Marokkaans kerstcadeau

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
suffeleersT
Antw: Antw: Marokkaans kerstcadeau

Bericht door suffeleersT » 03 feb 2016, 21:55

strandjutters schreef:
Ja Tim dat is zo,maar ik heb de indruk dat het meestal verslechterd na de breuk,de breuk kiest meestal de gemakkelijkste weg denk ik. Dus de beste kans om te preppen.

Dat is waar.

Ik heb er nu ééntje in bestelling waarvan de kop met één oog compleet vrij ligt na de breuk,ik kan mij me deze niet voorstellen dat dit een zeer moeilijke prep zal worden.

Dat is ook waar. Maar je weet nooit. Heb ook al gedacht van , deze is een makkie, en dan plots gedaan met makkelijke scheiding. Plakboel tot en met. Je weet het nooit op voorhand of hij makkelijk gaat zijn of niet. Dat is juist het leuke. Ik begin die uitdagingen net leuk te vinden. Het mag niet altijd te makkelijk zijn. dan word je te zeker en ga je fouten maken. En hoe moeilijker de prep des te meer voldoening geeft het als je hem eenmaal klaar hebt. :)

GR

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Marokkaans kerstcadeau

Bericht door strandjutters » 03 feb 2016, 22:12

Nee,maar het is ook zo dat je moeilijkste preps ook nooit de mooiste worden in je verzameling ;)

Ik denk dat de mooiste trilo's in je verzameling ook de gemakkelijkste preps zullen geweest zijn ;) met hier en daar een uitzondering ;)

Al heeft de prepper er ook veel mee te maken ,k'zal geen namen noemen,maar er zitten er hier wel een paar ;) als ik hun namen samen voeg kom ik uit op LIF or FIL or FLI ;)

En binnenkort kunnen we hier nog een T bij voegen :)

GR

[Bewerkt door strandjutters op 03-02-2016 om 22:14 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 03-02-2016 om 22:16 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 03-02-2016 om 22:22 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 03-02-2016 om 23:06 NL]

strandjutters

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 04 feb 2016, 11:49

Volgens mijn ervaring kan je soms inderdaad iets leren uit de manier hoe de trilobiet reageert op het doorkloppen van een steen.
Als er grote stukken schaal vrij komen te liggen, is dat hoopgevend voor een vlotte preparatie.
Erger is het als een deel van de schaal in het tegenstuk blijft zitten en dus losgelaten heeft op de kern van de trilobiet. ( ik ben er nu zo eentje aan het prepareren ). Dan kan je een kleverige matrix verwachten.

Maar een volledig dwarse doorsnede betekent dan weer niet noodzakelijk dat het stuk moeilijker te prepareren valt. Die manier van breken kan ook veroorzaakt zijn door de lokatie en richting van de hamerinslag.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 04 feb 2016, 19:29

Afbeelding

Afbeelding

Kijk Pascal er heeft al een expert geantwoord.

Vandaag al 2uur bezig met een naald manueel elk lensje vrij te maken. Het was niet doenbaar met de luchtdruk. Gebruik nu wel de 20x vergroting. Voor dit werk is het wel nodig.
Een traag, moeilijk, maar leuk werkje. Het duurt wel wat langer dan ik dacht maar het is de enige manier om ze mooi en heel vrij te krijgen. Nog wel wat uren werk voor de boeg.

Had nu even een pauze nodig. Koffie, een sigaret en weer aan de slag :) .

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 04 feb 2016, 19:32

Je bent heel hoe bezig Tim ;)

Heb je mijn mailtje gezien.

GR

strandjutters

TheRock

Bericht door TheRock » 05 feb 2016, 08:50

Ziet er goed uit!

Ik zie aan de voorkant van de trilobiet ook nog waf aangekleefd materiaal, ga je dat dan ook manueel nog weg proberen te werken?

- Riemer

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 05 feb 2016, 14:39

Bedankt
Waar het met de luchtdruk-beitel lukt gebruik ik hem. Anders manueel met de naald.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Marokkaans kerstcadeau

Bericht door Frederik » 05 feb 2016, 14:55

Lugo schreef:
Maar een volledig dwarse doorsnede betekent dan weer niet noodzakelijk dat het stuk moeilijker te prepareren valt. Die manier van breken kan ook veroorzaakt zijn door de lokatie en richting van de hamerinslag.
Klopt! Ik heb hier een goed voorbeeld van liggen, een Paralejurus die met het neusje perfect uit de steen steekt (en daaruit kan je inderdaad afleiden dat de scheiding super is), maar ter hoogte van het pygidium clean is doorgeklopt alsof er geen scheiding is. Hangt helemaal af van de hoek en kracht waarmee geklopt is.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 06 feb 2016, 19:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herinneren jullie deze nog. Een van mijn favorieten. De rechterkant is zo goed als matrixvrij. Hier en daar nog een beetje. Met de fijne luchtdrukpen vrij goed gegaan onder de bino.

De barrandeops even opzij gelegd. Vrij stresserend zo met een naaldje lens per lens vrij te krijgen. Had even afwisseling nodig.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 09 feb 2016, 04:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is bijna klaar. 0 hits. Nog 2 à 3uur voorzichtig tussen de segmenten opkuisen.
Kei fier.
Zo een klein dingske er toch goed uit gekregen.
Spijtig van dat klein stukje aan het rechteroog. Maar met het blote oog valt het zo goed als niet op.
Na deze verder de barrandeops opkuisen tussen het grotere prepwerk door.
Kon ik hier maar mijn beroep van maken. Dat zou het pas zijn ;)

Plaats reactie