Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Hoi Oliver,
deze mooie foto's zijn zeer duidelijk en de interne beugels zijn duidelijk zichtbaar.
Wat mij opvalt is de duidelijk cirkelvormige mondopening.
Bij H. odonthophora is de proximale zijde van de apertura eerder recht i.p.v afgerond.
Daardoor vormt de mondopening meer een halve cirkel.
Een vergelijkende studie van deze verschillende exemplaren zou best wel interessant zijn.
Beste groeten
Luc
deze mooie foto's zijn zeer duidelijk en de interne beugels zijn duidelijk zichtbaar.
Wat mij opvalt is de duidelijk cirkelvormige mondopening.
Bij H. odonthophora is de proximale zijde van de apertura eerder recht i.p.v afgerond.
Daardoor vormt de mondopening meer een halve cirkel.
Een vergelijkende studie van deze verschillende exemplaren zou best wel interessant zijn.
Beste groeten
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Inderdaad. Ik heb er nog een soort liggen, bij die de aperturae tussen de ovale vorm van H. vaginata en de halve cirkelvorm van H. odontophora liggen. Zal ook van deze nog een paar foto's maken...
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Tussendoor een eventuele oplossing van een soortnaam naar die ik eerder gezocht had.
Bij deze nogmaals de foto van mijn specimen en een link naar een site van het NHM London, die de collectie van d'Orbigny thematiseerd: http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... cavea.html
Gaat het bij mijn stuk om dezelfde soort? Dat weet ik nog niet, maar ik zie vele overeenkomsten....
Ik denk dat mijn stuk een fragment van een Bicavea-kolonie is. Daarvoor spreekt ook het feit dat de onderzijde van mijn stuk afgebroken lijkt.
Groeten,
Oliver
Goed opzoekwerk, Oliver.
Dit zou inderdaad een Bicavea urnula kunnen zijn.
Ik zie heel wat overeenkomsten tussen jouw specimen en de afbeelding van NHM London.
Lugo
Dit zou inderdaad een Bicavea urnula kunnen zijn.
Ik zie heel wat overeenkomsten tussen jouw specimen en de afbeelding van NHM London.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Hoi Luc,
bij deze verschillende afbeeldingen van gelijkaardige kolonien, die allemaal tot de "Haginowinella-groep" behoren. Voor deze groep zijn enkel twee soorten beschreven:
H. odontophora (Hagenow, 1851) en H. vaginata (Hagenow, 1851). Deze zien jullie op foto's 1 en 2.
Kenmerken H. odontophora (foto 1):
- Cellen vaag zeshoekig (Hagenow)
- Een distale en twee laterale tandjes (Voigt)
- Hoefijzervormige beugel aan de distale binnenkant van de cel (Hagenow, niet Voigt)
Kenmerken H. vaginata (foto 2):
- Peer- tot ringvormige mondopeningen (Hagenow en Voigt)
- Hoefijzervormige beugel aan de distale binnenkant van de cel (Hagenow, Voigt)
- Ronde distale ovicellen, die zich uitbreiden tot de binnenkant van het bovenliggende zooecium. (Hagenow)
----------------
Naast deze twee soorten hebben wij twee soorten gevonden, die kwa uiterlijk zeer op de genoemde lijken, maar enkele kenmerken niet tonen.
Foto 3: SEM-foto van Luc van een kolonie, die zeer op H. odontophora lijkt, maar ook details toond, die door de genoemde auteurs niet beschreven werden:
Overeenkomsten:
- vorm van de zooecia
- Hoefijzervormige beugel
- resten van een distale tand (?)
- resten van elk twee laterale tandjes
Verschillen:
- veel regelmatigere rangschikking van de zooecia
- 3 tot 5 (?) proximale tandjes
Foto 4:
Deze kolonie vormt zooecia, die goed met Hagenowinella overeenkomen en met deze enige overeenkomsten toond:
Overeenkomsten:
- vorm van de zooecia
- een distale tand
- aanduidingen van enkele laterale tandjes
- vorm van de avicularia
- proximale smalle lip met aanduidingen van tandjes
Verschillen:
- zooecia iets kleiner van formaat
- geen hoefijzervormige beugel
Dit is een eerste onderzoek. En ik denk dat het aanteraden is, van de twee laatst genoemde kolonien SEM-foto's te laten maken, om de details duidelijker te herkennen.
Dus: to be continued...
Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
bedankt voor deze samenvatting.
