Neanderthaeler kenners?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Hanneke
Contacteer:
Antw: Neanderthaeler kenners?

Bericht door Hanneke » 18 feb 2006, 13:46

Hoi Pedro
Ik had er zo nog niet eens over na gedacht, maar studenten zijn soms wel erg handig! Ik ben zelf aio en merk dat het inderdaad erg makkelijk kan zijn als je een student heb die dingen doet waar jij ook wat aan hebt.
Mijn ervaring met Megalign was binnen het kader van een vak in mijn studie, dus het was nooit voor serieus onderzoek. Ik ben het met je eens dat, als je dit soort software voor serieus onderzoek gebruikt, dat je inderdaad meerdere programmas moet gebruiken om je errors zo klein mogelijk moet houden. Succes!
groetjes, Hanneke

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Neanderthaeler kenners?

Bericht door Somniosus » 21 feb 2006, 15:23

erik schreef:
Een typische paleontologen-uitspraak vond ik die van Somniosus (in de discussie over tandjes van Mill):

\"De Miocene vertegenwoordiger van de acutissima-taurus lineage mag Carcharias taurus worden genoemd (cfr. Kemp 1991).\"

(dit is trouwens niet als kritiek bedoeld, maar meer ter illustratie) Daarin gaat hij uit van de veronderstelling dat er een (1) lineage is van Carcharias accutissima naar C. taurus. Dat impliceert dat elke C. accutissima een voorouder is van de recente C. taurus. Er zijn dus nooit \"doodlopende\" populaties of afstammingslijnen geweest.
Het is toch niet zo, omdat ik schrijf dat er een acutissima-taurus lineage is, dat daarvoor ELKE acutissima een vourouder is geweest van taurus??? Dat staat volledig los van elkaar, weet ik veel wat er onderweg gebeurt.
Dit lijkt mijn inziens WEL een beetje op kritiek:)

En natuurlijk probeert men soorten aan elkaar te linken, dat is nu éénmaal de hele gedachte rond evolutie. Dus natuurlijk denken palaeontologen daar zo over. En het is maar goed ook, het zou een boelke worden, mocht men zich onthouden van enige afstammingslijnen en zomaar gelijk welke naam door elkaar gebruiken. Splitters en lumpers you know.
Gelukkig zijn er mensen zoals David Kemp (RIP) e.a. die proberen het simpel te houden.
Ik weet dat ik, in tegenstelling tot jou, geen bioloog of geoloog ben, maar door veel fossiel materiaal te bekijken, kan je veel afleiden. Maar daarvoor moet je natuurlijk veel tanden liggen hebben...

[Bewerkt door Somniosus op 21-02-2006 om 18:15 NL]

Gesloten