Knokke. Oesterparels ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Hallo iedereen,zoals gewoonlijk wat foto's van mijn vondsten van vanavond.Foto 1-2 een recente parel,van de Zwaardschede of de Japanse oester.Foto 3 de ronde parrels die ik vanavond heb gevonden.Foto 4 Blisters met nog kleine parrels.Foto 5 stukjes Barnsteen.Foto 6 nog zo een platte parrel,dit is mijn 5 de.Foto 7 een grote blister met kleine parrels aan de onderkant te zien.Gr Pascal( je ziet restjes veen op de foto's)
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2012 om 23:55 NL]
strandjutters
strandjutter er komen wel extreem veel parels bij jou naar boven dit is zeer speciaal als je bedenkt hoe weinig parels schelpen aanmaken
inderdaad zijn parels niet altijd rond waarschijnlijk zijn er meer niet ronde parels dan wel ronde parels
ik ga deze week wat foto s maken van de blisters in een aantal strand schelpen die misschien overeen kunnen komen met jou parels ik heb iemand die ik een stuk van mij collectie uitleen gevraagd mij deze terug te sturen en dan kan ik kijken of het overeen komt
er zijn plus min 8000 opties wat zou kunnen maar er zijn maar 25 soorten die echt bekend staan met regelmaat parels te maken om het zoeken wat makkelijker te maken
PARELS WORDEN NIET DOOR ZAND GEVORMD
een van de meest rare dingen die ooit verteld zijn over parels is dat parels door zandkorrels gevormd zouden worden
een schelp heeft wel meer zand erin en dit is totaal geen reden voor een schelp om parelmoer nacre af te staan dit is puur een commercieel middel geweest om parels te veropen
het zal bij toeval een keer gebeuren maar 99,999 % van alle parels worden gevormd door levende organisme die de schelp binnen gaan via de opening of door de schelp heen dit vind de schelp irritant en begint een parel te vormen
veel schelpen met bisters dus parel vorming hebben ook gaatjes achter op de schelp waar duidelijk te zien is dat de schelp is aangevallen door parasieten
het verhaal van een korrel zand is door een Japanner meneer mikimoto zeer vaak gepubliceerd dit was een zeer slim commercieel persoon die snapte dat er niks romantische is als je parel gevormd word door een beestje dus maakte hij er een zand korrel van wat beter te verkopen was zijn parel kweek techniek was een van de eerste die een balletje parelmoer met mantel tissue in de oester planten waarna de parel groeide dit heet cultiveren van parels
waar de parels groeien is zeer verschillend wat ik zie bij veel oesters is precies in het midden, ik heb een 60 tal oesters met blister warvan er maar 3 niet in het midden zitten. dit zal er denk ik door komen dat een oester in het midden vaak het dunst is de parasiet komt er dus makkelijk doorheen
het weekdier zal automatisch de parel naar buiten gaan duwen aangezien deze natuurlijk in de weg zit een grotere blister zit daarom vaak meer aan de rand omdat deze eruit gewerkt is
als mensen zoeken naar schelpen met parels erin dan is de kans het grootst als er een schelp is met veel kleine gaatjes aan de buitenkant deze is zo erg aangevallen dat er een grote kans is dat er iets in zit
ik zal proberen wat duidelijke foto s te maken van hoe een schelp is aangevallen door parasieten en andere organisme
in zeer zeldzame gevallen zijn er blister parels gevormd rond vissen krabben etc etc etc maar geen zand
vind je ooit een parel die lijkt op een vis grote kans dat er een vis inzit
de kans om een parel als een vis te vinden is dan weer heel klein ik ken er slechts 5
er zijn zeer weinig mensen met kennis van parels hierdoor is er ook voor de consument maar weinig bekend er zijn maar een hand vol echte parel experts op de wereld zelfs de grote laboratoria zoals gia geologische instituut van amerika zijn in maar een klein deel van all hun laboratoria mensen met de juiste kennis als het om parels gaat
de meeste natuurlijke parels zitten in prive collecties ook dit is de reden dat er zo weinig kennis is daarnaast boeit het museums en laboratoria ook niet heel erg ( in europa dan ) ik krijg wekelijks emails uit de vs over me collectie en bruikleen aanvragen maar als ik in nederland me collectie aanbied krijg ik niet eens reactie omdat ze niet snappen wat de helft is haha
misschien is een parel wel niet het speciaalste in een schelp maar de vraag waarom er zoveel kleur in kan zitten? zoals bij regenboog kleuren in oesters en abalone etc schelpen zijn de enige objecten in de natuur die een velle kleur hebben zonder reden aangezien deze kleur van buiten vaak niet te zien is en ze er dus geen vijanden mee kunnen verjagen niet nodig hebben om te paren etc etc etc waarom dan wel ? thats the question?
