Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Toch wel een andere soort. Jou stuk toont duidelijke bundels (fascicels). Ik dacht dat deze in het Ilten-boek van Voigt afgebeeld is. Ik ben nu op het werk, heb het boek dus niet hier. Maar ik dacht dat de naam Lichenopora stellata was. Kijk een bij de beschrijving van deze soort,
daar staan enkele Lichenopora's afgebeeld. De soort is niet op de platen achteren in het boek!
Groeten,
Oliver
daar staan enkele Lichenopora's afgebeeld. De soort is niet op de platen achteren in het boek!
Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
ik dacht ook cellenbundeltjes te zien op de foto's van het tweede specimen van jouw fotoreeks of is dat niet zo?
Mijn exemplaar heeft zeker die bundels en die zie ik ook op de tekening van d'Orbigny.
Ik ben wel niet zeker naar welk werk van Voigt jij refereert, maar waarschijnlijk heb ik dat Ilten-boek niet.
Beste groeten
Lugo
ik dacht ook cellenbundeltjes te zien op de foto's van het tweede specimen van jouw fotoreeks of is dat niet zo?
Mijn exemplaar heeft zeker die bundels en die zie ik ook op de tekening van d'Orbigny.
Ik ben wel niet zeker naar welk werk van Voigt jij refereert, maar waarschijnlijk heb ik dat Ilten-boek niet.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
nee, mijn stuk toont geen bundels.
Het boek dat ik bedoel is "Das Maastricht-Vorkommen von Ilten bei Hannover und seine Fauna mit bes. Berücksichtigung der Groß-Foraminiferen und Bryozoen. (Voigt, 1951).
Hierin staat een soort namens Lichenopora stellata, die actueel Domopora stellata (Goldfuss, 1826) zou moeten heten.
Groeten,
Oliver
nee, mijn stuk toont geen bundels.
Het boek dat ik bedoel is "Das Maastricht-Vorkommen von Ilten bei Hannover und seine Fauna mit bes. Berücksichtigung der Groß-Foraminiferen und Bryozoen. (Voigt, 1951).
Hierin staat een soort namens Lichenopora stellata, die actueel Domopora stellata (Goldfuss, 1826) zou moeten heten.
Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
bedankt voor deze titel; dit boek heb ik momenteel nog niet.
Mag ik dan concluderen dat mijn specimen met de cellenbundels een Domopora stellata ( Goldfuss, 1826) is, of is dit te kort door de bocht?
Groeten
Lugo
bedankt voor deze titel; dit boek heb ik momenteel nog niet.
Mag ik dan concluderen dat mijn specimen met de cellenbundels een Domopora stellata ( Goldfuss, 1826) is, of is dit te kort door de bocht?
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Ja, dat mag je naar mijn mening concluderen.Lugo schreef:
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Bij deze nog twee kolonieen die ik niet op naam kan brengen kan.
Foto's 1+2: Een vreemde unilamelaire kolonie met chaotisch gerangschikte aperturae.
Ik heb geen idee!
Foto 3: Verglijkbare soorten zijn Lichenopora ovallata (Marsson, in Voigt, 1951) of Discosparsa rosula (v. Hagenow, 1839 in Marsson, 1889). Beide vind ik echter inde recentere literatuur, of op bryozone niet terug.
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
die chaotische unilamellaire ben ik ook al eens tegen gekomen in het gruis, maar in de boeken heb ik nog nergens een gelijkaardige afbeelding gezien.
Wat het tweede specimen betreft, heb ik jouw foto vergeleken met de afbeeldingen en beschrijvingen in Marsson, 1887.
Wat Marsson benoemt als Defrancia obvallata komt niet overeen met jouw specimen, maar de gelijkenis met Discosparsa rosula is al een stuk beter.
Doch nog dichter bij jouw specimen komt de afbeelding van Discosparsa costata (: zeker het zicht van de bovenzijde klopt).
Maar deze benaming kan ik inderdaad niet meer vinden op de site van Bryozone, maar ze staat wel in de taxa 1887 lijst van bryozoa.net.
Het is niet altijd eenvoudig.
beste groeten
Lugo
.
die chaotische unilamellaire ben ik ook al eens tegen gekomen in het gruis, maar in de boeken heb ik nog nergens een gelijkaardige afbeelding gezien.
Wat het tweede specimen betreft, heb ik jouw foto vergeleken met de afbeeldingen en beschrijvingen in Marsson, 1887.
Wat Marsson benoemt als Defrancia obvallata komt niet overeen met jouw specimen, maar de gelijkenis met Discosparsa rosula is al een stuk beter.
Doch nog dichter bij jouw specimen komt de afbeelding van Discosparsa costata (: zeker het zicht van de bovenzijde klopt).
Maar deze benaming kan ik inderdaad niet meer vinden op de site van Bryozone, maar ze staat wel in de taxa 1887 lijst van bryozoa.net.
Het is niet altijd eenvoudig.
beste groeten
Lugo
.
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Beste Luc,
bedankt voor jouw reactie. Ik heb de afbeeldingen en beschrijvingen van Marsson nog eens bekeken. Ik moet zeggen dat D. rosula beter (fig. 6) passt dan D. costata (fig. 5). Althans heb ik een probleem met de concave bovenzijde en de aanhechtingsvlakte. Marsson beschrijft deze als klein en steelvormig. Mijn kolonie is echter met de complete onderzijde op het substraat gegroeit. De bovenzijde passt echter perfect met zijn beschrijving.
De vraag is of de "aanhechtings-strategie" een taxonomisch gezien uisluitend kenmerk is.
Er bestaan vele soorten, die hun groeistrategie gedurende de ontwikkeling veranderen. Neem bvb. de vele cyclostomata die zich eerst horizontaal uitbreiden en later pas erecte takken vormen (Osculipora, Reteporidea, Idmidronea etc.). Sommige soorten vormen unilammelaire EN bilammelaire kolonieen.
Vandaar...
Ik hou het op het moment dus op Discosparsa rosula, maar zal de recherche nog niet afsluiten. Het zou ook een jonge Lichenopora kunnen zijn.
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 22-11-2016 om 16:08 NL]
Hoi Oliver,
ik begrijp jouw redenering en met het stuk in de hand kan jij zeker een beter oordeel vellen.
Op foto kon ik de bredere rand van D. rosula niet zien, maar misschien is hij er wel.
Beste groeten
Lugo
ik begrijp jouw redenering en met het stuk in de hand kan jij zeker een beter oordeel vellen.
Op foto kon ik de bredere rand van D. rosula niet zien, maar misschien is hij er wel.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Deze voormiddag heb ik het fototoestel nog eens bovengehaald om enkele bryozoa uit de Meerssen Kalksteen van de ENCI groeve te fotograferen.
Het exemplaar op de eerste foto is volgens mij een Callopora tegulata Voigt, 1987 met de duidelijk omrande mondopeningen, die als dakpannen lichtjes over mekaar lijken te schuiven.
Dit is een incrustrerende soort en het is de eerste maal dat ik zo een fragment tegen kom.
Nummer twee is een klein en fragiel bilamellair fragment van een Escharifora papyracea ( von Hagenow, 1851 ). Dat vermoed ik althans, want de poriën, die normaal elke cel omranden, zijn niet direct zichtbaar. Wel zijn hier en daar de typische kleine kapjes boven de mondopeningen aanwezig.
Het derde specimen heb ik nog niet kunnen determineren.
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites