Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Onderkant, ik heb bovenkant doorgestuurd, zie vorige foto!
Duys
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Duys,ik ben nu bijna zeker van ,Delphinidae s.Hemisyntrachelus.Ik zal ook zeggen waarom.Je hoornbeetje heeft een platte zijkant (te zien op de laatste foto) bij Beluga is dit eerder driehoekig,Het stukje die iets moet overhangen,is ook afgebroken(zie onderkant recht foto van jou)de lijntjes en het kuiltje komen overéén,er is daar ook een stukje afgebroken maar je ziet lijntjes en geen bultje.Het slakken huis is deels afgebroken en daardoor krijg je de indruk van een rechthoekige vorm.Ik zie veel tekens richting Delphinidae maar geen enkele richting Monodotidae.Maar geen nood ik heb van beide ook maar ééntje,en ze zijn zeker niet algemeen.GR(Ik probeer een foto te maken,zoals jij ze plaatst )
[Bewerkt door strandjutters op 29-10-2012 om 23:37 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 29-10-2012 om 23:37 NL]
strandjutters
Strandjutters,
Het is goed zo, laat maar!
Merci in ieder geval!
Duys
Het is goed zo, laat maar!
Merci in ieder geval!
Duys
- strandjutters

Hallo Duys,dit vind ik flauw,ik steek er mijn tijd en werk in,om van jou te horen te krijgen, laat maar.Ik doe in elk geval verder voor mensen die dan wel nog geinterreseerd zijn,anders is alles weer voor niets geweest.GR Pascal(Delphinidae is rechts van mij die van jou links,of omgekeerd,je hebt een oor aan beide kanten van een dolfijn)GR(Je neemt het blijkbaar toch kwalijk omdat ik heb gevraagd heb,niet alles doorheen te gooien)
[Bewerkt door strandjutters op 29-10-2012 om 00:02 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 29-10-2012 om 00:16 NL]
strandjutters
Hallo Strandjutters,
Komen we wel terug op mijn eerste vraag, of de kronkeling rond de schelp een typisch kenmerk is voor Monodontidae, het antwoord is hier neen.(?)
Duys
[Bewerkt door Duys op 29-10-2012 om 00:10 NL]
Komen we wel terug op mijn eerste vraag, of de kronkeling rond de schelp een typisch kenmerk is voor Monodontidae, het antwoord is hier neen.(?)
Duys
[Bewerkt door Duys op 29-10-2012 om 00:10 NL]
Erg leerzaam en zeer interessant allemaal. Blijven naar mijn smaak de mooiste botten die er bestaan.
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- strandjutters

Hallo iedereen,hier nog een afsluitende foto van deze twee soorten,morgen begin ik aan de Fam.Ziphiidae(Spitsnuitdolfijn)Mioceen -Plioceen.
Hallo Duys,het is zo ,als je een hoorbeentje hebt waar het overstekend deel achter het slakkenhuis is afgebroken,je niet automatisch heb te doen met een andere soort,er zijn meer punten nodig voor een goede determinatie,ik had je ook verteld,bij geval van twijfel ik het voorleg aan Mark,en ik een rechtzetting doe op het forum over dit bepaald stukje,ik ben van mijn woord ,en ik ga er ook voor.Of had je liever dat ik zei ,ja het is er één,zonder dat het onderbouwd is.Je moet elke detail bekijken van dit soort dingen,om tot een goed resultaat te komen.Gr(Ik luister ook aandachtig naar Sander zijn mening,als Sander zegt Monodontidae voor mij goed,maar waarom,en dan de punten geven waarop hij zich basseerd,we komen er uit,maar niet met te zeggen ,laat maar)
[Bewerkt door strandjutters op 30-10-2012 om 01:26 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Sander ,Bij 001 had je in de eerste pagina van het vorige topic,hem gedetermineerd als Delphinidae ,sp.Dit was correct,nu hebben we er genus bij,bij 002 twee kon je het niet goed zien bij de Monodontidae,reken we dus niet als fout.je had twijfels,GR Pascal
strandjutters

Hallo Mensen,
Al een tijd geleden dat ik voor het laatst iets op het forum gezet heb, maar nu het over periotica gaat probeer ik het nog maar weer eens.
Een interessante discussie en ook goed om te zien dat er nog altijd periotica gevonden worden.
Ze zijn, als ze tenminste niet al te erg verrold zijn, eigenlijk altijd wel op familieniveau te determineren. Vooral het laterale aanzicht (zie foto's) is hierbij erg handig, omdat elke familie toch een model heeft dat afwijkt van de anderen. Monodontidae en Delphinidae lijken inderdaad op elkaar, ook lateraal gezien, maar daar zijn ook andere verschillen. Narwal en Beluga zijn beiden Monodontidae, maar er hebben nog meer soorten Monodontidae geleefd. Welke periotica bij welke soort horen is niet te zeggen zolang we geen schedels met de periotica erin vinden. Van de recente soorten zijn uiteraard wel periotica beschikbaar, en ook het ontbreken van fossiele tusks (zie narwal, maar ook Odobenocetops) kunnen we meenemen in de interpretatie.
Waar we ook zeker rekening mee moeten houden is dat de huidige dolfijnen een vrij recente groep dieren zijn, waarvan de radiatie pas in het Laat Mioceen/Plioceen is gebeurd. Het "probleem" met dergelijke vondsten uit Cadzand, Knokke etc. is dat het ex-situ materiaal is. Je mag dus verwachten dat er van de hele ontwikkeling van deze dieren in principe vondsten gedaan kunnen worden, maar het wordt er niet makkelijker op als alles aan beschreven soorten en tussensoorten (als je daar al van mag spreken) door elkaar liggen. Je krijgt dan ook de lastige exemplaren. Op locaties als het Antwerpse en Mill, maar zeker in Peru en Chili (complete schedels!) bijvoorbeeld is het makkelijker, omdat het stratigrafische bereik van de gevonden soorten veel beperkter is. Maar er kunnen natuurlijk altijd nieuwe dingen tevoorschijn komen, dus vooral doorgaan met zoeken en vinden!
Op de foto's van boven naar beneden:
- Pontoporiidae (rivierdolfijnen)
- Kentriodontidae (primitieve dolfijnachtigen)
- Delphinidae (dolfijnen, orca's en Pilot whales)
- Monodontidae (bv Beloega's en Narwals)
- Ziphiidae (spitssnuitdolfijnen)
Deze komen allemaal uit Mill. Eventueel zou ik van haast iedere soort die uit onze contreien of de oostelijke USA beschreven is foto's kunnen plaatsen, maar dat gaat misschien een beetje ver.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 30-10-2012 om 17:12 NL]
- strandjutters
Hallo Peter,leuk om er nog een kenner bij te hebben,en ook een mooie uitleg gegeven te hebben.
Peter het zou zeker niet te ver gaan om soorten van bij ons hier te plaatsen,en deze van USA in een bijkomend topic,dit om alles een beetje bij te kunnen houden.VR GR Pascal
Peter het zou zeker niet te ver gaan om soorten van bij ons hier te plaatsen,en deze van USA in een bijkomend topic,dit om alles een beetje bij te kunnen houden.VR GR Pascal
strandjutters