Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Heel mooi, Oliver en wederom knappe foto's.
De Bryozoa soorten rijkdom uit het Maastrichtiaan is haast niet te overzien.
Enkele van die soorten zijn inderdaad,gezien hun uitgesproken kenmerken, vrij eenvoudig te determineren.
Maar voor vele andere soorten is dat niet het geval en bvb voor het geslacht Porina is daarenboven de beschikbare literatuur ook nog eens verwarrend.
Lugo
De Bryozoa soorten rijkdom uit het Maastrichtiaan is haast niet te overzien.
Enkele van die soorten zijn inderdaad,gezien hun uitgesproken kenmerken, vrij eenvoudig te determineren.
Maar voor vele andere soorten is dat niet het geval en bvb voor het geslacht Porina is daarenboven de beschikbare literatuur ook nog eens verwarrend.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Ik heb er weer eentje kunnen determineren; uiteraard opnieuw uit de Meerssen Member van ENCI.
Het betreft een Stamenocella cuvieri ( Von Hagenow, 1851 ) en deze soort werd door Voigt opnieuw beschreven in " Bryozoen der Kunrader Schichten in Süd-Limburg " .
Dit mosdiertje vormt zeer fragiele bilamellaire blaadjes van ongeveer 5 mm breedte en is samengesteld uit langwerpige cellen met een langerekte mondopening.
De randen omheen de mondjes zijn lichtjes verhoogd. En onder elke mondopening ligt een heel klein avicularium, dat door Von Hagenow nog omschreven werd als een puntvormige omrande nevenporie.
Dit is het enige fragment van deze soort, dat ik tot nu toe heb gevonden
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hallo Luc,
mooi stuk en super in beeld gebracht. Met S. cuvieri ben ik eens.
Ik zelf heb in Romontbos een vergelijkbaar stuk in de Kalk van Nekum gevonden. Kwa vorm zou ik zeggen dat dit ook een Stamenocella is. Alleen ontbreken de avicularien. En dit maakt het een beetje moeielijk.
Beide autoren noemen echter nog een ander soort: Stamenocella (Eschara) scindulata. Alleen zie ik weinig gelijkenis met de tekening in Hagenow's werk. De foto in Voigt's boek heeft meer gelijkenis en hij schrijft dat er "vaak (oft)" avicularien ontwikkelt zijn. Dit betekend dus: niet altijd.
Misschien heb jij nog een tip...
Beste Groeten,
Oliver
Oliver,
dit lijkt mij inderdaad een moeilijke om te determineren, al denk ik ook dat Stamenocella scindulata een sterke kanshebber is.
Ik kan niet direct een andere soort vinden, die in de buurt komt.
Lugo
dit lijkt mij inderdaad een moeilijke om te determineren, al denk ik ook dat Stamenocella scindulata een sterke kanshebber is.
Ik kan niet direct een andere soort vinden, die in de buurt komt.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Mart schreef laatst dat je de beste vondsten thuis doet. Inderdaad openbaren oude stukken in de verzameling soms dingen, die je van tevoren niet gezien hebt.
2012 vond ik een mooie grote kolonie van Hagenowinella odontophora (v. Hagenow, 1851) in 'T Rooth (Nekum member). Toen ik het stuk gisteren nog eens onderzoekt heb, zag ik dat er een kleine incrusterende bryozoa-kolonie (Plagoecia?) op zit. Hier de foto's.
Beste Groeten,
Oliver
Dit is inderdaad heel speciaal.
Kan het zijn dat die kleine kolonie een Tubulipora parasitica von Hagenow, 1851 is.
Het lijkt in elk geval erg sterk op de afbeelding en beschrijving (p. 14 en tab I fig1) in het werk van von Hagenow.
Lugo
Kan het zijn dat die kleine kolonie een Tubulipora parasitica von Hagenow, 1851 is.
Het lijkt in elk geval erg sterk op de afbeelding en beschrijving (p. 14 en tab I fig1) in het werk van von Hagenow.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Spongebob
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 648 times
Oei, wat is die mooi zeg!hubertus68 schreef:
2012 vond ik een mooie grote kolonie van Hagenowinella odontophora (v. Hagenow, 1851) in 'T Rooth (Nekum member). Toen ik het stuk gisteren nog eens onderzoekt heb, zag ik dat er een kleine incrusterende bryozoa-kolonie (Plagoecia?) op zit.
Time fades away (Neil Young)
- hubertus68

Bedankt Tom!
Ik moet zeggen dat ik – en ik denk dat ik ook voor de overige bryozoa-verzamelaars spreek – altijd gefascineerd ben van de diversiteit en esthetiek van deze diertjes.
Fascinerend is vooral de bewaartoestand van kleinste details, die vaak niet dikker/groter zijn dan een honderdste millimeter. Hier een voorbeeld van Lunulites hagenowi (v. Hagenow, 1851).
Beste Groeten,
Oliver
P.S.: In Jürgen Höflingers nieuw boek over de Krijt-brachiopoden ben ik jouw naam heel vaak tegengekomen onder de afbeeldingen van de Krijt-brachiopoden. Ik heb nog een paar liggen, die ik niet op naam brengen kan. Kan ik jouw benaderen?
- hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Hoi Luc,Lugo schreef:
Dit is inderdaad heel speciaal.
Lugo
de determinatie van deze tubuliporine cyclostome bryozoa is bijna niet mogelijk als sommige details niet bewaard zijn. Tot deze horen bvb. de "erecte stokken/takken" (weet niet wat het op Nederlands is) of het bestaan van gonozooiden. Er bestaan zeer vele die zulke incrusterende bases vormen. Plagoecia is maar een soort...
Overigens: het werk van Hagenow en de werken van Voigt zijn niet de eingste boeken over Boven-Krijt-bryozoa. Ik stuur je graag een paar PDF-files als je wil.
Beste Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
Oliver,
ik ben het eens met jouw stelling dat inderdaad bepaalde details moeten zichtbaar zijn om correct te kunnen determineren.
Bij mij ontbreekt ook dikwijls relevante literatuur hierover.
Dus jij mag mij altijd de pdf files doorsturen, die jij hebt over dit onderwerp, ik zou dit heel erg appreciëren.
mvg
Lugo
ik ben het eens met jouw stelling dat inderdaad bepaalde details moeten zichtbaar zijn om correct te kunnen determineren.
Bij mij ontbreekt ook dikwijls relevante literatuur hierover.
Dus jij mag mij altijd de pdf files doorsturen, die jij hebt over dit onderwerp, ik zou dit heel erg appreciëren.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites