fossieltrip Yorkshire coast 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: fossieltrip Yorkshire coast 2016

Bericht door Elbert » 08 apr 2016, 15:53

Hallo, @ Walter: no problem, ik heb nog een reservesetje tot mt 46...
Goede overtocht gewenst en tot morgenavond!

groeten, Bert

Elbert

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 08 apr 2016, 15:55

Wens jullie ook een goede afreis en vele mooie vondsten.

Laat de verslagen en foto's maar komen.

Lees met veel plezier al de verslagen. Je hebt je roeping gemist ;)

Geweldig.

Elbert

Bericht door Elbert » 08 apr 2016, 21:07

Hallo, Voor vandaag had ik eigenlijk geen plan gemaakt, er waren een aantal praktisch zaken die mijn aandacht opeisten: m`n auto is stuk, de koeling lekt en de plaatselijke garage heeft geen gelegenheid om hem te repareren.
Wellicht kunnen we volgende week, dan hebben we twee auto`s, de Skoda naar de dichtstbijzijnde dealer brengen.
Ik had de auto nog een "vakantiebeurtje" laten geven a raison van 880 euro voor o.a. een nieuwe waterpomp.
Ik wou zeker zijn dat ik geen pech zou krijgen...
Verder moest ik vandaag verhuizen; mijn knusse kleine vakantie woning naar een knusse grote vakantiewoning, want Marcel en Walter komen eraan.
Door alle beslommeringen was ik pas om half acht op het strand en te laat; er liep al een klein figuurtje rond toen ik vanaf de klif top naar beneden keek.
Aangekomen op de zoek locatie was er niet bijster veel te vinden en de concurrentie was een stuk verderop aan het zoeken, op de slump.
Af en toe lag er wel een knolletje, maar weinig echt goeds.
Wat later kwam degene die me voor was geweest terug mijn kant op en ik ben gaan kennismaken met Malcolm, semi-local uit Northumberland, doet als zovelen de fossielen erbij en scharrelt zo zijn kostje bij elkaar.
Hij was vanmorgen om 6 uur al op het strand en had een indrukwekkende hoeveelheid ammonietknollen verzameld; ik schat toch zeker 80 kilo ofwel ca. 110 stuks.
Nu zijn dat niet allemaal topstukken en zijn sommige knollen helemaal niks, maar hij haalde er `s middags toch een heel aanzienlijke hoeveelheid aan goede stukken uit en het is maar goed dat hij max niet kent, want die had het zeker weten niet goed gekeurd...
Zo zie je maar, wat een verschil het hier maakt of je de eerste op het strand bent of niet.
Malcolm is een kiene zoeker, maar mist veel van de kennis over de zaken die hij opraapt.
Niet dat hij er geen interesse in heeft; hij vroeg me het hemd van het lijf en maakte snel duidelijk dat hij heel prettig vond om nu es met iemand van gedachten te wisselen die er wat meer over gelezen heeft.
Met name de stratigrafie interesseert hem zeer, maar hij weet de weg niet.
Dus hem veel verteld en geadviseerd lid te worden van de YGS Yorkshire Geological Societie, dan kan hij de meeste info die ik heb ook zo downloaden.
En dat voor twee tientjes per jaar.
Een oude bekende was no. 3 op het strand; Ian uit Sandsend, fulltime prof en de drijvende kracht achter Jurassic Geological Supplies. Ook te laat...
Vervolgens begon ik toch weer heel regelmatig goed uitziende knollen op te rapen, het leek wel of ze uit de grond kwamen kruipen!
Wat er in werkelijkheid gebeurde is dat het materiaal op het strand begon op te drogen, daardoor van kleur veranderde en beter zichtbaar werd tussen al die duizenden en duizenden andere knollen, stenen, schaliebrokken en andere strand debris.
Na even bij gekletst te hebben en over vroeger; de schildpad kwam ook weer voorbij, hield Ian het voor gezien en ging verderop zijn heil zoeken.
Wel afgesproken dat ik hem van de week, bij hoogwater, nog een keertje opzoek.
Het werd nu immer drukker op het strand met fossielenzoekers de een wat meer ervaren dan de ander.
En als je dan als niet zo ervaren enthousiasteling iets vind dat je niet thuis kan brengen, dan vraag je het aan die doorgewinterd uitziende types in hun regengoed en hun vervaarlijk grote rugtassen.
Zo kwam er een vrouw naar ons toe met een stuk dat ik onmiddellijk herkende als een deel van een leefkamer van een Phylloceras heterophyllum.en vroeg of ik het even ter hand mocht nemen omdat ik iets bijzonders zag: een vijftal gelijkvormige, ronde putjes in de schelp.
Overduidelijk tandafdrukken van, ik vermoed, een Ichtyo- of plesio- saurus en dat maakt dan zo`n gedeeltelijke ammoniet tot een topvondst!
Ik heb haar gefeliciteerd met deze vondst en haar op het hart gedrukt dit op het engelse forum te laten zien of/en er mee naar het NHM te gaan, haar wel gewaarschuwd dat er een kans is dat ze zo`n stuk dan graag daar willen houden...
Dat risico wilde ze wel nemen, sportief.
Inmiddels vertelde het toegenomen geruis van de zee dat het water alweer aan het op komen was, dus heb ik een aantal van mijn knollen geklopt en daar wat leuke pos/neg ammonieten aan overgehouden. De rest, de echte goede, gaan heel mee naar huis.
Geen max tegengekomen, de rugzak was goed te dragen.
Samen met Malcolm over het alternatieve pad weer naar boven geklommen en afgesproken dat we elkaar morgenochtend weer treffen, het is een plezierige vent en heeft me laten weten dat hij voor een volgende eventuele trip wel zaken voor me kan regelen en dat is alleen maar heel prettig natuurlijk.
Ik denk er wel degelijk over om volgend jaar weer Yorkshire te doen, dus Stijn gaat nog van me horen, vermoed ik zo...
In Rosedale cottages aangekomen mijn spullen verhuisd, daarna boodschappen gedaan en nu eten gemaakt.
Dus ik ga maar es aan tafel,
Tot morgen.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 08-04-2016 om 20:20 NL]

[Bewerkt door Elbert op 09-04-2016 om 21:27 NL]

[Bewerkt door Elbert op 08-12-2016 om 22:18 NL]

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 09 apr 2016, 22:25

Hallo, Walter en Marcel zijn anderhalf uur geleden in goede orde gearriveerd en we zijn al even de stek, van afstand weliswaar, wezen observeren.
Het was net hoogwater en het grootste tij van deze maand met een getijdeverschil van 5,5 meter, geen supertij, maar toch niet te verwaarlozen.
Voordat we morgen vroeg het strand op gaan, zijn er dus 2 grote tijen overheen geweest en ik vertrouw erop dat dit weer ruim voldoende materiaal zal doen uitspoelen.
Dat was vanmorgen ook het geval en ik was nu wel de eerste die ter plaatse was en dat heeft een hoop materiaal opgeleverd, waar een paar verrassingen bij zaten; zoals een stuk van dezelfde Phylloceras als die mevrouw gister had gevonden, compleet met minimaal drie goed zichtbare tandafdrukken (foto`s), twee stuks Catacoeloceras sp.; een lid van de Dactylioceraten familie dat heel veel minder voorkomt dan overgrootvader D. commune, een heel mooie Hildoceras cf. lusitanicum van ca. 12 centimeter pos en neg., een bijzonder goed geconserveerde kleine Dactylioceras sp. die ook de insnoering bij het einde van de leefkamer goed laat zien (foto) en voor zover ik weet is dat ongebruikelijk bij Dacs van deze afmeting; sexueel dimorfisme?
En last but not least een flink fragment van een vis, het staart gedeelte ervan.(foto)
Walter heeft ook een overzichtsfoto gemaakt van een aantal van de meest opmerkelijke vondsten en daar zitten er aardig wat van vandaag bij.
De lijst ervan geef ik hieronder, vermits het lukt om het spul op het internet te krijgen, want de jongens hier ervaren nu ook zelf wat een crime dat Engelse plattelandsinternet is.
Ook een sfeerfoto van een kratje met hoofdzakenlijk ongebroken nodulen, dat heb ik voorin de auto gezet om het gewicht van de fossielen die achterin staan een beetje te compenseren.
Het was in meer opzichten een merkwaardige dag; vanmorgen koud met veel regen en moeder natuur speelde ook weer verstoppertje; regen, capuchon op, en weer droog.
Capuchon omlaag en woesh, daar was ze weer...en dat drie uur aan een stuk.
Pas tegen de tijd dat ik aan vertrekken begon te denken knapte het weer op en maakte de voorjaarszon dat ik nu toch enigszins met een verbrand koppie zit.
Heb er daarom ook een wandeling over het abrasievlak aan vast geknoopt, gewoon om een beetje te genieten van het weer en een eventuele semicelatum/ tenuicostatum knol op te kunnen rapen uit de geulen die bij laagwater bereikbaar worden.
Dat werd uiteindelijk 1 semicelatum, maar het ding brak in stukken bij het openen van de knol helaas...
Daarna weer klifop en me op de komst van Marcel en Walter gaan voorbereiden.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 11-04-2016 om 18:25 NL]

[Bewerkt door Elbert op 11-04-2016 om 18:27 NL]

[Bewerkt door Elbert op 09-10-2016 om 18:30 NL]

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 10 apr 2016, 20:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, het moge duidelijk zijn dat we wat computer en verbindingsproblemen hebben ondervonden en opgelost vooraleer we nu de foto`s daadwerkelijk plaatsen.
Deze 3 foto`s zijn: een " kratje voorin de auto, de verzameling bijzondere fossielen en de gebeten Phylloceras sp.".
Op de tweede foto, van de bijzondere fossielen, van boven naar beneden en van links naar rechts:

- gebeten Phylloceras sp.- Eleganticeras p/n - Eleganticeras neg.- Hildoceras cf bifrons p/n

- Harpoceras exaratum - Dactylioceras sp. - merkwaardige belemniet - mysterie fossiel
( coproliet?)

- stukje git - Catacoeloceras sp.- Dactylioceras sp. - Dactylioceras gracile - Hildoceras sp. op matrix

- groot belemniet phragmocone/ proostacone - 2 x Dactylioceras sp.

- vissestaart (Gyrosteus?) - Dactylioceras sp. - Porpoceras (?)

[Bewerkt door Elbert op 10-04-2016 om 20:03 NL]

[Bewerkt door Elbert op 10-04-2016 om 21:02 NL]

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 10 apr 2016, 20:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleine maar fijne Dactylioceras sp., de vissestaart, en de Hildoceras cf. bifrons.

[Bewerkt door Elbert op 10-04-2016 om 21:00 NL]

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 10 apr 2016, 21:07

Afbeelding

Marcels eerste dag resultaat.
Marcel: "redelijk, voor een eerste kennismaking "...

Dat ik telkens een nieuw antwoord plaats, heeft te maken met de technische beperkingen die we hier ervaren. Sorry daarvoor...
groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 10-04-2016 om 20:11 NL]

Elbert

galgowanda

Bericht door galgowanda » 10 apr 2016, 21:34

oh wat lees ik met plezier deze verslagen!!
geweldig!!
zo herkenbaar allemaal, zelf gaan we jaarlijks in de zomer een week of 4, en kan dan ook haast niet wachten na zoveel aanstekelijks om ook weer te gaan ;)
inmiddels liggen hier ook al dozen vol knollen te wachten om open gemaakt te worden, wat nog een hele klus zal worden, en raar genoeg hoop ik dat we aankomende zomer weer in kunnen laden hihi!!
Als jullie tenminste nog wat laten liggen ;)
Geniet er nog van samen daar!!!!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 10 apr 2016, 21:53

Prachtig allemaal,wil ik ook eens heen in mijn leven ;)

GR Pascal

strandjutters

Elbert

Bericht door Elbert » 10 apr 2016, 22:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, bij deze wat omgevingsfoto`s van Port Mulgrave:

1. bovenaan het pad; Marcel uitkijkend over de Noordzee.
2. zicht op "de slump" , midden op de foto. In de verre achtergrond Kettleness.
3. onderweg naar "de slump", het water is hier ongeveer op zijn hoogst.
4. zicht, vanaf halverwege de klim, op de restanten van Port Mulgrave. Rechts het touw of wat er voor door moet gaan...

Het verhaal van vandaag komt er morgen achteraan, aan de foto`s kun je zien wat voor weer het was...

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 09-10-2016 om 18:38 NL]

Elbert

Plaats reactie