Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Lugo » 09 jan 2014, 09:12

Frederik,

deze afwerking laat dit stuk nog meer tot zijn recht komen. Prachtig.
En het bijhorend verhaal is boeiend, want het geeft ons een beetje een inkijk op wat zich 400 miljoen jaar geleden daar op de zeebodem afspeelde.

Mijn welgemeende felicitaties.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 09 jan 2014, 20:49

Echt mooie trilobieten! Ook de preparatie is heel mooi. En dan nog dat hypostoom, maakt het toch wel een top stuk.

Marijn

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 10 jan 2014, 03:31

Mee eens! Zelf met het ontbreken van wat stukjes schaal is een steen met drie verschillende trilobieten al heel mooi, en zeker als ze dan ook nog eens zo geprepareerd zijn.

Carboon
Has thanked: 437 times
Been thanked: 526 times

Bericht door Carboon » 10 jan 2014, 09:59

Dit is echt een prachtig stuk, niet in de laatste plaats door meesterlijk prepareerwerk. Ook leuk dat er zo een verhaal uit de compositie te distilleren is.

Wel vroeg ik me af hoe je je die "levende begraving" precies voorstelt. Waarom staat het vast dat het "sediment zich met kracht heeft gezet"? Het lijkt me dat een trilobiet ook op andere wijze zijn rug kan breken/iets uit de kom kan laten gaan, toch? Die beestjes zaten tijdens hun leven behoorlijk dicht op elkaar als ze zo (in de positie op de steen) verrast zijn door zich ophopend sediment...

Hoe dan ook, schitterend fossiel!

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 jan 2014, 10:44

De Couches waarin we in Marokko trilobieten zoeken zijn vrijwel allemaal geassocieerd met 'events' van snelle begraving, vb. mudslides. Een deel van de zeebodem gaat glijden en neemt alles mee dat erop en erin leefde. Tussenliggende lagen waar sedimentering trager verliep bevatten vooral veel vervellingsresten en losse onderdelen, en slechts zelden een compleet exemplaar.

Het is mogelijk dat er plaatselijk sortering en/of samenspoeling plaatsvindt bij dit soort events, het sediment gaat immers in suspensie en gedraagt zich even als een vloeistof. Het blijft natuurlijk speculatie, maar opvallend in dit stuk is wel dat er ook heel wat steentjes inzitten waar de trilobieten op rusten, het lijkt wel een soort van grindlaag. Kijk maar eens naar de derde foto van de laatste post, in het vlak onder de Crotalocephalina zie je overal grijze vlekjes, dit zijn steentjes. Je moet echt heel goed kijken maar het is nét te zien op de foto. Bij het preppen merk je naast het kleurverschil duidelijk dat deze een stuk harder zijn.

Nogmaals, ik denk wat luidop hier met het risico van ernaast te zitten, ik heb geen sluitend bewijs voor deze aannames, maar het geheel vormt wel een plausibele hypothese.
Het lijkt aannemelijk dat de dissociatie van de segmenten heeft plaatsgevonden na de begraving. Van een verse trilobiet is het wellicht erg moeilijk om de segmenten op deze manier los te krijgen. Mogelijk is er eerst wat rotting geweest (gas in glabella? ), waarna bij het verder zetten en compacteren van het sediment, de ontwrichting van de segmenten heeft plaatsgevonden. De druk is wel groot geweest, getuige bijvoorbeeld de barst en shift (toch meer dan een millimeter) in het hypostoom.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 12 jan 2014, 08:17

was ik inderdaad iets te snel....
nam aan dat deze uit verweringsvlak kwam, toevallig net klaar met oefen stukje die aan alle kanten schaal mistte.

jou beestje zien er wel wat beter uit ja... stuk beter

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 feb 2014, 09:44

Afbeelding

Ik laat jullie graag nog eens raden. Welk beestje zien we hier op de foto, en welke onderdelen kan je herkennen? Eifeliaan, El Otfal formatie.

De kwaliteit van de foto is maar matig, sorry daarvoor. De foto is in mijn prepkamer gemaakt onder kunstlicht, snel tussendoor.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 06 feb 2014, 13:18

proberen niks stoms te zeggen....

links pygidium
rechts cephalon

Thorax schat ik ergens in het midden van de foto :-)

maar de breuk is beetje raar
Ik denk van boven af gezien
linkerzijde van thorax en kop, maar rechterzijde staart.

als ik het goed zie dan denk ik dat ik weet wat voor beestje het is.

oeps...

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 06 feb 2014, 13:45

Dat is iets wat ik schijnbaar ook kan herkennen. Ik herken cephalon rechts, thorax, gekromd, en dan pygidium. Lijkt veel op iets wat k ook al ooit eens gevonden heb. Mogelijk wel van andere locatie, maar ik kan me verkijken op de andere kleur door het kunstlicht/

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 feb 2014, 14:02

Boeiende interpretaties! :D