[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 02:11 NL]
[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 02:13 NL]
inderdaad zijn parels niet altijd rond waarschijnlijk zijn er meer niet ronde parels dan wel ronde parels
ik ga deze week wat foto s maken van de blisters in een aantal strand schelpen die misschien overeen kunnen komen met jou parels ik heb iemand die ik een stuk van mij collectie uitleen gevraagd mij deze terug te sturen en dan kan ik kijken of het overeen komt

er zijn plus min 8000 opties wat zou kunnen maar er zijn maar 25 soorten die echt bekend staan met regelmaat parels te maken om het zoeken wat makkelijker te maken
PARELS WORDEN NIET DOOR ZAND GEVORMD
een van de meest rare dingen die ooit verteld zijn over parels is dat parels door zandkorrels gevormd zouden worden
een schelp heeft wel meer zand erin en dit is totaal geen reden voor een schelp om parelmoer nacre af te staan dit is puur een commercieel middel geweest om parels te veropen
het zal bij toeval een keer gebeuren maar 99,999 % van alle parels worden gevormd door levende organisme die de schelp binnen gaan via de opening of door de schelp heen dit vind de schelp irritant en begint een parel te vormen
veel schelpen met bisters dus parel vorming hebben ook gaatjes achter op de schelp waar duidelijk te zien is dat de schelp is aangevallen door parasieten
het verhaal van een korrel zand is door een Japanner meneer mikimoto zeer vaak gepubliceerd dit was een zeer slim commercieel persoon die snapte dat er niks romantische is als je parel gevormd word door een beestje dus maakte hij er een zand korrel van wat beter te verkopen was zijn parel kweek techniek was een van de eerste die een balletje parelmoer met mantel tissue in de oester planten waarna de parel groeide dit heet cultiveren van parels
waar de parels groeien is zeer verschillend wat ik zie bij veel oesters is precies in het midden, ik heb een 60 tal oesters met blister warvan er maar 3 niet in het midden zitten. dit zal er denk ik door komen dat een oester in het midden vaak het dunst is de parasiet komt er dus makkelijk doorheen
het weekdier zal automatisch de parel naar buiten gaan duwen aangezien deze natuurlijk in de weg zit een grotere blister zit daarom vaak meer aan de rand omdat deze eruit gewerkt is
als mensen zoeken naar schelpen met parels erin dan is de kans het grootst als er een schelp is met veel kleine gaatjes aan de buitenkant deze is zo erg aangevallen dat er een grote kans is dat er iets in zit
ik zal proberen wat duidelijke foto s te maken van hoe een schelp is aangevallen door parasieten en andere organisme
in zeer zeldzame gevallen zijn er blister parels gevormd rond vissen krabben etc etc etc maar geen zand

er zijn zeer weinig mensen met kennis van parels hierdoor is er ook voor de consument maar weinig bekend er zijn maar een hand vol echte parel experts op de wereld zelfs de grote laboratoria zoals gia geologische instituut van amerika zijn in maar een klein deel van all hun laboratoria mensen met de juiste kennis als het om parels gaat
de meeste natuurlijke parels zitten in prive collecties ook dit is de reden dat er zo weinig kennis is daarnaast boeit het museums en laboratoria ook niet heel erg ( in europa dan ) ik krijg wekelijks emails uit de vs over me collectie en bruikleen aanvragen maar als ik in nederland me collectie aanbied krijg ik niet eens reactie omdat ze niet snappen wat de helft is haha
misschien is een parel wel niet het speciaalste in een schelp maar de vraag waarom er zoveel kleur in kan zitten? zoals bij regenboog kleuren in oesters en abalone etc schelpen zijn de enige objecten in de natuur die een velle kleur hebben zonder reden aangezien deze kleur van buiten vaak niet te zien is en ze er dus geen vijanden mee kunnen verjagen niet nodig hebben om te paren etc etc etc waarom dan wel ? thats the question?
