zal vinden.
@Henk Jan,
Een klimaatverandering is altijd desastreus voor diegenen die denken dat door hard te geloven dat ze die naar hun hand kunnen zetten en alles vastgebetoneerd te verankeren. De natuur doet dit al miljoenen jaren. Wat CO² beperkers proberen te doen is echt rommelen in de marge. Klimaat is een niet lineair chaotisch systeem.
De magnetische activiteit wordt geactiveerd door de passage (en aantrekkingskracht)van Jupiter. U kunt dat opzoeken onder \'sunspot numbers\' U vindt ook de reden waarom het in de uw betreffende jaren zo koud en nat was. Succes!
@Guido,
Toen Erik de Rode op groenland aankwam was het veel groener dan IJsland (waar hij vandaan kwam) hij stichtte er kolonies maar zijn volk is honderden jaren later moeten vluchten voor het steeds barrer wordende klimaat.
Een klimaatverandering is altijd desastreus voor diegenen die denken dat door hard te geloven dat ze die naar hun hand kunnen zetten en alles vastgebetoneerd te verankeren. De natuur doet dit al miljoenen jaren. Wat CO² beperkers proberen te doen is echt rommelen in de marge. Klimaat is een niet lineair chaotisch systeem.
De magnetische activiteit wordt geactiveerd door de passage (en aantrekkingskracht)van Jupiter. U kunt dat opzoeken onder \'sunspot numbers\' U vindt ook de reden waarom het in de uw betreffende jaren zo koud en nat was. Succes!
@Guido,
Toen Erik de Rode op groenland aankwam was het veel groener dan IJsland (waar hij vandaan kwam) hij stichtte er kolonies maar zijn volk is honderden jaren later moeten vluchten voor het steeds barrer wordende klimaat.
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Eea opgezocht en gezien. Inderdaad, inderdaad..., maar:
dat het klimaat zijn eigen chaotische weg gaat, neemt niet weg dat energiebesparing noodzakelijk is, zeker zolang er nog geen oplossing is voor het aanstaande tekort. Dit is overigens al eerder in deze discussie gezegd.
Een klimaatverandering is, ook dit is een open deur, evenzeer desastreus voor mensen die menen dat het klimaat niet is te beïnvloeden. Zie inderdaad: Groenland (overigens bestaan er meerdere versies over het ontstaan van die naam), de val van het Romeinse Rijk etc. etc.
dat het klimaat zijn eigen chaotische weg gaat, neemt niet weg dat energiebesparing noodzakelijk is, zeker zolang er nog geen oplossing is voor het aanstaande tekort. Dit is overigens al eerder in deze discussie gezegd.
Een klimaatverandering is, ook dit is een open deur, evenzeer desastreus voor mensen die menen dat het klimaat niet is te beïnvloeden. Zie inderdaad: Groenland (overigens bestaan er meerdere versies over het ontstaan van die naam), de val van het Romeinse Rijk etc. etc.
HJ
Ik neem nogmaals de vrijheid om het belang van de variaties in het aardmagnetisch veld aan te kaarten. Voor cru84 maar ook voor de eventueel andere geïnteresseerden:
Zie daarom deze http://www.geologischevereniging.nl/geo ... ikelnr=809
De veruitwendiging van de zonnewind kunnen we bewonderen in de Aurora Borealis en Aurora Australis.
MVG
Zie daarom deze http://www.geologischevereniging.nl/geo ... ikelnr=809
De veruitwendiging van de zonnewind kunnen we bewonderen in de Aurora Borealis en Aurora Australis.
MVG
Eerlijk gezegd dacht ik dat je omkeringen bedoelde in het aardmagneetveld.plikona schreef:
@cru84
MVG
Er zijn inderdaad variaties in het aardmagneetveld. Sterker nog deze zijn er continue, de magenetische noordpool is in beweging. Er ja het aardmagneetveld beschermt ons tegen kosmische straling.
Echter dat kosmische straling de neerslag zou beinvloeden is verre van bewezen naar mijn mening.
Verder zie ik in deze discussie even niet het nut van C14 en volksverhuizingen, hoe interresant deze onderwerpen ook zijn. Een direct verband tussen de volksverhuizingen en verhoogde kosmische straling is al helemaal een stap te ver.
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
Er zijn variaties in het aardmagnetisch veld. Dit aardmagnetisch veld beschermt ons tegen de alsook fluctuerende zonnewind. Deze fluctuerende zonnewind laat meer of minder kosmische straling door.
Deze kosmische straling zorgt voor verhoogde neerslag. Het principe kan je hier lezen: http://www.zum.de/Faecher/Ch/RP/ozon/temperatur3_2.html
en wordt hier nog eens overgedaan: http://www.dsri.dk/~hsv/Noter/solsys99.html
Deze kosmische straling is een constante en wordt dus bij zijn aankomst op aarde alleen beinvloed door de variaties in zonnewind en variaties in aardmagnetisch veld.
Wat we dus in de bodem terug vinden is dus het resultaat van vroegere variaties. Hoe je deze variaties in een ver verleden kunt reconstrueren kun je hier lezen: http://www.stichtingklimaat.nl/paleoklimatologie.htm
Natuurlijk worden deze bevindingen niet op gejuich onthaald. Ze passen niet in het plaatje van het \'maakbare klimaat\' (een variatie op een ander thema!)
mvg
Deze kosmische straling zorgt voor verhoogde neerslag. Het principe kan je hier lezen: http://www.zum.de/Faecher/Ch/RP/ozon/temperatur3_2.html
en wordt hier nog eens overgedaan: http://www.dsri.dk/~hsv/Noter/solsys99.html
Deze kosmische straling is een constante en wordt dus bij zijn aankomst op aarde alleen beinvloed door de variaties in zonnewind en variaties in aardmagnetisch veld.
Wat we dus in de bodem terug vinden is dus het resultaat van vroegere variaties. Hoe je deze variaties in een ver verleden kunt reconstrueren kun je hier lezen: http://www.stichtingklimaat.nl/paleoklimatologie.htm
Natuurlijk worden deze bevindingen niet op gejuich onthaald. Ze passen niet in het plaatje van het \'maakbare klimaat\' (een variatie op een ander thema!)
mvg