Trip Marokko 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
suffeleersT
Antw: Trip Marokko 2016

Bericht door suffeleersT » 02 mei 2016, 17:14

Leuk om zo die couches eens te kunnen zien zonder er te geraken.
Ben benieuwd welke er nog volgen.
Leuk verslag om te volgen.

Toch spijtig dat we ze hier niet over enkele kilometers kunnen blootleggen :)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 02 mei 2016, 18:46

Ik kan inderdaad vooral aanvullen dat de 'Dicranurus' die later Crotacephalus bleek uit het bankje kwam dat de lokale zoekers lieten zitten. Net als twee opgerolde Reedops -en, en zelfs een Cyphaspis hoofdje. Er zat zoveel in dat ik me afvroeg waarom iedereen dit liet zitten. Het was immers zo bereikbaar, ttz blootgelegd door een hoop noeste marokkaanse arbeiders.

Nog een ander fenomeen bij Mimounte was dat er kort voordien enkele prospectieboringen waren geweest naar een kwartsader. Ik heb er even rondgekeken, maar noemenswaardige vondsten bleven helemaal uit. Naast wat goethiet en sideriet kon ik niets anders dan kwarts vinden.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Stijn
Contacteer:

Bericht door Stijn » 02 mei 2016, 18:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ivo in de second l'Atchana couche. Danny's vondst op de storthoop van een Crotacephalus en kwartskristallen.

Eldredge 1996

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 02 mei 2016, 19:00

Knap hoor jongens.. Ga er maar lekker mee door! :)

Groetjes,

Gunther

Stijn
Contacteer:

Bericht door Stijn » 02 mei 2016, 19:02

Bovendien zou zich helemaal aan het begin hetzelfde afspelen zoals bij Ou Driss, maar dan met een minder prettig einde. Terwijl ik nog m'n rugzak aan het klaarmaken was, vertrok de groep al richting de couche. Nog geen 200 m verder, hoor ik roepen: goniatiet gevonden! Ik kon het haast niet geloven. Enkele minuten later loop ik over diezelfde keienvlakte en vind niets. Pas na een half uur zoeken in de couche kom ik eindelijk te weten wie de vondst deed. Ik wou die wel eens zien, die goniatiet. Nah, wat een bummer. Het bleek een gasteropode te zijn, vermoedelijk uit het Ordovicium omdat we er ook resten van Colcoporyphe vonden. En bovendien niet eens goed bewaard. Bij het terugwandelen naar de lunch, vonden we er nog een, een grote, en later nog een. Spijtig dat dit geen goniatieten waren. Wel waren zoals Frederik al meldde de orthoceren rijkelijk aanwezig. Bij een hoopje bijelkaargelegde (en achtergelaten!) vondsten van de lokale zoekers, vind ik nog een perfect overlangs gespketen orthoceer (sorry geen foto, het was me op dat moment even te warm om na te denken) van enkele cm diameter met een trilobietenstukje in de woonkamer. Nou die is wel mee.

Eldredge 1996

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 02 mei 2016, 19:48

Dit blijft heel interessant om te volgen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Trip Marokko 2016

Bericht door Frederik » 02 mei 2016, 20:15

Stijn schreef:
Het bleek een gasteropode te zijn, vermoedelijk uit het Ordovicium omdat we er ook resten van Colcoporyphe vonden.
Ik vermoed toch Devoon. Ze zijn gekend, Calymeniden uit het vroege Devoon. De bewaringstoestand van het stuk wees ook in die richting.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

drongen

Bericht door drongen » 02 mei 2016, 20:31

Schitterend verslag, bijzonder interessant, dit is echt smullen!

Peter

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 02 mei 2016, 22:05

Stijn schreef:
lBij een hoopje bijelkaargelegde (en achtergelaten!) vondsten van de lokale zoekers, vind ik nog een perfect overlangs gespketen orthoceer (sorry geen foto, het was me op dat moment even te warm om na te denken) van enkele cm diameter met een trilobietenstukje in de woonkamer. Nou die is wel mee.

Leuk verslag zeg, en bijzonder mooie foto's! En Stijn, ik neem aan dat je er wel eentje voor hebt teruggelegd?

Groeten,
Koen

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Bericht door leclused » 03 mei 2016, 14:19

Stijn schreef:
man made coral reef :)
Zijn dat vooral Rugosa solitaire koralen die ik daar zie? Persoonlijk kom ik die momenteel ook vaak tegen maar dan ondergronds in een nieuwe grot in België waar ik als speleoloog aan het werken ben.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 937&type=3

Dagobert L'Ecluse

Plaats reactie