fossieltrip Yorkshire coast 2016
Antw: fossieltrip Yorkshire coast 2016
Hallo, afgelopen donderdag hadden we Saltwick bay op het programma staan, een betrekkelijk eenvoudig te bereiken locatie.
Maar omdat het tij steeds later in de dag valt, hadden we in de ochtend de gelegenheid om Whitby Museum te bezoeken, een echte must voor geinteresseerden in fossielen en Yorkshire in het algemeen.
Foto`s 1 t//m 3 geven een beeld van dit museum dat nog steeds de sfeer van de 19e eeuw ademt.
We werden welkom geheten door een van de oudgedienden van het museum, zelf ook fossielenverzamelaar, en voor we het wisten waren we verwikkeld in een heerlijke portie "fossilgossip'" waarbij de gedane vondsten en de diverse wederzijdse bekenden als Mike Marshall de revue passeerden en de schitterende dingen die hij in de laatste jaren heeft laten zien. Maar daarover morgen meer.
Na dit, als altijd, leuke en leerzame museumbezoek werd het langzamerhand tijd om richting Saltwick Bay te gaan.
Maar niet voordat we, op Marcel`s verzoek, nog een rondje door het oude stadscentrum van Whitby zelf maakten, daar wilde hij nog wat plaatjes schieten.
( voel je niet gehinderd om die ook in dit topic te plaatsen hoor, Marcel...)
Whitby is een schitterend voorbeeld van een oud engels havenstadje, met vele attracties en het bezoek meer dan waard.
Daarop werd het echt tijd om naar Saltwick te gaan en we keerden terug naar de auto en gingen op weg.
Maar ondanks dat ik er toch meermalen geweest ben, konden we het juiste weggetje niet meer terugvinden!
De bevreemdende ervaring dat het hele weggetje schijnbaar volkomen verdwenen was! en je aan jezelf gaat twijfelen.
Nog een paar keer heen en weer gereden en uiteindelijk heb ik Walter gevraagd een afslag te nemen, meer op intuitie dan op parate kennis.
Dat bleek dan toch het juiste pad te zijn; doordat er nieuwe vakantiehuisjes gebouwd zijn en het bordje "Saltwick Bay" verdwenen is, viel het even niet mee om het juiste weggetje te vinden.
Voor degenen die er evt. ook naar toe willen; het weggetje gaat door "Whitby Caravan Park" langs de weg langs de kathedraalruine die van Whitby naar Hawsker voert.
Eenmaal op de kliftop aangekomen, was het water nog behoorlijk hoog en hoefden we ons nadrukkelijk niet te haasten en hebben we ons op het gemakje omgekleed en zijn we het goed onderhouden klifpad afgedaald en beneden kon het zoeken, in zuidelijke richting, een aanvang nemen.
Zie foto 3 t/m 6.
Vanwege het nog hoge water waren we genoodzaakt om nogal dicht langs de kliffen te lopen en dat beviel mij maar heel matig, want ondanks dat Saltwick Bay makkelijk bereikbaar is, wil dat niet zeggen dat deze locatie geen risico`s zou hebben.
De zandsteen bovenin de 50 a 60 meter hoge klif hangt over en heel af en toe komen er stukken steen naar beneden vallen die meters groot zijn en tonnen wegen.
De nare eigenschap van zandsteen is dat het niet waarschuwt ; zonder vooraf gekraak of voorafgaand vallende kleine stukjes die aangeven dat er iets staat te gebeuren, is er ineens een gedaver van vallend grof gesteente en als je er te dicht bij staat, heb je geen schijn van kans, weet ik uit eigen, angstige, ervaring.
Dus, als het mogelijk is, afstand houden!
Kan dat niet; snel doorlopen en schietgebedjes doen...
Aan de klifvoet, tussen het gevallen zandsteen, liggen ook de zaken die uit de schalie zijn komen vallen en al vlot begonnen we interessante zaken op te rapen.
Geen grote hoeveelheden, maar we hebben die middag een heel grote verscheidenheid aan boven Lias fossielen opgeraapt: natuurlijk Dactylioceras commune en athleticum, maar Walter had o.a. ook een bijzonder mooi exemplaar van D. delicatum en verder heb ik Hildoceras, Pseudolioceras, Catacoeloceras en Zugodactylites, alsmede bivalven, belemnieten en fossiel hout voorbij zien komen.
Ook de resten van de "Admiral von Tromp" ; uiterst fotogenieke wrakstukken van een vissersschip dat hier, lang geleden, op de rotsen is gelopen.
Zie voor dat laatste ook de site van Yorkshirecoastfossils, afdeling fotografie...
Gaandeweg de dag knapte het weer steeds verder op en werd het een plezierige middag zoeken met een heel leuk resultaat op een schitterende locatie.
Wat wil een mens nog meer?
Morgen nog eenmaal Port Mulgrave, vooraleer het zaterdag is en we al weer; bye, bye, tegen Yorkshire moeten gaan zeggen.
Tot morgen, Bert
[Bewerkt door Elbert op 19-04-2016 om 22:15 NL]
Elbert
- Everhardus
Hallo, voor de laatste zoekdag had ik een vol programma; Port Mulgrave `s ochtends vroeg, dan, met zijn drieen, naar Mike Marshall en daarna gedrieën terug naar Port, voor een allerlaatst bezoek aan de slump.
Omdat het tij elke dag later is, had ik me gerealiseerd dat ik ook vroeg in de morgen, met opkomend water nog even kon zien wat er aan nieuw materiaal was uitgespoeld.
Marcel en Walter wilden er niet zo vroeg uit (05.00u.), maar wellicht ben ik net een streepje fanatieker en wilde ik weer de eerste op het strand zijn...
Dus ik was er op tijd uit en idd de eerste op het strand; prachtige morgen, met schitterende kleuren in de lucht, net poollicht.
En de zee beloonde me ruim voor het vroege opstaan; "the early bird catches the worm" in dit geval; the early Bert en er lag weer meer dan genoeg goed spul.
De beste vondst was een dikke Peronoceras en andere mooie exemplaren in knollen die ik niet open geklopt heb, dat doe ik liever thuis.
Met een volle rugzak weer naar boven geklommen en net op tijd voor de koffie en daarna met Marcel en Walter door naar de workshop van Mike, zie foto 1 t/m 5.
Wordt vervolgd...
[Bewerkt door Elbert op 20-04-2016 om 16:51 NL]
[Bewerkt door Elbert op 20-04-2016 om 18:58 NL]
Elbert

Vervolg;
Het bezoek aan de workshop van Mike had ook tot doel om wat halfgeprepte ammonieten die Marcel in Frankrijk gevonden had,( foto 1), te laten bekijken en evt. te laten voltooien door Mike.
Laatstgenoemde zag dat wel zitten en dus hebben we die ammonieten bij Mike achtergelaten en zouden we die `s avonds weer terug ontvangen.
Verder de zaken gezien waar Mike nu aan werkt en zijn voorraad nog ongeprepareerd materiaal met enig ontzag bekeken.( foto`s vorige post )
Daarna was het terug naar Port en via het steile pad met touwen naar beneden (foto 2),
waar we, wederom, een rijk gevuld strand aantroffen waar Walter wat mooie groundshots + het vervolg heeft gefotograveerd. (de overige foto`s).
Heerlijke laatste middag op het strand en vriend max was overal te vinden...
De vrijdagavond zijn we, vergezeld door Mike en zijn vriendin, samen wezen eten in de Brown cow in Hinderwell en hebben een genoeglijk einde gebreid aan deze fossielzoektrip.
Ook kreeg Marcel zijn ammonieten terug, ze waren voltooid.
En alsof Yorkshire duidelijk wilde maken dat het tijd werd om te gaan, regende het pijpestelen en koud!!!
