Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 25 nov 2011, 22:42

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,bij deze de foto's.Ik geniet er nog elke minuut van.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 nov 2011, 12:44

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanmorgen deze twee gevonden,ik denk één recent en één fossiel.Het tij was te sterk vandaag en de goede laag was niet te bespeuren.Een emmer residu meegenomen ,maar ik verwacht er maar weinig van,we zien wel.GR

strandjutters

firefossiel

Bericht door firefossiel » 27 nov 2011, 13:47

Dit zijn inderdaat trivia's strandjutters.

groet firefossiel

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 nov 2011, 14:56

Hallo,ja volgens mij ook.GR

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door jordyvanderbeek » 27 nov 2011, 16:58

firefossiel schreef:
Dit zijn inderdaat trivia's strandjutters.

groet firefossiel
Das pas humor :D

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 nov 2011, 17:21

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,de springtij wou niet echt meewerken in mijn zoektocht naar Trivia's.IK heb dubbel zo hard moeten werken en zoeken voor de laatste vier,dan voor de veertig vorige.Ik denk dat bij kranktij de zee meer tijd heeft om alles op de juiste plaats te brengen.Vanmorgen had ik geen enkele,maar in mijn emmer residu zaten deze twee.Ik vind het wel belangrijk waneer ik moet gaan zoeken,en bij welk tij.Dat is ook de reden dat ik alles in de gaten hou,wat tij en wind betreft.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 29 nov 2011, 17:27

Hoi Strandjutter!

Allereerst bedankt voor je email. Ik stel het op prijs dat je me via deze weg de aandacht probeerde te trekken voor je triviatopic. Je hebt er aardig wat gevonden zie ik, leuk!!

Op de Nederlandse en Belgische kusten komen zeker 3 fossiele, (misschien een 4e) en 2 recente trivia's voor.

Fossielen:
Trivia coccinelloides
Trivia arctica
Trivia monacha
Trivia excoccinella(wordt nog onderzocht)

T. arctica en monacha komen ook recent voor.
Aan het aantal ribbels kan je niet zien welke soort je hebt. Wel aan de breedte van de mond, breedte van de lip. De vorm in het algemeen vanaf de rug gezien en ook de bolle of afgeplatte rug zegt iets over de soort. De dorsale lijn, die over de rug loopt, komt doordat het volwassen dier een lijn 'polijst/uitslijt' doordat hij een mantel over de schelp een haalt.

Jonge dieren zijn vrijwel glad en hebben geen ribbels, deze ontstaan in het volwassen stadium. Afhankelijk van temperatuur en voeding, variert de schelp in grootte. 4mm mazen voor je zeef werkt prima, kleiner zal je ze zeker niet aantreffen.

Ik zal ook proberen foto's te posten. Uiteraard ben ik altijd bereid te ruilen en kopen ;)

Groetjes Bram

Brammiej

Bericht door Brammiej » 29 nov 2011, 17:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een selectie uit mijn collectie. Momenteel heb ik 247 gedetermineerde fossiele trivia's en 373 recente. Alles goed voor 78 soorten.

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 29 nov 2011, 17:40

Hallo Brammiej,kun je reeds iets vertellen over de tot nu toe al gevonden Trivia's.Of moet ik andere foto's plaatsen ,en hoe doe ik dat het best,je laat het maar weten.GR Pascal(Of als je er ééntje ziet waarvan je graag meerdere foto's zou willen zien)

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 03 dec 2011, 14:00

Hoi,

Wat je kunt doen is eerst alle gelijk ogende bij elkaar zetten. Als je een determinatie wilt, kan dit wel per schelp, alleen heb ik dan een foto van bovenaf, onderzijde en zijaanzicht nodig. Daarnaast de afmeting en of er een klein knobbeltje aan de 'voorkant' zit.(Dit knobbeltje geeft aan of het dier een juveniel is, of nog verder had kunnen groeien;)) Het is geen probleem als en kleine gaatjes in de schelp zitten, maar er mag niet te veel lip ed. ontbreken.

Groetjes Bram

Gesloten