[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 02:11 NL]
[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 02:13 NL]
ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)
re over het stukje over de lucht bellen erin
dit zijn idd ook blister parels doordat de parasiet een schelp in komt via de achterkant en de parel aan de binnenkant hier last van krijgt waardoor deze de blister begint te vormen
het moment dat het organisme niet meer in de ruimte is zal dit dus hol zijn wel blijft het aan de binnenkant groeien op de blister zelf zoals de schelp zelf groeit
ik heb een aantal voorbeelden waarbij er kleine mosselen in de ruimte gemaakt door de parasiet zijn gaan groeien en nu aan de binnenkant blister parels te zien zijn en door de gaatjes aan de buitenkant zie je kleine mosselen in de gaatjes
veel natuurlijke parels zijn een stuk breekbaarder dan gekweekte parels zo heb ik voorbeelden van parels die hol zijn van binnen en zeer kwetsbaar
dit zijn idd ook blister parels doordat de parasiet een schelp in komt via de achterkant en de parel aan de binnenkant hier last van krijgt waardoor deze de blister begint te vormen
het moment dat het organisme niet meer in de ruimte is zal dit dus hol zijn wel blijft het aan de binnenkant groeien op de blister zelf zoals de schelp zelf groeit
ik heb een aantal voorbeelden waarbij er kleine mosselen in de ruimte gemaakt door de parasiet zijn gaan groeien en nu aan de binnenkant blister parels te zien zijn en door de gaatjes aan de buitenkant zie je kleine mosselen in de gaatjes
veel natuurlijke parels zijn een stuk breekbaarder dan gekweekte parels zo heb ik voorbeelden van parels die hol zijn van binnen en zeer kwetsbaar
- strandjutters
Hallo Parelman,dat er veel parels boven komen ligt niet aan de schelpen maar aan mij,ik draai het hele strand om als ik dit nodig vind,ik ben dan ook een passief zoeker.Ooit kwam er geen Trivia voor in Knokke,en ik heb er in 6 maand tijd 5500 gevonden,ja je hoort het goed 5500 meestal fossiel,het is door mijn zoektocht naar deze schelpjes dat ik de parels tegenkwam,wie gaat nu zoeken achter parels,ik ken maar één zot en dat ben ik.Ik heb een probleem als ik iets vind wil ik r het fijne van weten ,waarom liggen ze daar,en niet ginder.Ik stel mij mezelf constant vragen waarom dit en waarom dat.Ik vind dus nooit een haaientand tussen de trivia's;Ik vind ook geen haaientand bij de parels.Met andere woorden ik vind alles waar ik denk dit te kunnen vinden in samenspraak met de Zee,dit is mijn vriend,als ik het strand betreed,ik kijk naar links en een keer naar rechts en ik weet genoeg,wat ik zal doen voor mijn zoektocht.Vandaag als voorbeeld,één trivia,wat mooie schelpen,geen enkel parel,wel wat leuke tanden?Het was niet de tij om iets anders te zoeken,ik ken het strand op mijn duim,na 35 jaar kan dit waarschijnlijk al tellen.Dat iemand anders nooit een parel vind,dat kan ik begrijpen,wie gaat nu op het strand,het aangespoelde veen omkeren,ze liggen aan de onderkant van dit veen,door het soortelijk gewicht waarschijnlijk.Nu als we ooit weten van wat ze komen,en ik blijf bij mijn standpunt,dan zijn er ook een paar gratis bij voor jou,ik verkoop nooit iets,maar geef het soms wel weg.GR Pascal
strandjutters
- strandjutters
Halo parelman,kunen ze via DNA nagaan welke soort parel het zou zijn .GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,ik ben vanmiddag gaan zoeken op een andere plaats zo een 500 m verder dan gewoonlijk,mijn eerste plaats waar ik normaal zoek achter de parels ligt op de hoogwater lijn,de plaats die ik vandaag bezocht heb ligt aan de laagwaterlijn.Het is een grote plaats met tonnen veenresten en allerlei smurry,ik wist niet wat ik er ging vinden.Ik heb er één ronde parel gevonden,en een aantal bizzare vondsten.ik maak zo wat foto's.Gisteren ben ik langs de kustlijn gaan wandelen om te zien of je die dingen ergens anders op het strand ook kan vinden,of dat het uisluitend uit deze oude opspuiting komt,ik heb kilometers gewandeld en gezocht en niets gevonden.We kunnen er bijna zeker van uitgaan dat het heel plaatselijk en eigen is aan deze plaats.Pakweg zo een halfe vierkante km.GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-04-2012 om 17:51 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-04-2012 om 17:51 NL]