De zaterdag was de dag van inpakken en wegwezen; ik heb Marcel en Walter rond 10 uur uitgezwaaid en ben zelf eerst nog bij Jurassic Geological Supplies op visite geweest, lekker bijgekletst met Ian en tenslotte nog wat grote ongeprepareerde Hildoceras van hem overgenomen, ik kon het niet laten...alvorens ik koers heb gezet naar Newcastle om de ferry te halen.
Door de jachtsneeuw, jawel!
Verder een probleemloze terugreis, lekker uitgerust op de boot en nu weer thuis, moe maar uiterst voldaan.
Resumerend: prima trip geweest, veel gevonden, lekker aan de conditie gewerkt, ik ben 5 kilo afgevallen, en het gezelschap en de hulp van Marcel en Walter ( foto`s en mij leren foto`s plaatsen) waren zeer plezierig, ik kijk al weer uit naar de volgende trip met deze twee...
Voor nu, bedankt voor alle leuke reakties, ws. komen er nog wel wat foto`s van geprepareerde vondsten in een volgende post, is het over en sluiten.
P.S.: Euhh, Marcel, wil jij jouw, door Mike afgeprepareerde ammonieten nog plaatsen?
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 20-04-2016 om 17:38 NL]
[Bewerkt door Elbert op 20-04-2016 om 17:45 NL]
Elbert
- Everhardus
Als het goed is heeft Walter foto's van het prepwerk van Mike. Die wil ze wellicht plaatsen. ik had dit spul al een tijd geleden gevonden. Goede exemplaren in calciet bewaring waar ik met mijn pen geen risico wilde nemen. Mike heeft een goede straal setup en voor hem zal het appeltje eitje zijn geweest.
Verder een supertrip in een prachtige omgeving. Veel geleerd van Bert en ik hoop er zeker weer ooit te geraken. Sowieso genoten van Engeland en zeker in die hoek heb je het gevoel dat Harry Potter ieder moment om de hoek kan komen lopen....Vervelen hoef ik me met een krat knollen hier thuis niet direct.....prepwerk voor maanden....
Gr, Marcel
Verder een supertrip in een prachtige omgeving. Veel geleerd van Bert en ik hoop er zeker weer ooit te geraken. Sowieso genoten van Engeland en zeker in die hoek heb je het gevoel dat Harry Potter ieder moment om de hoek kan komen lopen....Vervelen hoef ik me met een krat knollen hier thuis niet direct.....prepwerk voor maanden....
Gr, Marcel
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
geweldig om de mooie en diverse vondsten te zien,en de trip van af de site mee te beleven.
jullie hebben super mooie spullen gevonden,en eenmaal uit geprepareerd zijn deze ongetwijfeld nog mooier.
ook de tijdstippen ,en de locaties , het weer en jullie belevenissen .zeker van jou Bert,
die geven het geheel en het verhaal nog meer een extra dimensie .
in een woord GENOTEN.
en heren welkom thuis.
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 21-04-2016 om 13:31 NL]
jullie hebben super mooie spullen gevonden,en eenmaal uit geprepareerd zijn deze ongetwijfeld nog mooier.
ook de tijdstippen ,en de locaties , het weer en jullie belevenissen .zeker van jou Bert,
die geven het geheel en het verhaal nog meer een extra dimensie .
in een woord GENOTEN.
en heren welkom thuis.
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 21-04-2016 om 13:31 NL]
-
Sluit mij hierbij aan. Geweldige verslagen.
Een mens krijgt meteen zin om er zelf heen te gaan.
Mooie vondsten en veel plezier met het preppen ervan gewenst.
Laat zeker het resultaat hier ook zien.
Welkom terug
Een mens krijgt meteen zin om er zelf heen te gaan.
Mooie vondsten en veel plezier met het preppen ervan gewenst.
Laat zeker het resultaat hier ook zien.
Welkom terug

- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Prachtig Elbert!
Vooral de plaatjes van het strand en de sfeerbeelden van Whitby laten het hart sneller kloppen.
Bedankt voor dit topic.
Vooral de plaatjes van het strand en de sfeerbeelden van Whitby laten het hart sneller kloppen.
Bedankt voor dit topic.
Time fades away (Neil Young)