fossieltjes zoeken ...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Casper
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 22 mar 2005, 20:46

vanaf cadzand iets voorbij de radartoren, een grote paal, tientallen meters hoog, met een groot ronddraaiend ding er bovenop :)

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

trilobietje

Bericht door trilobietje » 22 mar 2005, 20:55

Heb ondertussen eens opgezocht op\'t web en het betreft waarschijnlijk het natuurgebied \"Verdronken Zwarte Polder\" ?
Volgens die kaart is het ten noorden van Nieuwvliet. Wij zochten juist ter hoogte van die radartoren. Maar moesten waarschijnlijk nog verder door de hoek om gegaan/gereden zijn.

wie niet zoekt, niet vindt

trilobietje

Bericht door trilobietje » 22 mar 2005, 20:57

en we rijden gewoon door tot de geur van frieten op ons af komt ;-)

wie niet zoekt, niet vindt

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 22 mar 2005, 20:58

Casper schreef:
http://www.xs4all.nl/~pr5oost/Bewerkt/

hier staan enkele foto\'s van de mooiste vondsten.

Groeten, Casper
even de grootte\'s:

abdounia beaugei is 5 mm breed.
big meg - wortel is 8 (!) cm breed
carcharias ofzo is 3.7 (!) cm lang
carcharias.jpg is 2.3 cm lang
isurus escheri is 2.3 cm lang
isurus hastalis - groot 1 is 3.6 cm lang
isurus hastalis - groot is 3.9 cm lang
isurus hastalis - grootste is 4.6 (!) cm lang
lamna is 1.3 cm breed
Notorynchus is 2.6 cm breed
Odontaspis vorax is 1.4 cm breed
parotodus benedi is 1.4 cm lang
physogaleus latus is 1.1 cm breed
physogaleus secundus is 0.9 cm breed
striatolamia macrota - lomp groot is 4.0 (!) cm lang
striatolamia macrota 1 is 2.3 cm lang.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

mr white

Bericht door mr white » 23 mar 2005, 15:41

toch wel gemakkelijk zon \"discussie\", heb ik er ook weer eens een vindplaats bij!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 23 mar 2005, 16:25

Ja Abdounia is allicht een Abdounia beaugei. Die Carcharias of zo is inderdaad een Carcharias of zo:) Allicht zo’n vorax type, maar aangezien voor mij O. vorax niet bestaat, noem ik dat een Carcharias cuspidata. Die Lamna is een rare Lamna, maar kan zijn. Die vorax is een Carcharias acutissima en die Parotodus van 1.4cm is geen Parotodus. Ook je twee ‘Striatolamia’s’ zijn zeker en vast Carchariassen (acutissima of cuspidata).

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 17:06

oei... dat is bijna allemaal verkeerd gedetermineerd dus :(
maar ik was ook nog lang niet zeker, ik heb voor veel tanden gewoon maar wat gegokt, om de foto\'s een naam te kunnen geven. uitgebreide determinatie heb ik nog niet echt gedaan.

ik heb nog even goed gekeken naar die carcharias ofzo, ik kom er niet uit welke carcharias het is, of misschien zelfs een Striatolamia macrota?
kun je een paar kenmerken geven waarmee ik deze kan onderscheiden? ik kijk namelijk net op je site en zie dat kenmerken die ik eerder als typisch voor striatolamia beschouwde, ook wel in mindere mate voorkomen bij de carchariassen.

Waarom bestaat voor jouw Odontaspis vorax niet?

en waarom is de lamna raar?
en wat zou het anders kunnen zijn?

Hartelijk bedankt voor je commentaar!
dat helpt mij zeker.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 23 mar 2005, 17:40

Je bent bijlange niet allemaal verkeerd; en trouwens zonder dat ik de tanden in het echt zie, ben ik ook geen 100% zeker hoor. De kwaliteit van sommige tanden laat ook geen exacte determinatie toe, zeker wat de Carcharias soorten betreft want dat is een moeilijk onderwerp.

Die Carcharias of zo is wel zonder twijfel een typische ‘Odontaspis vorax’ uit het Mioceen/vroeg Plioceen. Voor mij is dat gewoon een verder geevolueerde Carcharias cuspidata uit het Oligoceen. Op een ander forum is daar al hevig over gediscussieerd. Typisch zijn die karteling in z’n oksels, maar dat heeft ie niet altijd.

Striatolamia macrota heeft sterke striatie op z’n voorkant.
http://home.tiscali.be/belgiansharkteet ... olamia.htm
Op de onderste foto kan je dit nog wel zien, die typische groeven vooraan op z’n kroon, dat is zeer kenmerkend.

De Oligocene soort Carcharias acutissima (anteriors tot max. 3cm) heeft echter ook groefjes, maar veel minder uitgesproken dan bij S. macrota. De tanden zijn ook veel slanker. Carcharias cuspidata heeft geen groeven en wordt veel groter en plomper dan acutissima (anteriors tot meer dan 6cm). Van Carcharias acutissima zouden we op onze website iets meer moeten afbeelden eigenlijk, maar er moet nog zoveel materiaal afgebeeld worden:)
De kleine tand op de foto genoemd vorax is waarschijnlijk een acutissima.

Die Lamna zal wel een Lamna zijn, maar om zeker te zijn zou je z’n bijspitsen wat beter in beeld moeten brengen.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 18:14

ik zal ook nog wel een foto\'s gaan maken van de tanden die ik al als striatolamia gedetermineerd had, ik begin eraan te twijfelen. ik zie namelijk nergens striatie.

ik maak ook nog wel een betere foto van de lamna.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 23 mar 2005, 18:35

Van de vier op je website is enkel de bovenste een Striatolamia macrota. Nu ik ze zo zie vermoed ik dat de striatie voor het grootste deel zal verdwenen zijn, maar dan nog zie je soms de lijntjes waar ooit de groefjes waren.

Gesloten