Ik denk dat jij hier een mooi overzicht hebt geschetst van wat wij momenteel hebben gevonden aan exemplaren, die waarschijnlijk allemaal tot het genus Hagenowinella behoren.
En verdere SEM opnames kunnen hopelijk meer duidelijkheid scheppen over relevante verschillen tussen de verschillende specimen, die mogelijk dan ook verschillende soorten vormen.
Beste groeten
Lugo
bedankt voor deze samenvatting.
Ik denk dat jij hier een mooi overzicht hebt geschetst van wat wij momenteel hebben gevonden aan exemplaren, die waarschijnlijk allemaal tot het genus Hagenowinella behoren.
En verdere SEM opnames kunnen hopelijk meer duidelijkheid scheppen over relevante verschillen tussen de verschillende specimen, die mogelijk dan ook verschillende soorten vormen.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Ja, ik denk ook dat SEM-opnames van deze stukken zeker zinvol zijn.
Bij deze nog twee soorten, die ik niet determineren kan.
Het erste stuk had jij, Luc, eerder al eens getoond. Ik mocht het van jou overnemen en heb het zeer zorgvuldig onderzocht. En toch kan ik er geen naam opplakken. Mijn eerste spontane gedachte was Disporella. Maar in dit geval hebben wij het met meerdere samengegroeide subkolonien te maken. Geen idee.
Het tweede stuk is ook een raadsel voor mij. Ik denk echter dat het om een Escharifora sp. gaat. De meeste overeenkomsten heeft het met E. papyracea, maar ik herken tamelijk vele verschillen. Ik denk verder dat dit exemplaar pathologische groeiprocessen toond. Let maar eens op de vorm van de mondopeningen en de vorm van de zooecia!
Iedere hulp is welkom!
Het derde stuk heb ik toevallig gevonden. Ik wou eigenlijk de Osculipora-kolonie al de verzameling insturen, toen ik zag dat er iets opgegroeid was. Hier gaat het duiddelijk om een uni- tot biserieele kolonie van Stomatopora sp.. De soortnaam durf ik nog niet te noemen. Opmerkelijk is het gonozooid op het linkse einde van het specimen.
Beste Groeten,
Oliver
Oliver,
het eerste exemplaar blijft voor mij ook nog altijd een vraagteken.
Wat het tweede specimen betreft lijken jouw foto's in elk geval goed op de afbeelding van d'Orbigny ( Plate 662, fig. 13-15), die hij benoemt als Eschara Acmon.
Maar ik weet niet of jouw exemplaar ook vrij breed en vlak-elliptisch is.
Nummer drie is echt knap, ben ik nog niet tegengekomen, ofwel niet gezien. Deze seriële kolonies worden nogal eens gemist, vrees ik.
Beste groeten
Lugo
het eerste exemplaar blijft voor mij ook nog altijd een vraagteken.
Wat het tweede specimen betreft lijken jouw foto's in elk geval goed op de afbeelding van d'Orbigny ( Plate 662, fig. 13-15), die hij benoemt als Eschara Acmon.
Maar ik weet niet of jouw exemplaar ook vrij breed en vlak-elliptisch is.
Nummer drie is echt knap, ben ik nog niet tegengekomen, ofwel niet gezien. Deze seriële kolonies worden nogal eens gemist, vrees ik.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Beste forumleden,
vergane dinsdag mochten Luc en ik verdere SEM-foto's van diverse Maastrichtse bryozoa laten maken.
Nu dat wij door deze foto's elk detail van de kolonien kunnen zien, kunnen wij een grote stap verder wat betreft het determinatiewerk.
De hier getoonde kolonie is een zeer zeldzame vondst (ik heb slechts een exemplaar gevonden).
Het gaat om een soort uit de familie Pyrisinellidae, met name het genus Setosinella.
Het stuk ljkt op een soort, die 2012 door Di Martino en Taylor beschreven werd: Setosinella perfluxa uit het Midden Mioceen van Indonesia.
Mijn stuk toond echter diverse kleine verschillen (andere vorm van de ovicel, 9 orale stekels in plaats van 6–8 etc.).
Ik ga dus ervan uit dat wij het hier met een nieuwe soort te maken hebben.
Leuk kerstmis-cadeau!
Beste Groeten,
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Waaaaah... prachtig!
Jammer dat ik er niet kon bijzijn bij het maken van de SEM-foto's. Schitterend werk wat jullie doen!
Jammer dat ik er niet kon bijzijn bij het maken van de SEM-foto's. Schitterend werk wat jullie doen!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)