Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Oliver,
dit is een zeer mooie en erg educatieve foto, knap gedaan.
Het is interessant om te lezen dat V. Hagenow de kleine "mondjes" tussen twee aangrenzende grotere monden een "nebenpore" noemt, ( ik ken ook geen nederlandse benaming daarvoor ), terwijl die term bij Voigt helemaal niet meer gebruikt wordt.
Afhankelijk van hun onderliggende structuur en locatie gebruikt hij termen als mesoporen, nematoporen, vacuolen, etc..
De verschillen zitten in de details, die zelfs onder een gewone bino niet altijd te onderscheiden zijn. Het is een wereld van het kleine.
Lugo
Het is interessant om te lezen dat V. Hagenow de kleine "mondjes" tussen twee aangrenzende grotere monden een "nebenpore" noemt, ( ik ken ook geen nederlandse benaming daarvoor ), terwijl die term bij Voigt helemaal niet meer gebruikt wordt.
Afhankelijk van hun onderliggende structuur en locatie gebruikt hij termen als mesoporen, nematoporen, vacuolen, etc..
De verschillen zitten in de details, die zelfs onder een gewone bino niet altijd te onderscheiden zijn. Het is een wereld van het kleine.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hallo fossiel.netters,
hierbij toon ik een takje uit de Kalksteen van Nekum van 'T Rooth.
Volgens mij gaat het hier om een Hornera sp. Ons lid "Jeremy" had hier zicht op dacht ik.
Of is het Crisisina. Ook lijkt jet takje op Mesonea, althans komt dit genus pas vanaf het Eoceen voor?
Ik weet het dus alweer niet. En de relatief slechte bewaartoestand maakt de determinatie niet makkelijker.
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver
Dag Oliver,
dit lijkt mij een moeilijke, want er is inderdaad wat verwering te zien. En ook de achterzijde is nog bedekt.
Misschien kan Jeremy met zijn ervaring opheldering brengen.
groeten
Luc
dit lijkt mij een moeilijke, want er is inderdaad wat verwering te zien. En ook de achterzijde is nog bedekt.
Misschien kan Jeremy met zijn ervaring opheldering brengen.
groeten
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Lugo schreef:
Oliver,
Lugo
dag Lugo
het gebruik van verschillende benamingen is inderdaad heel verwarrend, doch andere auteurs doen dit ook. Ik veronderstel dat deze gelinkt zijn aan de families.
groeten
Jeremy
dag Olivier
wat een plezier om jullie foto's en teksten te lezen, ik geniet er van. Jammer genoeg ben ik de afgelopen maand met andere dingen bezig zodat ik zelf niet zo goed kan deelnemen.
Doch een kleine bijdrage
Olivier:
Over de foto's van de Heteropora: ik zie op de foto's heel duidelijk banden, stroken met kleinere mesoporen. Dit is een heel typisch kenmerk en zou moeten toelaten om deze specimens alsnog te determineren. BTW, een prachtig stuk.
Voor je Hornera:
Als ik ergens Hornera tegenkom zorg ik dat ik veel specimens kan meenemen omdat deze heel dikwijls verrold en verweerd zijn, of vervormd door calciet. Thuisgekomen gooi ik zonder pardon de verweerde weg.
Dus ik vrees een beetje voor jouw exemplaar....
Ik heb op internet een heel goede pdf-file gevonden over Hornera, met heel goede foto's en een uitleg over de 2 probleemgevallen nl Hornera striata en Hornera frondiculata.
Auteur is Noel Mongereau, Le genre Hornera, Lamouroux, 1821, en Europe. Uitgegeven door Naturhistorisches Museum Wien, 1972.
Dus vrij recent
groeten
Jeremy
wat een plezier om jullie foto's en teksten te lezen, ik geniet er van. Jammer genoeg ben ik de afgelopen maand met andere dingen bezig zodat ik zelf niet zo goed kan deelnemen.
Doch een kleine bijdrage
Olivier:
Over de foto's van de Heteropora: ik zie op de foto's heel duidelijk banden, stroken met kleinere mesoporen. Dit is een heel typisch kenmerk en zou moeten toelaten om deze specimens alsnog te determineren. BTW, een prachtig stuk.
Voor je Hornera:
Als ik ergens Hornera tegenkom zorg ik dat ik veel specimens kan meenemen omdat deze heel dikwijls verrold en verweerd zijn, of vervormd door calciet. Thuisgekomen gooi ik zonder pardon de verweerde weg.
Dus ik vrees een beetje voor jouw exemplaar....

Ik heb op internet een heel goede pdf-file gevonden over Hornera, met heel goede foto's en een uitleg over de 2 probleemgevallen nl Hornera striata en Hornera frondiculata.
