haaienkaak preppen, vervolg
haaienkaak preppen, vervolg

hoi allemaal,
vanmorgen was ik begonnen aan het preppen van een haaienkop. Tot nu toe ging alles redelijk goed, maar nu ik echt precies moet gaan werken lukt het niet meer.
Heeft er niemand tips hoe je dat weefsel achter de tandjes (foto 3) kan wegkrijgen? Want het zit erg goed vast, ik heb er al de hele tijd aan zitten prutsen maar het lukt voor geen meter.
Als er iemand tips heeft gelieve ze zo snel mogelijk te geven, want hij staat nu in de frigo en dat vind mn ma niet zo prettig

groetjes Ward
Antw: haaienkaak preppen, vervolg
Hoi ward,ward schreef:
hoi allemaal,
vanmorgen was ik begonnen aan het preppen van een haaienkop. Tot nu toe ging alles redelijk goed, maar nu ik echt precies moet gaan werken lukt het niet meer.
Heeft er niemand tips hoe je dat weefsel achter de tandjes (foto 3) kan wegkrijgen? Want het zit erg goed vast, ik heb er al de hele tijd aan zitten prutsen maar het lukt voor geen meter.
Als er iemand tips heeft gelieve ze zo snel mogelijk te geven, want hij staat nu in de frigo en dat vind mn ma niet zo prettig
groetjes Ward
Ik kan mij niet herinneren dat het prepareren zo lastig is. Wel moet je regelmatig een ander scalpel mesje nemen, want wanneer het bot wordt, wordt het prepareren progressief lastiger!
In mijn herinnering kan er niet zoveel misgaan tijdens het preparen. Mogelijk dat het handig is om van onderen naar boven te werken (i.e. naar de tanden toe). Het lijkt er nl nog niet echt op alsof je ergens tot op het kraakbeen gekomen bent met prepareren...
M.a.w. er zit nog wel heel erg veel vlees aan de kop waaraan je werkt.
Groeten, Erik
- Carcharias
- Contacteer:
Of wat je ook kan doen is.. De haaienkaak in de goede vorm met naalden/spijkers vastzetten op een plank ofzo. Natuurlijk niet de spijkers/naalden door de haaienkaak heen slaan maar naast de haaienkaak op het bord prikken zodat bij in model blijft. (Normaal zou ik nu zeggen: En nu buiten leggen) Maar aangezien er waarschijnlijk weinig vliegen op het moment gaan zijn. Zou ik hem nu ergens in een schuurtje leggen, maden voor bij het vissen gaan halen. De maden bij de haaienkaak hun werk laten doen en "that's it". Ik hoorde dat ze dat zo ook in Argentinië deden met dolfijnenschedels.
Als de maden hun werk gedaan hebben de maden uiteraard verwijderen, haaienkaak laten drogen. Laten drogen zou ik nog steeds op die plank laten doen, want anders heb je kans dat hij krom trekt en een andere vorm aan gaat nemen dan de bedoeling is.
Mvg, Robbin
Als de maden hun werk gedaan hebben de maden uiteraard verwijderen, haaienkaak laten drogen. Laten drogen zou ik nog steeds op die plank laten doen, want anders heb je kans dat hij krom trekt en een andere vorm aan gaat nemen dan de bedoeling is.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Hallo Heren,Dames ook,
Mijn eerste reactie op dit topic, na enigszins van de visuele schrik bekomen te zijn,is:
Hadden we niet afgesproken om, om diverse redenen geen hedendaagse haaiensoorten tot een onderdeel van onze hobby te maken.
Overbevissing,uitsterven,illegale handel,haaienvinnensoep e.d........?
Aangezien ik ook geleerd om eerst tot 10 te tellen voordat je reageert of een mening ventileert,zou ik graag door jullie overtuigd worden, dat mijn ongerustheid niet terecht is.
Ik ben benieuwd!
gr Hogst.
[Bewerkt door Poilu op 27-12-2009 om 21:18 NL]
Mijn eerste reactie op dit topic, na enigszins van de visuele schrik bekomen te zijn,is:
Hadden we niet afgesproken om, om diverse redenen geen hedendaagse haaiensoorten tot een onderdeel van onze hobby te maken.
Aangezien ik ook geleerd om eerst tot 10 te tellen voordat je reageert of een mening ventileert,zou ik graag door jullie overtuigd worden, dat mijn ongerustheid niet terecht is.
Ik ben benieuwd!
gr Hogst.
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Antw: haaienkaak preppen, vervolg
Rustig HogstPoilu schreef:
Hallo Heren,Dames ook,
Ik ben benieuwd!
gr Hogst.

Je moet het vorige topic van Ward hierover maar eens lezen. Dan snap je het wel.

Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Antw: Antw: Antw: haaienkaak preppen, vervolg
uhm, ja, normaal zou k zelf ook nooit dit doen, maar die man op de markt wou die kop weggooien, dus heb ik hem maar meegenomen en in de diepvries gestoken, nu ben ik er eens aan begonnen omdat het koud is, dan heb ik wat meer tijdCarcharias schreef:Rustig HogstPoilu schreef:
Hallo Heren,Dames ook,
Ik ben benieuwd!
gr Hogst.
[Bewerkt door Poilu op 27-12-2009 om 21:18 NL],
Je moet het vorige topic van Ward hierover maar eens lezen. Dan snap je het wel.
Mvg, Robbin

groetjes ward
Rustig Hogst ,
Mvg, Robbin
OK Jongens, ik had het tot 10 tellen ingebouwd in mijn reactie.
Bij de weg: waar vind ik Ward zijn vorige topic?
Gr Hogst
Mvg, Robbin
Gr Hogst
- Carcharias
- Contacteer:
Lol. No prob. Just kiddingPoilu schreef:
Rustig Hogst ,
Mvg, Robbin
Gr Hogst

Hier de http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 9220#84935 .
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Ok heren,
Dat is helder,ben weer gerust.
Een 1 malige gebeurtenis.
gr Hogst.
Dat is helder,ben weer gerust.
Een 1 malige gebeurtenis.
gr Hogst.
dat zou ik wel eens kunnen proberen, maar blijven de tandjes dan wel in de kaak staan?Carcharias schreef:
Of wat je ook kan doen is.. De haaienkaak in de goede vorm met naalden/spijkers vastzetten op een plank ofzo. Natuurlijk niet de spijkers/naalden door de haaienkaak heen slaan maar naast de haaienkaak op het bord prikken zodat bij in model blijft. (Normaal zou ik nu zeggen: En nu buiten leggen) Maar aangezien er waarschijnlijk weinig vliegen op het moment gaan zijn. Zou ik hem nu ergens in een schuurtje leggen, maden voor bij het vissen gaan halen. De maden bij de haaienkaak hun werk laten doen en "that's it". Ik hoorde dat ze dat zo ook in Argentinië deden met dolfijnenschedels.
Mvg, Robbin
Want ik had ook al eens gehoord dat deze de binding tussen kaak en tandjes ook opeten, heeft hier iemand ervaring mee?