strandjutters
- strandjutters

Bij deze wat vondsten van vandaag.Een vraagje aan parelman? Wat is de reden dat een schelp een parelkrans aanmaakt??Nu er volgen nog wat bizzare vondsten.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,dit zijn wat vondsten van vandaag,Aragoniet met toch telkens weer hier of daar nog een pareltje zichtbaar.Ik denk dat dit niet recent is,anders was er zeker al meer van bekend geweest,ook zie ik niet in,wie of wat de drager zou kunnen zijn die hier nu nog leeft voor de kust,zeker al geen oester.GR
strandjutters
hey pascal even voor de naam bij de foto s een mabe parel is een blister parel die van de schelp is afgehaald door mensen
de parels bij elkaar zijn parel klusters deze komen bij veel soorten voor
ik heb eigenlijk geen id of je via dna zou kunnen nagaan waar ze vandaan komen elk levend wezen heeft theoretisch een eigen dna maar om 8000 dna s van de organisme in de schelpen na te gaan ik denk dat dit niet snel gedaan zal worden
ik kan de foto s nog steeds niet plaatsen ook op een forum voor parels met de meeste experts ban de wereld is tot nu toe niemand die ze kan plaatsen
wat bedoel je precies met parelkrans ?
ik probeer de parel kluster ook te plaatsten ik heb voorbeelden van schelpen waar veel parels bij elkaar zitten tot soms wel 160 maar dan wel van losse parels en niet allemaal in een kluster
to be continued
[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 23:32 NL]
de parels bij elkaar zijn parel klusters deze komen bij veel soorten voor
ik heb eigenlijk geen id of je via dna zou kunnen nagaan waar ze vandaan komen elk levend wezen heeft theoretisch een eigen dna maar om 8000 dna s van de organisme in de schelpen na te gaan ik denk dat dit niet snel gedaan zal worden

ik kan de foto s nog steeds niet plaatsen ook op een forum voor parels met de meeste experts ban de wereld is tot nu toe niemand die ze kan plaatsen

wat bedoel je precies met parelkrans ?
ik probeer de parel kluster ook te plaatsten ik heb voorbeelden van schelpen waar veel parels bij elkaar zitten tot soms wel 160 maar dan wel van losse parels en niet allemaal in een kluster
to be continued

[Bewerkt door parelman op 01-04-2012 om 23:32 NL]
- strandjutters
Hallo Parelman,ik dacht dat een halve parel,een mabe parel genoemd werd,doordat hij maar half op de blister zit,ik wist niet dat er een mensenhand moest aan te pas komen
.Wat de parelkrans betreft,dit was het woord voor ik van kluster had gehoord,zoals ik al wist te vertellen ik weet weinig van parels af zie je.Wat het DNA onderzoek betreft,dit zou volgens mij niet van 8000 soorten moeten gebeuren,maar alleen van de soorten die hier geleefd hebben,en waarvan het formaat van parels en klusters zou moeten overéén komen.Ik bedoel daarmee dat een schelpje van drie cm geen parel of kluster kan hebben van dezelfde groote,dan vallen er volgens mij al veel schelpen af die hier ooit hebben geleefd,of ben ik mis in mijn opvatting,nu bijna alles wat ik weet over parels heb ik te danken aan jou,met je grote kennis van deze toch vreemde dingen.Ik ben vanavond na het werk nog even gaan kijken naar de zelfde plaats van gisteren,ik had twee mooie parels en wat blisters,ja ik bedoel de blaasjes maar dan zonder de schelp.Gr Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 02-04-2012 om 21:35 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 02-04-2012 om 21:35 NL]
strandjutters