Auteur is Noel Mongereau, Le genre Hornera, Lamouroux, 1821, en Europe. Uitgegeven door Naturhistorisches Museum Wien, 1972.
Dus vrij recent
groeten
Jeremy
- hubertus68
Hoi Jeremy,
hartelijk bedankt voor de link naar het PDF!
Tja, deze verweerde stukken (Hornera?) zijn inderdaad een probleemgeval.
Ik heb er tnt maar een exemplaar gevonden. Voor meer zekerheid zal ik proberen
het stuk uit de steen te halen, om de achterkant te kunnen zien. Maar ik ben bang dat ik het hierdoor verniel. 'S kijken...
Wat de 'Heteropora' betreft ben ik vrij zeker dat ik deze nog op naam kan brengen...
Groeten,
Oliver
hartelijk bedankt voor de link naar het PDF!
Tja, deze verweerde stukken (Hornera?) zijn inderdaad een probleemgeval.
Ik heb er tnt maar een exemplaar gevonden. Voor meer zekerheid zal ik proberen
het stuk uit de steen te halen, om de achterkant te kunnen zien. Maar ik ben bang dat ik het hierdoor verniel. 'S kijken...
Wat de 'Heteropora' betreft ben ik vrij zeker dat ik deze nog op naam kan brengen...
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Deze vondst had ik al eens getoont. Vandaag heb ik een paar nieuwe foto's gemaakt. Ik denk dat deze vondst tot het genus Disporella behoort.
Overigens een van de fraaiste bryozoa-kolonieen in mijn verzameling, gevonden in de Meerssener Kalk van de ENCI.
Beste Groeten,
Oliver
Jeremy,
bedankt voor de uitleg en de interessante literatuurverwijzing.
Oliver,
dat is inderdaad een prachtige kolonie met zeer mooie details.
Voor de determinatie moet ik echter passen.
Lugo
bedankt voor de uitleg en de interessante literatuurverwijzing.
Oliver,
dat is inderdaad een prachtige kolonie met zeer mooie details.
Voor de determinatie moet ik echter passen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
dag Lugo en Oliver,
ik heb verleden jaar een "must have" boek aangekocht via een antiquariaat:
Treatise on invertebrate paleontology, part G Bryozoa, 1953, Geological Society of America and University of Kansas Press.
Dit behandelt zowel fossiele als recente soorten Bryozoa, zeer uitgebreid, met tekeningen.
Het is nog regelmatig te vinden (aan een redelijke prijs) , en men is bezig met uitbreidingen, en een update.
groeten
Jeremy
ik heb verleden jaar een "must have" boek aangekocht via een antiquariaat:
Treatise on invertebrate paleontology, part G Bryozoa, 1953, Geological Society of America and University of Kansas Press.
Dit behandelt zowel fossiele als recente soorten Bryozoa, zeer uitgebreid, met tekeningen.
Het is nog regelmatig te vinden (aan een redelijke prijs) , en men is bezig met uitbreidingen, en een update.
groeten
Jeremy
- hubertus68
Hoi Jeremy,
deel G van de Treatise heb ik een tijdje geleden voor 15(!) Euro via eBay gekocht.
Inderdaad een must-have.
Verder zijn een aantal werken van E. Voigt, Canu (& Bassler), d'Orbigny, de veel citeerde monographie van v. Hagenow en een paar werken over het Onder-Krijt van Böhmen (Reuss, Nowak et al.) via het internet als PDF (gratis) te verkrijgen.
Het probleem is altijd dat vele genera in verloop van de laatste 100 jaren gerevideert werden. Ik zelf orienteer mij daarom meestal aan de soortnaam, want die is in zeer vele gevallen blijven bestaan.
Bvb:
- Cellepora (Marginaria) deshayesi (v. Hagenow, 1851)
= Aechmella desahayesi (Voigt, 1930)
= Hoplitaechmella deshayesi (Voigt, 1951)
Groeten,
Oliver
deel G van de Treatise heb ik een tijdje geleden voor 15(!) Euro via eBay gekocht.
Inderdaad een must-have.
Verder zijn een aantal werken van E. Voigt, Canu (& Bassler), d'Orbigny, de veel citeerde monographie van v. Hagenow en een paar werken over het Onder-Krijt van Böhmen (Reuss, Nowak et al.) via het internet als PDF (gratis) te verkrijgen.
Het probleem is altijd dat vele genera in verloop van de laatste 100 jaren gerevideert werden. Ik zelf orienteer mij daarom meestal aan de soortnaam, want die is in zeer vele gevallen blijven bestaan.
Bvb:
- Cellepora (Marginaria) deshayesi (v. Hagenow, 1851)
= Aechmella desahayesi (Voigt, 1930)
= Hoplitaechmella deshayesi (Voigt, 1951)
Groeten,
Oliver